اساسنامه بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی/ نقش ارزنده و سازنده فرهنگ وقف و بنیادهای خیریه در توسعه علم و فن آوری

فرهنگ وقف و بنیادهای خیریه وقفی از عناصری هستند که در طول تاریخ تمدن اسلامی و حتی بشری نقش ارزنده و سازنده ای در توسعه علم و فن آوری و امر تحقیق و پژوهش داشته اند.موقوفات از نظر درآمد و بهره مستمری که همیشه داشته اند از بهترین و پایدارترین منابع مالی و حمایت کننده برای انجام پژوهش ها و توسعه علم و دانش در جوامع اسلامی در طول تاریخ و در کشورهای غربی در یک قرن اخیر بوده اند.

به گزارش ایسکانیوز، بوجود آمدن نهادهای بزرگ علمی و تحقیقاتی و آموزشی نظیر مدارس، کتابخانه ها ، بیمارستانها ، نظامیه رصدخانه ها در پوشش فرهنگ اصیل وقف صورت گرفته و واقفان ، نیکوکاران و خیرین خداجوی با ایجاد مراکز همگانی دانش و پژوهش تلاش نمودند با برآوردن نیازهای پژوهشگران زمینه ای فراهم آورند که آنها بتوانند بدون دغدغه معاش و هزینه های زندگی به امر تحقیق و پژوهش و نگارش و توسعه علوم بپردازند.

انسان امروز با همه فرهنگها و بینش های گوناگون خویش ، وقف و بنیادهای وقفی و خیریه را پدیده ای سودمند و در مسیر رشد و تعالی تمدن انسانی و توسعه همه جانبه جامعه حتی در مادی ترین تمدنهای امروزی می شناسد.

انسان امروز همچون نیاکان خویش به خوبی دریافته است که وقف، می تواند چون همیشه کارساز و سودمند باشد ، گوشه ای از آلام بشر را تسکین بخشد و در رشد و توسعه علمی، آموزشی ، اخلاقی و انسانی جوامع موثر افتد.او دریافته بسیاری از معضلاتی که در زمینه های مختلف گریبانگیر مردم یک جامعه است تنها بدست دولت ها و دستگاه های اجرایی قابل حل نبوده و مشارکت و معاضدت و یاری خود مردم است که مشکلات را از سر راه رشد و توسعه آن جامعه برخواهد داشت و فرهنگ وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از کمبودها و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های مردم نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آن بکار بست.

دانشگاه آزاد اسلامی با عنایت به بند 6 ماده 2 مصوبه شماره 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جذب کمک های مالی و امکانات برای واحدهای مستقر در استانها که از وظایف و اختیارات هیات امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی است و به منظور اجرای مصوبه فوق، بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی در چارت کلی سازمان مرکزی در نظر گرفته شده که بواسطه آن اساسنامه ای در شش فصل ، 31 ماده و 3 تبصره تهیه وتنظیم و در کمیسیون تخصصی معاونت مجلس(هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه)مورخ 28/11/94 به تصویب رسیده است را منتشر کرد.

شرح این اساسنامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

اساسنامه بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی

فصل اول- کلیات و اهداف

مقدمه

بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی که از این پس بنیاد نامیده می شود موسسه ای است عام المنفعه ، غیرسیاسی و غیر انتفاعی که توسط هیات موسس تاسیس و به منظور تشویق و ترغیب مردم(حقیقی و حقوقی) در زمینه جلب مشارکت و کمک های مردمی(حقیقی و حقوقی)، به دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می کند.

ماده 1: نام موسسه: بنیاد خیرین دانشگاه آزاد اسلامی

ماده 2: اهداف بنیاد:

  1. فرهنگ سازی جذب کمک های مردمی و اشاعه این فرهنگ در سطح جامعه
  2. تحقق اهداف خیرخواهانه بنیاد از طریق جذب کمک های نقدی و غیر نقدی و بکارگیری آنها در فعالیت‌های مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی
  3. انجام فعالیت های درآمدزا مرتبط در راستای تقویت بنیه مالی بنیاد
  4. شناسایی،تقدیر و حمایت همه جانبه از خیّرین دانشگاه.
  5. ارایه مشاوره و بسترسازی جهت تسهیل در امر سرمایه گذاری بهینه خیّرین آموزش عالی.
  6. نظارت بر حسن اجرای طرح ها و برنامه های خیرین در دانشگاه
  7. حمایت از دانشجویان بی بضاعت دانشگاه با جلب حمایت افراد و موسسات

ماده3: دارایی بنیاد:

دارایی اولیه بنیاد مبلغ ............ریال است که توسط هیات موسس تامین گردیده است.

ماده 4: مدت فعالیت بنیاد:

مدت فعالیت بنیاد از زمان تاسیس ، نامحدود می باشد.

