از علاقه «بادیگارد» به دریافت سیمرغ تا نامه به رئیس جمهور

شاید بتوان «بادیگارد» را پر حاشیه ترین فیلم جشنواره سی و چهارم نامید، فیلمی که ابراهیم حاتمی کیا انتظار داشت با آن سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فجر را به دست آورد اما نامزد نشدن او در این بخش زمینه ساز حاشیه ها و درگیری های لفظی میان حاتمی کیا و مدیران سینمایی شد و انتظار آن می رود تا این موضع گیری ها تا زمان اکران این فیلم ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، پس از اینکه فیلم «بادیگارد» ساخته حاتمی کیا در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر از کسب جایزه های اصلی ناکام ماند در اولین واکنش به این اتفاق، عوامل و بازیگران این فیلم در شب تقدیر از نامزدهای جشنواره حضور نیافتند و در پاسخ به این غیبت، حجت الله ایوبی در گفتگو با خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، گفت: اگر جشنواره بد است و دوستان علاقه ای به حضور در آن را ندارند پس چرا شرکت می کنند؟! اعتراض آنها نشان دهنده این موضوع است که جشنواره برای آنها مهم است، به همین دلیل درخصوص اعتراضات، عادت دارم که قسمت پر لیوان را تماشا می کنم. این نشان دهنده آن است که آنها جشنواره را دوست دارند به همین دلیل به دید مثبت به اعتراضات می نگرم.
حجت الله ایوبی ادامه داد: از سوی دیگر در جشنواره داوران بدون هیچ توصیه و فشاری در بخش های مختلف انتخاب های خود را اعلام کرده اند و ناگفته نماند که شاید اگر من در گروه داوران حضور داشتم، گزینه های دیگری را برای دریافت سیمرغ انتخاب می کردم و بی شک اگر حق رای در هیات داوری داشتم انتخاب هایم کاملا متفاوت بود از نتایجی که اکنون اعلام شده است.
ایوبی مقصر جایزه نگرفتن حاتمی کیا؟
رئیس سازمان سینمایی خود را از رای هیات داوران کنار کشید و اعلام نمود که آنان مستقل عمل کرده اند اما ابراهیم حاتمی کیا همچنان ایوبی را از مقصران اصلی سیمرغ نگرفتن خود می داند. تا آنجا که در اظهارات اخیر خود آرزو کرده تا حجت الله ایوبی سفیر فرانسه شود. او گفته است: من می شنوم که آقای حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در جایی بیان می کند که هر کس به جشنواره فجر علاقه ندارد به این جشنواره نیاید. من با شنیدن این حرف احساس کردم که او، خود را صاحبخانه می داند در حالی که من فکر می کنم که آقای ایوبی یک مستاجر چند ساله است. خدا کند به او صدارت سفارت فرانسه را بدهند و بگذارد ما هم در عالم سینما کار خود را انجام دهیم.
حاتمی کیا با بیان اینکه خود را در حوزه سینما صاحبخانه می داند، اظهار کرد: جشنواره فجر به افرادی چون ما تعلق دارد و من خود را در میان این خانواده یکی از صاحبخانه ها می دانم. من کاری با سیمرغ ندارم چرا که برای من سیمرغ مساله نیست. صحبت بر سر سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر است؛ سیاستگذاری‌ای که اکنون گرفتار شده است. من از ایوبی سوال می کنم که اگر او را به عنوان رییس جشنواره بگذارند که آقای محمد حیدری را به عنوان دبیر انتخاب کرده است؛ آیا قبول می کرد که افرادی همچون جواد شمقدری، جمال شورجه ... داور باشند؟ مگر این افراد فیلمساز نیستند. ممکن است آقای ایوبی بگوید که سلیقه اش با این افراد نمی خواند پس او بر اساس نوعی سلیقه عده ای را انتخاب می کند که آنگاه آن اتفاقات رخ داده قابل پیش بینی بود.
