شگفتی رسانه های خارجی از ترانزیت کالاهای 100 کشور از ایران

یک گروه از خبرنگاران خارجی مقیم و غیرمقیم کشورمان از گمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کردند.

به گزارش ایسکانیوز، یک گروه از خبرنگاران خارجی مقیم و غیرمقیم با هدف آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تجاری و ترانزیتی کشورمان از گمرک شهید رجایی بندرعباس بازدید کردند. در این بازدید خبرنگاران رسانه‌های چین، آمریکا، سوییس، عراق و فرانسه حضور داشتند.

خبرنگاران در این بازدید از نزدیک با روند ترخیص کالا و چگونگی انجام عملیات گمرکی به تفکیک رویه‌های مختلف آشنا شدند و مسئولان حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان به تفکیک در رابطه با رویه‌های مختلف گمرکی توضیحاتی ارائه کردند.

بازدید از اسکله‌های صادراتی و ترانزیتی بندر شهیدرجایی از دیگر برنامه‌های این گروه بود که توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در این بخش‌ها با تحسین خبرنگاران همراه شد که البته یک خبر خوش هم به دنبال داشت، اینکه به گفته مسئولان گمرک و بندر شهید رجایی پس از اجرایی شدن برجام، فعالیت در اسکله‌های صادراتی این بندر افزایش یافته است.

براساس این گزارش ترانزیت کالاهای 100 کشور دنیا از مسیر ایران نیز برای خبرنگاران خارجی تازگی داشت و آنها انتخاب این مسیر در میان مسیرهای موجود در سایر کشورهای رقیب را ناشی از امنیت بالا در جمهوری اسلامی ایران عنوان کردند.

مسائل بانکی و نقش آنها در توسعه و تسهیل تجارت خارجی نیز از دیگر موضوعاتی بود که از سوی نمایندگان رسانه‌های اروپایی مطرح و با توجه به رفع تحریم‌های بانکی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

احیای جاده ابریشم و نقش گمرک ایران در این زمینه موضوع دیگری بود که از سوی نمایندگان رسانه‌های چین پیگیری و موارد مرتبط با آن مطرح شد. رسانه‌های اروپایی همچنین از حضور بخش خصوصی اروپا جهت تجهیز گمرکات ایران به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته با توجه به سرمایه‌بر بودن این تجهیزات استقبال کردند.

روند الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و امکان دوراظهاری صادرات، واردات و ترانزیت و تیر الکترونیکی نیز از دیگر موضوعاتی بود که با استقبال خبرنگاران رسانه‌های خارجی همراه گردید و خبرنگاران انتظار نداشتند با یک گمرک الکترونیک در ایران مواجه شوند. همچنین در جریان این بازدید نقش گمرک ایران در مبارزه و پیشگیری از ترانزیت پیش‌سازهای مواد مخدر صنعتی به افغانستان و فعالیت‌های ایران در جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا تشریح گردید و گزارشی از این کشفیات در گمرک ایران ارائه شد.

401/602

کد خبر: 602766

وب گردی

وب گردی