چالش‌های استفاده از استخوان اهدایی در ترمیم ضایعات مبتلا به سارکوم

براساس مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بهترین وضعیت ترمیم نقیصه‌های استخوانی در بیماران مبتلا به سرطان، پیوند استخوان از خود فرد است ولی به دلیل آن که حجم زیادی از استخوان در این بیماری برداشته می‌شود جراحان ناگزیر به مراجعه به بانک‌ استخوانی هستند که استخوان‌های اهدایی هیچ گاه عاری از عفونت نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، مصطفی شاهرضایی ، عنوان مطالعات انجام شده را «جایگاه بانک استخوان آلوگرافت و اتوگرافت در درمان Defect پس از برداشتن ضایعات سارکوم» ذکر کرد و گفت: در بخش جراحی‌های تومور استخوان در بیماری سارکوم با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ چراکه با رشد تومور بخش عظیمی از استخوان و بافت‌های نرم درگیر می‌شود که لازم است حجم زیادی از استخوان برداشته شود.

او با بیان این که در این صورت بیمار با نقص استخوانی (Defect) مواجه خواهد شد، گفت: برای جبران این نقیصه یا باید از استخوان خود فرد (اتو گرافت) استفاده و یا باید به بانک استخوان (آلوگرافت) مراجعه کنیم و در برخی موارد مواد سنتتیک که به صورت مصنوعی ساخته شده است جایگزین استخوان برداشته شده خواهد شد.

شاهرضایی، گفت: در برخی موارد حجم استخوان‌های برداشته شده زیاد است و امکان پیوند اتوگرافت وجود ندارد از این رو با استخوان‌های اهدایی از بانک استخوان آلوگرافت خلا ایجاد شده جبران و استخوان بیمار ترمیم خواهد شد.

او با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه استخوان‌های دریافت شده از بانک استخوان آلوگرافت، گفت: مهمترین مساله در این زمینه بروز عفونت‌ها است. معمولا استخوان‌ها با اشعه گاما ضد عفونی خواهند شد ولی احتمال بروز عفونت به صفر نخواهد رسید.

این جراح ارتوپد، رد پیوند استخوان را از دیگر مسایل مطرح در زمینه درمان بیماران مبتلا به سارکوم استخوانی عنوان کرد و گفت: پزشکان مجبور به استفاده از بانک آلوگرافت هستند و در حال حاضر جراحی‌های بازسازی مینیسک، رباط صلیبی و قرنیه چشم به این بانک مراجعه می‌شود ولی در زمینه پیوند استخوانی تومورها باید دقت بیشتری صورت گیرد.

شاهرضایی با تاکید بر این که چندین بانک آلوگرافت در کشور راه اندازی شده است، ادامه داد: یکی از این مراکز در بیمارستان امام خمینی (ره) ایجاد شده که با انجام مراحل استریلیزاسیون استخوان‌های اهدایی در دمای بسیار پایین نگهداری و خدمات مورد نیاز بیماران ارائه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: پیوند استخوان همراه با انجام آزمایشات HIV، هپاتیت و سایر بیماری‌های قارچی و ویروسی خواهد بود.

او گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بهترین وضعیت پیوند استخوان از خود فرد است ولی محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

20103

کد خبر: 602169

وب گردی

وب گردی