کارگردان فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه مسئولان جشنواره یک بازی کودکانه و نوعی دیپلماسی سطحی را در پیش گرفته اند، یادآور شد: اینکه گفته می شود انتخاب فیلم ها بر اساس نظر داوران بوده است بازی کودکانه ای است چرا که داوران انتخاب خود مسئولان جشنواره هستند و باید نسبت به آن پاسخگو بود. من معتقدم جشنواره امسال فیلم های بسیار متنوعی داشت و فیلمسازان بسیاری کار کرده و زحمت کشیده بودند و جایزه های خوبی هم گرفتند اما مساله من جریان فرهنگی جشنواره است. در این جریان فرهنگی آنهایی که محافظ نظام و ارزش های نظام هستند در نظر گرفته نمی شود، آنهایی که ما اکنون می بینیمشان بادیگارد هستند.
کارگردان فیلم «آژانس شیشه ای» اضافه کرد: این بادیگاردهای فرهنگی کسانی هستند که به آنها تعارفی زده شده و وارد این حوزه شده اند و هر لحظه هم منتظر هستند تا زودتر از موقعیت خود کنار بروند و وارد سفارتی و یا کشور دیگری بشوند که ای کاش زودتر بروند و ما در مسیر طبیعی کار خود را ادامه دهیم. من معتقد هستم جشنواره امسال برگ سیاهی برای دوستان بود.
کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه قبلا این رویدادها را پیش بینی می کرده است، گفت: آقای ایوبی و آقای جنتی از دنیای دیپلماسی و وزارت امور خارجه آمده اند، عالم وزارت امور خارجه عالم دیگری است و عالم فرهنگ و هنر مردان فرهنگی می خواهد که پای آن بایستند. اکنون آنها که مدافع آمدن این دوستان بوده اند خودشان دلشکسته هستند؛ کسانی که ابتدا فکر می کردند افکارشان با اینها یکی است و حالا می بینند اتفاق مورد نظرشان رخ نداده است و حتی احساس ترس می کنند.
حاتمی کیا اضافه کرد: افرادی که به عنوان مشاور در حلقه های این مدیران هستند از جنسی هستند که ارتباطی با خانواده های شهدا و آنچه که باعث ارزش های نظام است، ندارد. من اگر می توانستم در جشنواره امسال شرکت نمی کردم اما گاهی اوقات با خود فکر می کنم بچه ها و عوامل زیادی در فیلم من شرکت کرده اند که نیاز به تشویق شدن، دارند و باید دیده شوند اما وقتی این نوع رفتارها را می بینم متحیر می مانم که تا کجا این رفتارها ادامه خواهد داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه نبودن نام فیلمش در بخش نامزدهای بهترین فیلم به خاطر سخنانی بوده است که بعد از نشست خبری فیلم «بادیگارد» بیان کرده است، گفت: نامزد نشدن فیلم من هیچ ارتباطی با آن سخنان نداشت و در واقع قبل از اینکه من آن سخنان را بیان کنم دفتر بسته شده بود البته سلیقه داوران همین بود و باید دید که آن کسی که این داوران را کارگردانی کرده است چه کسی است؟ من معتقدم آقای حیدری کارگردان نیست بلکه همه اینها به آقای ایوبی باز می گردد.
رئیس سازمان سینمایی و خاطره فرش قرمز فرانسه
حجت الله ایوبی اما این اظهارات کارگردان «بادیگارد» را بی پاسخ نگذاشت و با انتشار تصویری از زمانی که ابراهیم حاتمی کیا برای اکران «ارتفاع پست» به فرانسه رفته بود و با ایوبی دیدار داشته است درکانال تلگرامی اش نوشت: آقای حاتمی‌کیا آرزو کرد که من به «صدرات سفارت فرانسه» نائل شوم تا دست از سر ایشان بردارم. قسمت اول دعایشان ممکن است روزی مستجاب شود ولی قسمت دومش خیلی بعید است. هرجا که باشم باز هم همین ماجرای فرش قرمز است و نمایش فیلم‌های دیدنی ابراهیم حاتمی‌کیا. درست مانند سیزده سال پیش در پاریس برای نمایش ارتفاع پست.
صف آرایی افخمی- پرستویی در مقابل یکدیگر
اما حاشیه ها و اختلاف نظرها به همین جا ختم نمی شود، در برنامه «هفت» پنجشنبه، 29 بهمن، بهروز افخمی عقیده داشت که بازیگران بهتری نسبت به پرویز پرستویی برای گرفتن سیمرغ بلورین در جشنواره حضور داشته اند.
این اظهار عقیده افخمی هم از سوی پرستویی بی جواب نماند و او با انتشار یادداشتی در اینباره موضع گیری کرد و نوشت:

