پر شدن پهنه دریاچه ارومیه از آب موقتی‌است/در دوسال اخیرکاهش چندانی در تراز آب دریاچه ارومیه نداشتیم

دبیر کمیته راهبری ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه پر شدن پهنه دریاچه ارومیه از آب موقتی‌است، گفت: در دوسال اخیر حدود ۶ الی ۷ سانتی‌متر از تراز آب دریاچه ارومیه افت داشته، این درحالی است که در ۲۰ سال گذشته با سالانه ۴۰ سانتی‌متر افت تراز آب روبرو بودیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، مسعود تجریشی در ارتباط با فراگیری آب در تمامی پهنه دریاچه ارومیه که در چند روز گذشته رخ داد، گفت: در دوماه اخیر نزدیک به ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب از سد‌هایی همچون بوکان،‌‌ رهاسازی شده‌است که این رهاسازی‌ها به پرشدن پهنه دریاچه ارومیه از آب کمک کرده است. همچنین ۶۰ میلیون مترمکعب آب نیز در اسفند ماه رهاسازی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه امسال شاهد بارش‌های خوبی بودیم، ادامه داد: سال‌ها پیش نیز حتی اگر بارندگی‌ها هم خوب بود، اما به دلیل اینکه رودخانه‌ها لایروبی نشده بودند؛ آب به پهنه اصلی نمی‌رسید، اما امسال لایروبی‌هایی که در شهریور انجام شد؛ بسیار کمک کننده بود.

عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه افزود: همچنین ما امسال سیمینه‌رود و زرینه‌رود را به هم متصل کردیم و این اتصال سبب شد که آب به پهنه اصلی دریاچه برسد و همه این‌ها در نتیجه به آبگیری خوب دریاچه ارومیه منجر شد.

تجریشی ادامه داد: ما در دوسال اخیر تقریبا کاهش چندانی در تراز آب دریاچه ارومیه نداشتیم و تنها ۶ الی ۷ سانتی‌متر تراز دریاچه ارومیه افت کرده است؛ این درحالی است که در ۲۰ سال گذشته سالانه ۴۰ سانتی‌متر کاهش تراز آب دریاچه ارومیه را داشتیم.

او با تاکید بر اینکه آبگیری تمامی پهنه دریاچه ارومیه موقتی است؛ گفت: این دریاچه پهنه گسترده و عمق کمی دارد و سالانه حدود ۱ متر تبخیر آب در آن رخ می‌دهد، بنابراین می‌توانیم؛ انتظار داشته باشیم که در تابستان دوباره قسمت شمالی و جنوبی دریاچه از هم جدا شود و تنها قسمت شمالی آن باقی بماند، زیرا حجم آب هنوز آنقدر نیست که دریاچه، تابستان را نیز با آن بگذراند.

تجریشی افزود: در برنامه احیا دریاچه ما ۳ سال دوره تثبیت در نظر گرفتیم تا اجازه ندهیم که هر سال نسبت به سال گذشته شرایط بد‌تر شود و بنابراین می‌توان گفت؛ سال دیگر نیز در شرایط تثبیت هستیم و پس از آن به سمت برنامه‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خواهیم رفت تا بتوانیم مازاد بر مقدار تبخیر نیز در دریاچه ارومیه آب داشته باشیم.

20106

کد خبر: 601617

وب گردی

وب گردی