قلعه «اسفوزا» آخرین مقصد اومبرتو اکو

صدها نفر از هوادارن «اومبرتو اکو» برای همراهی کردن این نویسنده و فیلسوف سرشناس ایتالیایی تا خانه ابدی، در مراسمی که در میلان برگزار شد شرکت کردند.

به گزارش ایسکانیوز، مراسمی با حضور صدها نفر از دوست‌داران اومبرتو اکو و وزیران فرهنگ و آموزش ایتالیا که برای تدفین این چهره مطرح فرهنگی این کشور گرد هم جمع شده بودند، در قلعه «اسفوزا»ی میلان برپا شد.

خوانندگان کتاب‌ها و مقالات اکو، پشت در خانه او تجمع و تابوت او را که با گل‌های رز سفید پوشیده شده بود، تا منزل ابدی حمل کردند.

پیش از ادای احترام مقامات بلندپایه ایتالیا از جمله وزیران فرهنگ و آموزش به نویسنده «نام گل سرخ»، موسیقی‌دانان حاضر در این مراسم سونات باروک «La Follia» را که بسیار مورد علاقه اکو بود و آن‌ را با کلارینت می‌نواخت، اجرا کردند.

به گزارش گاردین، وزیر فرهنگ ایتالیا در سخنرانی خود گفت: وقتی اکو سکوت می‌کرد می‌شد غور کردن او در کتابخانه بی‌انتهای درونی‌اش را دید. ممنون استاد که کل عمرت را به خاطر ما صرف نگاه کردن به آن سوی پنجره کردی.

«استفانیا جیانینی» وزیر آموزش ایتالیا هم درباره اومبرتو اکو گفت: اکو نماد کلاسیسیم مبتکرانه است که از اهمیت بالایی برخوردار است و سبکی است که کشور ما به دنیا معرفی کرده است. ما استادی را از دست داده‌ایم اما آموزه‌های او را نه.

اومبرتو اکو که یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات مدرن ایتالیا محسوب می‌شد‌، شامگاه جمعه (30 بهمن) پس از تحمل طولانی‌مدت بیماری سرطان، در سن 84 سالگی بدرود حیات گفت. این پژوهشگر ایتالیایی که از جمله مهمترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا بود، پنجم ژانویه 1932 متولد شد. او پس از گرفتن مدرک دکترا در دانشگاه تورین، در دانشگاه‌های میلان، فلورانس، بولونیا و کولژ دو فرانس تدریس کرد و در سال‌های اخیر رییس دانشکده انسان‌شناسی دانشگاه بولونیا بود.

سال 1983، انتشار ترجمه انگلیسی‌زبان «نام گل سرخ» شهرتی بین‌المللی را برای اکو به ارمغان آورد، اما او مقاله‌نویسی قهار و استاد برجسته‌ای در حوزه نشانه‌شناسی بود.‌ «نام گل سرخ» داستانی جنایی و رازآلود را در صومعه‌های قرون وسطای ایتالیا روایت می‌کند. کتاب معروف اکو در سال 1986 توسط «ژان - ژاک آنو» به فیلمی سینمایی تبدیل شد که «شان کانری» و «کریستین اسلیتر» در آن نقش‌های اصلی را ایفا کردند. اقتباس سینمایی این اثر هم به فروش میلیونی آن کمک بسیاری کرد.

اومبرتو اکو بیش از ۳۰ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های مختلف دنیا دریافت کرد. «آونگ فوکو»، «جزیره روز گذشته»، «پائودولینو»، «گورستان پراگ» و «شماره صفر» از دیگر کارهای او هستند. آخرین کتاب او تا آخر هفته جاری روانه بازار می‌شود.
503502

کد خبر: 602736

وب گردی

وب گردی