  • «جناب آقای بهروز افخمی شما بنده را نمی‌شناسید ولی آن دسته از دوستان و دست اندرکارانی که حقیر در خدمتشان بودم به خوبی روحیه مرا می‌شناسند که هیچ وقت در عالم هنر برای دیده شدن و جایزه کار نکرده‌ام و نخواهم کرد. در برنامه هفت به خاطر اینکه بارها خودتان از طریق رسانه و دوستانتان اصرار بر این داشته‌اید که حضور داشته باشم که نپذیرفتم و به علت عدم حضورم هر آنچه که خواستید‌، بیان کردید و متلک گفتید‌.
  • مثل دیشب که فرمودید سیمرغ بازیگری مرد به پرویز پرستویی این احتمال را که جوایز مصلحتی بوده بیشتر می‌کند. چون اتفاقا بازی پرستویی بازی خاصی نبوده و خواسته‌اند با دادن این جایزه دلخوری «بادیگارد» را جبران کنند.(همین یعنی توهین به داوران جشنواره.)
  • خب به قول خودتان این احتمال است نه یقین امیدوارم از عرایض بنده تعبیر بد نشود.
  • «46 سال پیش یعنی از زمانی که شما در عالم هنر نبودید‌، بنده بازیگری را شروع کردم بی‌توقع. چرا که از اساتیدم استاد بیضایی‌، استاد سمندریان‌، استاد انتظامی ‌، استاد نصریان‌، استاد مشایخی‌، استاد کشاورز و زنده یاد مهدی فتحی و... آموختم که در عالم بازیگری به جز خدمت به فرهنگ و مردم به چیز دیگری نیندیشم.
  • خدا را گواه می‌گیرم اگر مطمئن شوم و شما یقین داشته باشید که داوران محترم این دوره به مصلحت به بنده جایزه داده‌اند و حق همکاران خوبم را زیر پا گذاشته‌اند‌، آن سیمرغ را به برنامه شما خواهم آورد و تقدیم به عزیزی خواهم کرد که حقش پایمال شده است. برای من مهم نظر مخاطب است که خدا را شکر رضایتش جلب شده است.
  • راحت بگویم در این دوره از برنامه سینمایی هفت منهای میهمان اخیرتان کارگردان خوب سینمای ایران آقای رسول صدرعاملی شما و آقای فراستی نه تنها سینما را نمی‌توانید نجات بدهید‌، بلکه باید نگران بود که سینما را تخریب نکنید.
  • اتفاقا بایستی عرض کنم شما کارگردان متوسطی هستید از شما می‌خواهم بعد از فیلم «عروس» که زنده‌یاد آقای نعمت حقیقی حضور موثری در ساخت آن داشته و «شوکران»، از کارهای موفقتان نام ببرید.
  • بنده به عنوان یک عضو کوچک عالم هنر تمام خبرهای سینما را خوب دنبال می‌کنم از خاطرات «روز شیطان» بسیار شنیدم شما جزو کسانی بودید‌ که آقای ناصر تقوایی را پس زدید‌ و «میرزا کوچک‌خان» ساختید که دیدیم‌، بعد از فوت زنده یاد علی حاتمی بلافاصله جایگزین شدید و فیلم «تختی» را حرام کردید که دیدیم. فیلم «عقرب» را نیمه کاره گذاشتید و آقای حسین فرح‌بخش ادامه دهنده آن بودند و 10سال سر سفره «فرزند صبح» نشستید و نتیجه آن را در جشنواره دیدیم که مردم با شما چه کردند. چهار سال در مجلس بر کرسی نمایندگی نشستید و کوچک‌ترین قدمی برای سینما برنداشتید و الان دوباره به تلویزیون پناه آوردید و به اصطلاح می‌خواهید طبق گفته خودتان سینما را نجات دهید‌. وای به حال سینمای ایران.
  • جالب است آقای فراستی سه روز قبل از اعلام کاندیداها فیلم «بادیگارد» را به شدت رد می‌کند و بعد از اعلام کاندیداها از سکانس درخشان پایانی فیلم یاد می‌کند. گلی به جمال منتقد بزرگ سینمای ایران!
  • و این را بدانید تا شماها در رسانه ملی هستید به خودم اجازه نمی‌دهم در برنامه شما حضور داشته باشم. به حرفی که می‌زنم ایمان دارم. اگر قرار است سینما از بحران نجات پیدا کند، شما سکان‌دار خوبی نیستید. سینما انسان‌های دلسوز و صادق و همراه می‌خواهد. چرا که از همین فضایی که در برنامه‌ سینمایی هفت به وجود آوردید‌، معلوم است که چه گلی به سینما خواهید زد. از ما که گذشت، سعی کنید صادق باشید. بالاخره دوره شما هم به سر خواهد آمد. امیدوارم مسئولان صدا و سیما این برنامه‌ها را نظاره‌گر باشند که صدا و سیما متعلق به عموم مردم است نه ملک شخصی شما آقای افخمی.»