ماده 5: مکان استقرار بنیاد:

الف- این بنیاد زیر نظر معاونت امور مجلس دانشگاه ایجاد شده و دارای دفتری مستقل در آن معاونت می باشد.

ب- دفاتر متناظر بر اساس مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی در استانها و و احدهای دانشگاهی راه اندازی خواهد شد.

ماده 6: تابعیت

بنیاد دارای شخصیت حقوقی بوده و بر طبق اساسنامه مصوب اداره می شود.

اعضای هیات امنا و هیات اجرایی (هیات مدیره و رئیس هیات مدیره) بنیاد دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران هستند و به نام بنیاد حق هیچ گونه فعالیت سیاسی یا وابستگی و ارتباط با احزاب و گروه های سیاسی را نخواهند داشت.

فصل دوم- ارکان بنیاد

ماده7: ارکان بنیاد:

ارکان بنیاد عبارتند از : 1- هیات موسس 2- هیات امنا 3- هیات مدیره 4- رئیس 5- بازرسان

ماده 8: هیات موسس:

متشکل از افرادی است که با نظر دانشگاه بنیاد را تاسیس و پس از راه اندازی و تشکیل هیات امنا فعالیت آنها به اتمام می رسد.

ماده 9 : هیات امنا :

اعضای هیات امنا متشکل از 15 نفر عضو اصلی بوده که در سازمان با پیشنهاد معاون امور مجلس و در استان ها با معرفی رئیس واحد و تایید دبیر هیات امنای استان تعیین می گردد.ضمناً جلسات هیات امنا با اکثریت نصف به علاوه یک اعضا رسمیت پیدا خواهد کرد.

ماده 10 : نحوه جانشینی هیات امنا:

عضویت در هیات امنا قابل واگذاری به غیر نیست و در صورت استعفا یا غیبت طولانی غیر موجه هر یک از اعضا، با تشخیص رئیس هیات امنا فردی جایگزین میشود.

ماده 11- وظایف و اختیارات هیات امنا:

  1. تعیین خط مشی کلی بنیاد بر اساس اهداف تعیین شده
  2. انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس (اصلی و علی البدل) برای مدت 3 سال.
  3. بررسی و تایید رئیس هیات مدیره پیشنهادی از سوی هیات مدیره برای مدت 3 سال
  4. عزل هیات مدیره، چنانچه انجام امور یا عملی را بر خلاف مفاد اساسنامه یا مغایر با مصالح بنیاد و مصوبات هیات امنا انجام دهند.
  5. تعیین عضو جانشین هیات امنا طبق مندرجات ماده 10
  6. رسیدگی و تصویب ترازنامه و بودجه سالیانه بنیاد و ارائه گزارش های لازم به مراجع ذیصلاح
  7. رسیدگی به گزارش هیات مدیره و بازرسان
  8. نظارت بر انجام فعالیت های درآمدزا مرتبط در راستای تقویت منابع مالی بنیاد
  9. بررسی، تصویب و ابلاغ آیین نامه ها، نظامنامه ها و پیشنهادات اجرایی مربوط به نحوه ی فعالیت بنیاد
  10. بررسی پیشنهادات رئیس هیات مدیره، هیات مدیره یا اعضای هیات امنا و نهایتاً تصویب و ابلاغ آن به هیات مدیره جهت اجرا
  11. بررسی پیشنهادات مربوط به تغییر مفاد اساسنامه و ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب و همچنین تصویب اساسنامه.
  12. استماع و رسیدگی به گزارش هیات مدیره، رئیس هیات مدیره و بازرسان
  13. تصویب و تایید بیلان مالی
  14. نظارت بر صورت دارائی و دیون بنیاد پس از انقضای سال مالی و همچنین تراز نامه وحساب عملکرد
  15. نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط رئیس هیات مدیره
  16. بررسی و تصویب پیشنهادات هیأت مدیره در خصوص خرید و فروش و یا نقل و انتقال اموال و دارایی‌های ثابت بنیاد
  17. تصمیم گیری در مورد ایجاد شعبه‌های استانی طبق ماده 5
  18. تایید خزانه دار بنیاد که از طرف هیات مدیره معرفی شده است.

ماده 12. زمان تشکیل و حد نصاب جلسات عادی هیأت امنا:

الف- حداقل سالی سه بار به دعوت دبیر هیأت امناء تشکیل خواهد شد.

ب- دعوت نامه به صورت کتبی یک هفته قبل از تاریخ تشکیل جلسه ارسال خواهد شد.

پ- از مذاکرات و تصمیمات هیأت امنا صورت جلسه‌ای توسط دبیر جلسه تهیه و به امضای کلیه اعضای حاضر در جلسه خواهد رسید.

