رشد نانوبلور هوشمند برای افزایش کارایی شیمی درمانی

این روش کاملا کارآمد، عوارض جانبی شیمی درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا ٰٰ، ایرنا از نیچر، دارو رسانی به محل مورد نظر در بدن، همواره با چالش های فراوانی همراه بوده است؛ چراکه دارو نمی تواند مسیر مناسب را پیدا کند و علاوه بر سلول های بیمار، سبب آسیب به سلول های سالم زیادی می شود؛ از طرفی عبور دارو از سد خونی مغز برای درمان انواع تومور با مشکلات زیادی همراه است. سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ های خونی مغز را احاطه می کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می کند. این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می شود؛ زیرا از ورود مولکول های دارو جلوگیری می کند که سبب اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می شود؛ در واقع سد خونی مهمترین مانع درمان بیمارانی است که تومور مغزی دارند.
محققان دانشگاه تکنولوژی سیدنی برای حل این موانع، موفق به رشد نانوبلورهای هوشمندی شده اند که می تواند از طریق مسیر دقیق، بدون آسیب به سلول های سالم، هدایت شود و از طرفی امکان عبور از سد خونی مغز را دارد. این روش کاملا کارآمد، عوارض جانبی شیمی درمانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از طرفی این روش منجر به تحریک پاسخ سیستم ایمنی نمی شود؛ بنابراین تاثیر بیشتری روی بدن دارد.
محققان بر این باورند که نانوبلورهای هوشمند به دلیل قابلیت عبور از سد خونی، در درمان برخی از بیماری های عصبی از جمله پارکینسون نیز موثر هستند.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

20103

کد خبر: 602310

وب گردی

وب گردی