«بادیگارد» به رئیس جمهور نامه نوشت

در ادامه اعتراضات به جوایزی که در جشنواره فیلم فجر اهدا شد، احسان محمدحسنی، تهیه‌کننده «بادیگارد» پس از دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره سینمایی ققنوس با انتقاد از برخورد دولت با فیلمسازانی همچون حاتمی‌کیا نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواند که در بخش هایی از آن آمده است:
آقای رئیس‌جمهور! بحث ما با شما دعوای کودکانه‌ای از جنس دادن مرغ و سیمرغ جشنواره فیلم فجر نیست. به مردم آدرس غلط ندهید. بحث بر سر این است که به‌زور می‌خواهید حقنه کنید که دوره انقلاب و تفکر انقلابی منقضی شده است و مردم آثار انقلابی نمی‌خواهند.
آقای رئیس‌جمهور دیپلمات‌ها و بادیگاردهای فرهنگی شما تا کی می‌خواهند دیوار در حال فرو ریختن فرهنگ و هنر کشور را با جشنواره‌های پوشالی کاغذدیواری کنند؟ و تا کی می‌خواهند جسم بی‌جان و رو به احتضار فرهنگ این آب و خاک را با آمپول مسکن جشنواره‌های بزک‌شده و پوچ سرپا نگاه دارند؟
گیریم دیپلمات‌ها و بادیگاردهای فرهنگی شما ابراهیم ما را هم مثل سیدمرتضی آوینی سر بریدند، یادمان نرفته 6 ماه آخر عمر بابرکت آقا مرتضی را که آقای هاشمی به صدا‌وسیما ممنوع‌الورودش کرده بود- با لشکر لشکر علمدارهای تازه‌نفس و بااستعداد و با انگیزه آرمانی جبهه فرهنگی انقلاب که پشت سر آقا ابراهیم ایستاده‌اند چه می‌کنید؟ ضرر می‌کنید آقای رئیس! ضرر می‌کنید!»
با اینکه هنوز زمان اندکی از برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر می گذرد اما واکنش های گروه «بادیگارد» به جوایزی که گرفته نشد و سیمرغی که گرفته شد فراوان است. با این هجم واکنش ها انتظار می رود که اکران این فیلم در سال آینده نیز همچنان با حاشیه ها و اظهارات تند ابراهیم حاتمی کیا ادامه داشه باشد.
10503

کد خبر: 602087

وب گردی

وب گردی