ت-اداره جلسات به عهده رئیس یا نائب رئیس هیات امنا خواهد بود.

تبصره: هیأت امنا می‌تواند در صورت ضرورت جلسات فوق‌العاده نیز برگزار کند. برای مصوبات حضور نصف به علاوه یک نفر از اعضای اصلی ضروری است.

ماده 13- هیأت مدیره بنیاد:

هیأت مدیره بنیاد متشکل از 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل می‌باشد که با رأی اکثریت اعضای هیأت امنا از میان افراد پیشنهادی و برای مدت سه سال انتخاب خواهند شد.

تبصره 1 : حداقل دو نفر از خیرین عضو هیأت مدیره اصلی خواهند بود.

تبصره 2: رئیس و نائب رئیس هیات امنا نمی توانند کاندیدای هیات مدیره و بازرسان باشند.

ماده 14 نحوه جانشینی اعضای هیات مدیره :

در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیأت مدیره، عضو علی‌البدل (به ترتیب آراء) برای مدت باقی‌مانده بجای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد کرد.

ماده 15 نحوه تعیین مسئولیت در هیأت مدیره:

اعضای هیأت مدیره بایستی تا یک هفته بعد از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و از بین خود یک نفر رییس و یک نفر نائب رییس و یک نفر دبیر انتخاب کنند. ضمناً انتخاب مدیر مالی بنیاد به پیشنهاد رئیس هات مدیره و تصویب سایر اعضای هیأت مدیره انجام می‌پذیرد.

ماده 16 وظایف و اختیارات هیأت مدیره:

  1. اداره امور بنیاد با توجه به اهداف مندرج در ماده 2 و مصوبات هیأت امنا
  2. پیشنهاد انتخاب و عزل رییس، نایب رییس و دبیر به هیات امنا
  3. تهیه آیین نامه‌های بنیاد و پیشنهاد آن به هیأت امنا برای تصویب
  4. وصول مطالبات و پرداخت دیون بنیاد در حدود اعتبارات
  5. تنظیم خلاصه صورت دارایی و درآمد هزینه بنیاد حداکثر هر شش ماه یک بار و ارائه آن به بازرس بنیاد
  6. تنظیم صورت دارائی و دیون بنیاد پس از انقضای سال مالی و همچنین تراز نامه وحساب عملکرد
  7. تنظیم بودجه سالیانه برای تصویب در مجمع عمومی هیات امنا
  8. نظارت بر حسن اجرای مصوبات توسط رئیس هیات مدیره
  9. حفظ و حراست از اموال منقول وغیر منقول بنیاد
  10. اجرای مصوبات هیات امنا
  11. تایید و انتصاب مدیر مالی بنیاد
  12. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی
  13. بررسی و تصویب آیین نامه های داخلی و پیشنهادات

ماده 17- نحوه تشکیل جلسات هیات مدیره:

  1. جلسات هیات مدیره حداقل ماهی یکبار به دعوت رئیس هیات مدیره تشکیل خواهد شد. بدیهی است حد نصاب لازم برای رسمیت یافتن جلسه، حضور نصف به اضافه یک نفر از اعضاء بوده و کلیه تصمیماتی که با اکثریت آراء (حداقل 3رای) قابل اجرا است و حضور رئیس یا نایب رئیس در جلسه هیات مدیره الزامی می باشد.
  2. شرکت اعضای هیات مدیره در جلسات ضروری است وغیبت هریک بدون عذر موجه وبدون اطلاع قبلی تا سه جلسه متوالی یا پنج جلسه غیر متوالی در حکم استعفا خواهد بود.

ماده 18: رئیس:

هیات مدیره بایستی یک نفر شخص حقیقی را از بین خود به ریاست هیات مدیره و یک نفررا به عنوان نایب رییس برگزیند. بدیهی است رئیس بالاترین مقام اجرایی بنیاد بوده وبنیاد را طبق ماده 19 اساسنامه و یا اختیارات دیگری که هیات مدیره به وی تفویض نموده است اداره و تصمیمات متخذه هیات مدیره را در راستای اهداف بنیاد اجرا می‌نماید.

ماده 19- وظایف و اختیارات رئیس :

  1. اجرای مصوبات هیات مدیره
  2. عهده دار بودن وظایف اداری و مالی و اجرائی بنیاد در حدود اختیارات و مقررات این اساسنامه و اختیارات تفویض شده از سوی هیات مدیره
  3. داشتن نمایندگی رسمی بنیاد به مراجع ذیربط و اقامه دعوی علیه اشخاص حقیقی وحقوقی
  4. انجام کلیه امور مربوط به نیروی انسانی بنیاد طبق مقررات دانشگاه
  5. نظارت بر نحوه ارائه خدمات و حسن انجام کار موسسات، واحدها و اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد بنیاد
  6. تهیه وتنظیم گزارش نهایی لازم و ارائه ترازنامه فعالیت های مالی برای دوره های مشخص و ارائه آنها به هیات مدیره
  7. برگزاری جلسات هیات مدیره

ماده 20- صاحبان امضای مجاز

اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور با دو امضا، شامل امضای مدیر مالی و رئیس هیات مدیره یا نایب رییس هیات مدیره و ممهور به مهر بنیاد معتبر خواهد بود.

