حمیدرضا آصفی:  مجلسی می خواهیم که چوب لای چرخ دولت نگذارد

"حمیدرضا آصفی" سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و دیپلمات باسابقه کشورمان درباره انتخابات گفت: به تعبیر من انتخابات ایام قدر کشور ماست. همانطور که در شبهای قدر سرنوشت انسان ها رقم می خورد و می گوییم یک شب قدر از هزار سال بهتر است چون سرنوشت انسان ها در آن مقدر می شود. در انتخابات هم همینطور است، چون ما در انتخابات نه تنها سرنوشت چهار ساله را بلکه سرنوشت بلند مدت تر را تعیین می کنیم.

سفیر سابق کشورمان در امارات متحده عربی در گفت و گویی تاکید کرد: درست است که یک نماینده برای چهار سال به مجلس می رود ولی بعضی از قانون هایی که می نویسد و اقداماتی که می کند می تواند سالیان سال اثر داشته باشد؛ یک رای اعتمادی که نماینده می دهد یا استیضاحی که می کند می تواند برای سالیان سال در کشور موثر و تعیین کننده باشد، لذا انتخابات را به منزله شب قدر حکومت داری و حکومت ها باید دید و از این جهت بسیار مهم است.
این دیپلمات برجسته کشورمان در پاسخ به اینکه چگونه می توان شور لازم برای جلب مشارکت مردم در تعیین سرنوشتشان را ایجاد کرد گفت: انتخابات روشی برای تعیین حاکمیت و اداره امور کشورهاست. به همین دلیل در همه کشورهای دنیا انتخابات را گرم برگزار می کنند. الان می بینیم که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که تقریبا یک سال تا انتخابات آن باقی مانده است کاندیداها سعی می کنند مواضع شان را مطرح کنند و انتخابات را داغ برگزار کنند. در فرانسه هم همینطور است، دو حزب که وجود دارند از حدود یک سال قبل از انتخابات کمپین های تبلیغاتی شان را شروع می کنند. در کشورهای نزدیک ما هم همینطور است. در ترکیه و هند هم همین وضعیت وجود دارد. کشورهایی که مردم سالاری و دموکراسی دارند انتخابات مهم است، زیرا نشان دهنده اراده ملی کشورها در تعیین آینده شان است.
آصفی در مورد ضرورت انتخاب نمایندگانی که آرامش را در کشور به ویژه در حوزه اقتصاد نهادینه کنند، توضیح داد: مجلس به خودی خود پراهمیت است، یعنی شما می توانید مجلسی داشته باشید که در کشور ایجاد تنش کند و مدام کشور را در تب و تاب قرار دهد، این مجلس آرامش را از کشور می گیرد. از طرف دیگر هم مجلسی می توانید داشته باشید که آرامش بخش باشد و همیشه از آن علائم مثبت صادر شود. این مجلس کشور را به آرامش و اعتماد به نفس بیشتر رهمنون می شود، از این جهت انتخابات بسیار حائز اهمیت است و حضور مردم در انتخابات علاوه بر نکاتی که اشاره کردم نشان دهنده دلبستگی مردم به حاکمیت، راه امام و رهبری است و چنانچه آرا خیلی بالا باشد نشان دهنده این است که مردم پای آرمان هایشان ایستاده اند و این باعث ناامیدی خارجی ها و دشمنان انقلاب می شود.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان به نقش تعیین کننده مردم برای تحقق برجام و توسعه اقتصادی تاکید کرد: ما در دوران پساتحریم هستیم. بحث تحریم، هدف نبود بلکه وسیله ای بود برای رسیدن به هدف. تعالی روح انسانها و بالابردن اخلاق و معنویت در جامعه به دنبال انقلاب اسلامی از اهداف مهم ماست، در کنار آن ما از برجام به دنبال چند چیز بودیم: بهبود معیشت، برطرف شدن تحریم ها، اشتغال، امنیت سرمایه، اقتصاد و مهم تر از همه اینها یک وفاق ملی، آن چیزی که دشمنان را نابود می کند همان وفاق ملی است.
آصفی درباره نقش مردم در تعیین نمایندگان مجلس آتی و حفظ دستاوردهای مذاکرات هسته ای نیز گفت: بعد از شرایط خوبی که در دنیا برای ما حادث شده و ممکن است اگر ما اشتباه عمل کنیم پایدار نباشد، بعد از توفیقی که در موضوع هسته ای حاصل شد که من آن را حاصل ایستادگی، پایداری، تقویت بنیه نظامی و دفاعی، حاصل خون دانشمندانمان، باج ندادن به غربی ها می دانم که باعث شد بتوانیم با یک دیپلماسی هوشمند توطئه دشمنان را پاسخ بدهیم، حالا نیاز داریم به مجلسی که از مسائل حاشیه ای بپرهیزد.
این دیپلمات همچنین تاکید کرد: ما برای مجلس دهم به نیروهایی نیاز داریم که به دنبال ایجاد آرامش و پیدا کردن راه های جدی و موثر برای تامین مطالبات مردم در زمینه اشتغال، معیشت، کار، امنیت سرمایه و نظایر آن باشند. طبیعی است که از این منظر مجلس نقش جدی و بسیار تاثیرگذاری می تواند داشته باشد.
وی در مورد این سئوال که تعبیر از مجلس مستقل و مجلس همراه دولت چه می تواند باشد و آیا مستقل بودن نمایندگان نافی همراهی با دولت است، توضیح داد: من نمی گویم که مجلس باید در کنار دولت و مطیع دولت باشد. ما در کشورمان تفکیک قوا داریم و اعتقادی به دولت حزبی نداریم، مثل انگلستان و بسیاری از کشورهای دیگر نیستیم که حزب حاکم در مجلس دولت را تعیین می کند. مجلس ما باید مجلسی منصف باشد. آنجایی که لازم است نقد درست ارائه دهد، جایی که لازم است حمایت کند و در جایی هم که لازم است هدایت کند. یعنی ما نه وکیل الدوله می خواهیم و نه کسی را می خواهیم که از ابتدا چوب لای چرخ دولت بگذارد.
آصفی همچنین توضیح داد: مجلسی می خواهیم که منافع ملی را به منافع گروهی ترجیح بدهد و عاقلانه عمل کند. همانقدر که وکیل الدوله بودن بد است، همانقدر کسانی که از ابتدا با همه چیز مخالف هستند و از سر مخالفت کار می کنند هم بد است. ما یک مجلس عاقل، معتدل و درچارچوب فرامین امام(ره) و توصیه مقام معظم رهبری می خواهیم. شعاری که رهبری تعیین کردند «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» است. ما بین دولت و ملت همبستگی می خواهیم، همبستگی داشتن به این معنا نیست که انتقاد دلسوزانه صورت نگیرد. لذا به نظر من باید مجلس منصف و عاقلی که منافع ملی را به منافع شخصی خودش ترجیح بدهد شکل بدهیم.

منبع: سایت امید و اعتدال

1010

کد خبر: 602520

وب گردی

وب گردی