چرا 2 اصولگرا به لیست اصلاح‌طلبان پیوستند؟

در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، چهره‌های حامی دولت و حتی اصولگرا هم حضور دارند. حسن رسولی می‌گوید که لیست ارائه شده ائتلافی با حامیان دولت بوده و جلالی و مطهری گزینه‌های حزب اعتدال و توسعه هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه مجازی آستان، با پایان یافتن بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، دست اصلاح‌طلبان از بیشتر گزینه‌های اصلی خود کوتاه شد و آنها نتوانستند با نیروهای حداکثری خود به میدان بیایند. با این وجود، اصلاحات دست از رقابت نکشید و در صحنه انتخابات باقی ماند و با ارائه لیست انتخاباتی در تهران، مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کرد.

البته در این لیست چهره‌های حامی دولت و حتی اصولگرا مثل کاظم جلالی و چهره متفاوتی مثل علی مطهری حضور دارند. حسن رسولی از چهره‌های اصلاح‌طلب نزدیک به محمدرضا عارف در این باره می‌گوید که لیست ارائه شده ائتلافی با حامیان دولت بوده و جلالی و مطهری گزینه‌های حزب اعتدال و توسعه هستند.

یکی از پاشنه‌های آشیل این لیست هم حضور چهره‌های ناشناخته است که رسولی درباره سازوکار حل این مشکل می‌گوید که این مسأله را بوسیله چهره‌های شاخص اصلاحات حل کرده‌اند و از آنها برای معرفی چهره‌های ناشناخته استفاده می‌کنند.

رسولی از مردم دعوت کرد که با رأی دادن به کل لیست ائتلافی اصلاحات، گام اولی را که در سال 92 با رأی به حسن روحانی دادند، در انتخابات 7 اسفند تکمیل کنند.

متن کامل گفت‌وگوی «آستان» با حسن رسولی به شرح زیر است:

بالاخره لیست سی نفره اصلاحات در تهران ارائه شد. در این لیست علاوه بر چهره‌های اصلاح‌طلب، چهره‌های حامی دولت و حتی اصولگرایان هم به چشم می‌خورد.این لیست براساس چه روند و راهبردی نهایی شد؟

یکی از سیاست‌های راهبردی اصلاحات در تهیه لیست انتخاباتی در تهران این بود که همان ساز و کاری که در سال 92 موجب پیروزی آقای روحانی شد در انتخابات 7 اسفند 94 با رفع نواقص قبلی مورد استفاده قرار گیرد و گام اول در سال 92 توسط گام دوم در سال 94 تکمیل شود؛ بنابراین تصمیم بر این شد که ترکیب نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌ تهران متشکل از اصلاح‌طلبان و هواداران دولت باشد و بر همین اساس در این لیست 30 نفره این ترکیب خودنمایی می‌کند.

در واقع این لیست تابلویی است از چهره‌های اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شده به همراه سایر هواداران دولت که به مردم معرفی شدند و ما تقاضا می‌کنیم که مردم در تهران در تداوم اقدام خردمندانه خود در سال 92، گام دوم را در 7 اسفند بردارند و به این لیست رای دهند. این لیست ائتلافی است برای کمک به برون‌رفت از مشکلات کشور به‌ویژه در مورد قوه مقننه، زیرا این قوه در وضعیت نامناسبی است و ما می‌خواهیم کمک کنیم تا مجلس کارآمد‌تری در دولت دهم شکل بگیرد.

احتمال ائتلاف اصلاحات با اعتدال و توسعه وجود داشت اما چه شد که گزینه‌های فراکسیون رهروان مجلس در این لیست گنجانده شدند؟

ما با فراکسیون رهروان هیچ مذاکره‌ای در تهیه لیست نداشتیم. ما فقط با حامیان دولت مذاکره داشته‌ایم.

ولی کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان است و در لیست ائتلافی اصلاحات قرار دارد.

به هرحال این لیست، ائتلافی است و علی مطهری و کاظم جلالی توسط حزب اعتدال و توسعه معرفی شد و به همین دلیل این اسامی در لیست قرار گرفت.

در این لیست برخی اسامی حضور دارند که برای جامعه شناخته‌شده نیستند. شما از مردم خواستید که به این لیست رای دهند اما به نظر شما ناشناخته بودن این اسامی نقطه ضعف یا آسیب لیست محسوب نمی‌شود؟

ما برای بستن لیست ناچار بودیم کاندیداهای تایید صلاحیت شده خود استفاده کنیم. درست است که بخشی از دوستان ما کمتر شناخته‌شده هستند اما ما در تبلیغات انتخاباتی و به‌وسیله عناصر بیشتر شناخته‌شده اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنیم آنها را به مردم معرفی کنیم تا مردم به آنها رای دهند. رای به این لیست به معنای تکمیل رای مردم در سال 92 است.

آقای عارف اشاره کرده‌اند که اصلاحات ائتلاف کرد اما دست از هویت خود برنمی‌دارد. معنای این جمله چیست؟

معنای ائتلاف، تداوم گام اول در سال 92 برای سال 94 است. یعنی ما از بخشی از خواسته‌های صد درصدی خود که لیست یکدست اصلاح‌طلب بود کوتاه آمدیم و نامزدهای مورد حمایت اعتدال توسعه را که از احزاب حامی دولت است در لیست گنجاندیم. ائتلاف در ادبیات سیاسی به معنای دست کشیدن طرفین از هویت اصلی خود نیست.

ائتلاف به معنای مشارکت سیاسی برای دست یافتن به هدف مشترک است. معنای ائتلاف این نیست که در همه حوزه‌ها طرفین هم‌نظر هستند بلکه در یک مورد خاص اشتراک نظر و اشتراک هدف وجود دارد که همین اشتراک موجب ایجاد ائتلاف می‌شود. همانطور که آقای عارف گفته‌اند، این ائتلاف با حفظ حدود و ثغور و اصالت‌های اصلاح‌طلبی انجام شده است. در سال 92 هم نوعی شبه‌ائتلاف با کناره‌گیری آقای عارف به نفع روحانی انجام گرفت. در سال 92 اصلاحات با حمایت از یک کاندیدای غیر اصلاح‌طلب هم به هدف خود رسید و هم هویت خود را حفظ کرد.

201/201

کد خبر: 602000

وب گردی

وب گردی