دست مصنوعی با انگشتان متحرک

دانشمندان دست مصنوعی را طراحی کردند که می‌تواند از بازو تا انگشتان با هدایت مغز فرد کنترل شود و حرکت کند.

به گزارش ایسکانیوز باشگاه خبرنگاران جوان؛ محققان در دانشگاه هابکینز توانستند دست مصنوعی را از بازو تا انگشتان طراحی کنند که از مغز دستور می‌گیرد. این دستاورد می‌تواند پیشرفتی مهم در علم و فناوری محسوب شود و برای افرادی که دستان خود را بر اثر سانحه یا بیماری از دست داده‌اند بسیار مفید و موثر باشد.

این دست مصنوعی بر روی مردی آزمایش شد که بازو و دستش را از دست داده بود و نتیجه این آزمایش موفقیت‌آمیز بود و این فرد توانست با مغزش دست، بازو و انگشتانش را حرکت دهد. به عقیده این محققان این اولین بار است که اندامی مصنوعی طراحی شده است که فرد می‌تواند بدون آموزش‌های خاص از آن بهره‌مند شود و بتواند آن را با مغز خود کنترل کند و حرکت دهد.

قبل از اینکه محققان این دست مصنوعی را برای آزمایش به بدن فرد وصل کنند، بخش‌های خاصی از مغز را که مسئول حرکت انگشتان بود را بررسی کردند و به اندام مصنوعی برای حرکت انگشتان برنامه‌ دادند. بر مغز آن فرد 128 حسگر الکترودی که در بخشی از مغز که حرکات دست و بازو را کنترل می‌کرد وصل شد و حجمی به اندازه یک کارت اعتباری را اشغال می‌کرد. هر کدام از این حسگرها بخش دایره‌ای از بافت بدن را به شعاع 1 میلی‌متر کنترل می‌کردند و انگشتان بر اساس اینکه کدام بخش مغز فعال است حرکت می‌کردند.

دانشمندان در مرحله بعد این دست مصنوعی را که از طریق الکترودهایی به مغز وصل بود به کار انداختند و از فرد خواستند به این فکر کند که تک‌تک انگشتانش را تکان دهد. فعالیت الکتریکی که در مغز آن فرد رخ داد باعث شد که انگشتانش حرکت کنند. دقت این دست مصنوعی که از طریق مغز کنترل می‌شود حدود 76 درصد است و با تلاش محققان و دانشمندان تا 88 درصد نیز افزایش یافته است.

20103

کد خبر: 602269

وب گردی

وب گردی