تلاش فرمانداری ری برای تغییرنام شهر «تهران» به یک نام عجیب /مغازه‌دارهای بهارستان دستفروش شده‌اند

 درحالی‌ که جمع‌آوری و برخورد با دستفروشان در تهران ادامه دارد، بحث و بررسی‌ها درجلسه دیروز شورا نشان می‌دهد این موضوع به‌عنوان یک آسیب اجتماعی ابعاد پیچیده‌ای در تهران پیدا کرده است و شماری از مغازه‌داران در برخی مناطق تهران هم مغازه‌های خود را بسته و درکنار دستفروشان، بساط به راه انداخته‌اند.  

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند شورای شهر تهران دیروزیک خبر را پشت سر گذاشت: ازسویی بحث داغ دستفروشی، ضرب‌الاجل دوماهه برای رفع مشکلات خیابان ١٧ شهریور و ازسوی دیگر موضوع فروش میوه‌های قاچاق و سیب آمریکایی و گیلاس ١٠٠‌هزارتومانی در بازار میادین، میوه و تره‌‌بار. به اینها اضافه کنید تلاش فرمانداری ری برای تغییرنام شهر «تهران» به یک نام عجیب: «تهران، ری، تجریش».
ماجراهای برخورد شهرداری تهران با دستفروشان در ماه‌های اخیر دیروز مجتبی عبدالهی، معاون خدمات ‌شهری شهرداری تهران را به شورای شهر تهران کشاند. انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی درباره برخورد خشن ماموران شهرداری با دستفروشان در شهر تهران در هفته‌های اخیر انتقادات زیادی را متوجه شهرداری تهران کرده و منتقدان از شهردار تهران خواسته‌اند تا این روند را متوقف کند. عبدالهی، معاون قالیباف درجلسه دیروز شورای شهر تهران درباره حادثه خیابان شادمان که طی آن ماموران سد معبر شهرداری، چرخ‌دستی میوه، یک میوه‌فروش را مقابل مترو واژگون کرده بودند و حوادث مشابه دیگر در هفته‌های دیگر که ماموران شهربان شهرداری تهران مسبب آن بوده‌اند، گفت: «٨ماه است که این شرکت تحت نظارت معاونت خدمات شهری به فعالیت خود ادامه می‌دهد و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای ماموران این شرکت گذاشته‌ایم. بسیاری از این نیروها جابه‌جا شدند و برای پذیرش آنها استعلام سوء‌پیشینه می‌گیریم.» او درواقع با این حرف‌ها پاسخ منتقدانی را داد که می‌گویند، شهرداری برای برخورد با دستفروشان و سدمعبرکنندگان بعضا افراد دارای سوابق خلافکاری را که اهل درگیری‌های شدید و قمه‌کشی هستند، به کار گرفته است. معاون شهردار تهران حرف‌های دیگری هم زد ازجمله این‌که قرارداد ٥٠٠نفر از ماموران شهربان فسخ شده است. او درباره دستفروشان تهران به نتایج مطالعه‌ای اشاره کرد که نشان می‌دهد ١٥‌درصد از دستفروشان نیازمند واقعی هستند و عده‌ای از دستفروش‌ها نیز دارای تولیدی‌های مختلفند که اجناس خود را به فروش می‌رسانند.»
به گفته عبدالهی، درتهران ٥٠ نقطه روز بازار و چند نقطه شب بازار وجود دارد. او گفت: «درمیدان هفت‌تیر بخشی از دستفروش‌ها برای یک شهرستان خاص بودند که درگیری‌هایی ایجاد می‌کردند ولی ما توانستیم با مکافات اینها را جمع‌آوری کنیم. در میدان هفت‌حوض بنده شخصا حضور پیدا کردم که با یکسری اوباش مواجه شدیم.»
مغازه‌دارها دستفروش شده‌اند
درجلسه دیروز شورا و در ارتباط با همین موضوع دستفروشی محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست از مشکلات تازه‌ای در این زمینه خبر داد. او گفت: بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی از سطح شهر نشان می‌دهد دربرخی معابر و مسیرهایی که دستفروشان خیلی فعال هستند، مغازه‌داران هم بیشتر مغازه‌هایشان را تعطیل و میوه و سایر اقلام و اجناسشان را با یک چراغ در وسط خیابان بساط کرده‌اند.
آنطور که حقانی می‌گوید، در ارتباط با دستفروشی چالش دیگری هم هست و آن این‌که تعدادی از نیروهای سد معبر شهرداری که در این زمینه مسئولیت دارند، جزو نیروهای ثابت شهرداری نیستند و با دستفروشان تبانی می‌کنند.
چمران: نمی‌توانیم از دستفروشیحمایت کنیم
درهمین جلسه، مهدی چمران، رئیس شورا دستفروشی را تخلف و اقدامی غیرقانونی دانست و گفت: اگر تعداد دستفروش‌ها درحال حاضر به ‌هزار نفر می‌رسد، با حمایت‌هایی که از این قشر صورت می‌گیرد‌، سال بعد به دو‌هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. درحال حاضر بیکار در شهرها زیاد داریم و اگر شهرداری به هرکس که دستفروشی می‌کند جا و مکان بدهد، قطعا تعداد این افراد افزایش خواهد یافت.»
وی گفت: موضوع شنبه‌بازار و جمعه‌بازارها جداست و در آن‌جا دستفروش‌های مخصوصی هستند و اگر ما بخواهیم همه دستفروش‌ها را جا بدهیم، آنها نیز با چوب و قمه مستقر می‌شوند.
