تولید سلول‌های جنینی که برای سلامت انسان حیاتی هستند

محققان در دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند با ایجاد پروتکلی ساده، سریع، قوی و قابل پیگیری سلول های بنیادی ستیغ عصبی را که برای سلامت انسان حیاتی است تولید کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، عملکرد مناسب سلول های ستیغ عصبی برای تکوین و سلامت انسانی حیاتی است. اگر تکوین این سلول ها با مشکل مواجه شود، وقوع بسیاری از بیماری ها و نواقص جنینی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

مطالعه این سلول ها امری حیاتی است، اما مشکلی که وجود دارد این است که دستیابی به این سلول ها در انسان بسیار مشکل است. در نتیجه محققان به دنبال یافتن یک جایگزین از مدل های بر مبنای سلول های بنیادی جنینی استفاده کردند. تا کنون محققان پروتکل های بسیاری را برای تولید این سلول ها از سلول های بنیادی مورد استفاده قرار داده اند که متاسفانه هرکدام دارای مشکلی مانند گران قیمت بودن، زمان بر بودن، راندمان پایین و... بوده اند. اما در این مطالعه جدید، محققان در دانشگاه کالیفرنیا توانسته اند با ایجاد پروتکلی ساده، سریع، قوی و قابل پیگیری این سلول های بنیادی ستیغ عصبی را تولید کنند.

در این پروتکل محققان توانسته اند با استفاده از محیطی مشخص، ظرف مدت پنج روز سلول های بنیادی جنینی را به سلول های ستیغ عصبی تبدیل کنند. طبق این پروتکل سلول های ستیغ عصبی انسانی به طور مستقل از مزودرم و مشتقات اکتودرمی عصبی که پیش از این تصور می شد برای تشکیل این سلول ها ضروری هستند، بوجود می آیند.

در این پروتکل تمایزی نقش اصلی را مولکول WNT‌ در همکاری با پروتئین های BMPs و FGFs‌ ایفا می کند. این مطالعه شواهد قویی را ارائه می دهد که نشان دهنده نقش حیاتی و شروع کننده WNT‌در تشکیل سلول های ستیغ عصبی است.

20103

کد خبر: 601670

وب گردی

وب گردی