ماده 21:- بازرس :

هیات مدیره یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علی البدل برای مدت دو سال انتخاب خواهد کرد.

ماده 22- وظایف و اختیارات بازرس :

1- بررسی اسناد و اوراق مالی بنیاد و تهیه گزارش برای هیات مدیره

2- مطالعه گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی وغیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای ارائه به هیات امنا

3- بازرس می توانند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت کند.

فصل سوم - منابع مالی و امور مالی

ماده23- سال مالی بنیاد:

سال مالی بنیاد سال شمسی بوده و همواره از فروردین ماه شروع وبه اسفند ماه ختم می شود مگر سال اول که از تاریخ ثبت موسسه شروع می شود.

ماده 24- بودجه بنیاد :

درآمد بنیاد از طریق جلب کمک های مردمی(حقیقی و حقوقی) و همچنین فعالیت های درآمدزای انجام شده در چارچوب موضوع اهداف واساسنامه بنیاد می باشد.

تبصره: بنیاد در قبول هدایا از اشخاص خیر اعم از حقیقی وحقوقی مختار است. بدیهی است در صورت قبول،کلیه وجوه و اموال منقول وغیر منقول به مالکیت بنیاد در خواهد آمد .در قبال دریافت این هدایا به اهداکننده رسید ارائه خواهد شد و کمک های نقدی از طریق سیستم بانکی به حساب بنیاد واریز خواهد شد.

ماده 25- مدیر امور مالی:

مدیر امور مالی به پیشنهاد رئیس وتصویب هیات مدیره وتائید هیات امنا برای مدت زمان مشخص، تعیین و بر طبق مقررات مربوط، وظایف محوله را انجام خواهند داد.

ماده 26- محل نگهداری دفاتر واسناد:

کلیه دفاتر، مدارک، اسناد مالی و پرونده های بنیاد در محلی مشخص و زیر نظر رئیس هیات مدیره نگهداری می شود. رئیس بنیاد مسئول حفظ و حراست از آنها خواهد بود و در غیاب او نائب رئیس مسئول نگهداری می باشد.

فصل چهارم نحوه انحلال بنیاد

ماده 27- نحوه انحلال بنیاد و تشکیل هیات تصفیه :

  1. با پیشنهاد دو سوم از اعضای هیات امنا بنیاد منحل می گردد.
  2. در صورت تصمیم به انحلال بنیاد، هیات تصفیه که شامل شش نفر به انتخاب هیات امناء می باشد، تشکیل می گردد.
  3. هیات تصفیه به محض تشکیل،کلیه وجوه، اموال منقول و غیر منقول را از هیات مدیره تحویل و نسبت به حسابرسی و پرداخت دیون و بدهی های بنیاد طبق نظر کارشناسی و قانونی زیر نظر هیات امنا اقدام خواهد نمود.
  4. در صورت مثبت بودن ترازنامه مالی، وجوه باقی مانده به دانشگاه محول خواهد شد.
  5. هیچ یک از اعضای هیات مدیره و بازرس، حق عضویت در هیات تصفیه را نداشته ولی موظف به همکاری کامل با هیات تصفیه می باشند.

فصل پنجم :موارد متفرقه

ماده 28- در تمام مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده ، هیات امناء به عنوان بالاترین رکن بنیاد تصمیم گیری خواهد کرد.

ماده 29- آیین نامه های اجرایی این اساسنامه توسط هیات مدیره تهیه وبعد از تصویب هیات امنا قابل اجرا خواهد بود.

ماده 30- رعایت آیین نامه ها وبخشنامه های دانشگاه آزاد اسلامی و اخذ مجوزهای لازم الزامی بوده وکلیه اختیارات وموارد مصرحه در اساسنامه صرفا در حدود اهداف بنیاد و چارچوب فعالیت های آن بوده و موارد خارج از موضوع آن اعتباری ندارد.

فصل ششم :مفاد اساسنامه

ماده 31- این اساسنامه مشتمل بر6 فصل، 31 ماده و 3 تبصره در جلسه مورخ ............. به تصویب هیات موسس بنیاد و در تاریخ ............. به تصویب هیات امنای دانشگاه رسید.

20101

کد خبر: 601790

وب گردی

وب گردی