به گفته چمران با این اقدام مغازه‌دارها نیز رو به دستفروشی می‌آورند و همه آنها سد معبری می‌شوند و دراین خصوص نمی‌شود با احساسات کار کرد. با حمایت احساسی از دستفروشان همه روستاها نیز تعطیل و به تهران روی می‌آورند، این یک معضل اجتماعی است که باید حل شود.
سیب آمریکایی و گیلاس ١٠٠‌هزار تومانی!
درجلسه دیروز شورا جدا از بحث دستفروشان، رئیس شورای شهر تهران با تقدیر از تلاش سازمان تعزیرات وزارت صنعت و معدن و پلیس برای برخورد با ورود میوه‌های قاچاق و خارجی به بازار مصرف گفت: درست است که این تلاش‌ها مهم است اما کافی نیست.
چمران از قاچاق محصولات کشاورزی و میوه‌های لوکس به میدان اصلی تره‌بار شهر تهران انتقاد کرد: این میوه‌ها هم در میدان اصلی تره‌بار به‌ وفور توزیع می‌شوند و هم میوه‌های تراریخته. منظور از میوه‌های تراریخته، میوه‌هایی است که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند.
او با اشاره به این‌که درهفته‌های اخیر خبرهایی شنیده می‌شود که در برخی جاها سیب آمریکایی و حتی گیلاس کیلویی ١٠٠‌هزارتومان نیز عرضه می‌شود، ادامه داد: «نمی‌دانم خرید این میوه‌ها حلال است یا حرام. درست است یا صحیح نیست اما از دستگاه‌های متولی می‌خواهم این فروش غیرمجاز را دنبال کنند.»
چمران: حالیشان نمی‌شود!
درجلسه دیروز شورا کمک‌های شهرداری تهران به انتخابات مجلس امسال بار دیگر مطرح شد چراکه سازمان بازرسی به کمک مدیریت شهری به فرمانداری‌های تهران، ری و شمیرانات برای برگزاری انتخابات ایراد گرفته بود. همزمان با طرح این موضوع، رئیس شورای شهر تهران گفت: ماجرای قدیمی ری و تهران و شمیران را مطرح کرد؛ ازسوی دیگر فرماندار ری اعلام می‌کند که نام تهران را به «تهران، ‌ری و تجریش» تغییر دهیم ولی این اتفاق امکان‌پذیر نیست و هرچه می‌گوییم حالیشان نمی‌شود. چمران در ادامه افزود: نمی‌توان نام پایتخت را تهران،‌ ری و تجریش گذاشت چراکه همچین کاری عقلانی نیست.
برخی کارگران ۳ ماه است حقوق نگرفته‌اند
عدم پرداخت بدهی پیمانکاران در آستانه نوروز موضوعی بود که عبدالحسین مختاباد در تذکر پیش از دستور مطرح کرد و از شهرداری تهران خواست در آستانه عید پیشنهاد ‌شود که شهرداری نگاه ویژه‌ای به پرداخت بدهی پیمانکاران داشته باشد.
به گفته او تعدادی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری دو الی سه ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.
او گفت: چرا یک شرکت پیمانکاری باید‌ میلیارد تومان از بدهی خود را دریافت کند اما شرکت دیگر حتی ٥٠٠‌میلیون نیز از بدهی‌هایش توسط شهرداری وصول نشود؟
پیاده‌راه یا شرمنده راه؟
اعضای شورای شهر تهران دیروز همچنین دو فوریت ساماندهی پیاده‌راه ١٧ شهریور را تصویب و به شهرداری تا پایان فروردین‌ماه فرصت دادند تا طرح ساماندهی این پیاده‌راه را برای بررسی نهایی به شورای شهر بیاورد.
ابوالفضل قناعتی درخصوص مشکلات مردمی پروژه ١٧ شهریور گفت: این پروژه مصوبه شورای سوم را هم نداشته، مشکلات زیادی برای کسبه ٤٠٠ مغازه ایجاد شده و حتی دو‌هزار نفر بیکار شدند. اهالی حتی دسترسی به پارکینگ منازل خود را ندارند!
به گفته قناعتی، حتی عبدالهی معاون شهردار نیز گفته که نهایتا ٧٠ الی ٨٠نفر در اثر ایجاد این پیاده‌راه دچار خسران شدند اما اهالی به این عرایض انتقاد کرده و گفتند ‌هزارنفر مخالف ایجاد این پیاده‌راه هستند و حتی با جمع‌آوری امضا و درج شماره تلفن هویت خود را مشخص کردند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: چرا باید یک خیابان اصلی پیاده‌راه شود و ترافیک زیادی در کوچه‌های فرعی ایجاد کند؟ در ادامه این بحث رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران افزود: پیاده‌راه ١٧ شهریور، شرمنده راه است. وی ادامه داد: بدون مجوز شورا این پیاده‌راه با صرف میلیاردها تومان ساخته شده و دسترسی نیروهای امدادی و پلیس به این پیاده‌راه قطع شده و به همین دلیل محل تجمع معتادان و افراد ولگرد شده است. به گفته حافظی، دوستانی که مخالف دو فوریت این لایحه هستند، اگر امشب فردی سکته قلبی کند و به واسطه این‌که اجازه دسترسی به این پیاده‌راه داده نشده، جان خود را از دست بدهد در این مرگ مقصر هستند و حداقل باید مسیر خودروهای امدادی باز نگه داشته شود. در نهایت با لحاظ کردن پیشنهاد چمران مبنی بر این‌که شهرداری طرح ساماندهی درخصوص ایجاد دسترسی ساکنان به پارکینگ‌ها، ساماندهی مراکز تجاری و ترافیک این منطقه را به تصویب رساندند و براساس این تا پایان فروردین‌ماه به شهرداری فرصت داده شد تا طرح ساماندهی پیاده‌راه ١٧ شهریور را برای بررسی نهایی به شورای شهر بیاورد.

105105

کد خبر: 602723

وب گردی

وب گردی