توضیحات اژه‌ای درباره رشوه‌گیری مدیر شرکت پتروپارس،حکم محکومیت مهدی هاشمی و...

محسنی‌‌اژه‌ای درباره پرونده رشوه‌گیری مدیر شرکت پتروپارس در یکی از قراردادهای نفتی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به آغاز تبلیغات انتخاباتی، تخلفات و جرایم انتخاباتی افزایش یافته یا خیر گفت: طبیعتا در این هفته نسبت به هفته‌های قبل تخلفات انتخاباتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی افزایش یافته است هرچند در کل زیاد نبوده است که احساس نگرانی کنیم.

او ادامه داد: اما در عین حال دستگاه‌های نظارتی، نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی باید مراقب باشند تا به‌ویژه برخی دشمنان و کسانی که در داخل داعیه ضدانقلاب دارند اقدامات و کارهای مجرمانه انجام ندهند. در مجموع فضا آرام است و ان‌شاء‌الله شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات خواهیم بود.

معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به این سوال که شرکت پتروپارس در یکی از قراردادهای نفتی مقداری رشوه جابجا کرده است و هم‌اکنون مدیران این شرکت در بازداشت به سر می‌برند گفت: اصل موضوع صحت دارد و در یکی از قراردادها وجوهی گرفته شده اما اینکه این وجه رشوه بوده یا خیر قاضی باید تشخیص دهد. این پرونده با گزارش سازمان بازرسی تشکیل شده و فعلا یک نفر در بازداشت و پرونده در مرحله تحقیقات است.

معاون اول قوه قضائیه افزود: دولت، وزارت امور خارجه و افرادی که در مظان اتهام حمایت انگلیس در انتخابات آتی قرار دارند باید پاسخ دندان‌شکن به انگلیس بدهند.

محسنی‌اژه‌ای در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین رؤسای سازمان بازرسی ایران و عراق در جمع خبرنگاران در پاسخ به این موضوع که اخیراً دولت انگلیس به‌نوعی در تبلیغات‌های تلویزیونی خود از مردم ما می‌خواهد به چه‌کسانی در انتخابات آتی رأی بدهند یا ندهند گفت: اولاً مردم ما یک ذهنیت بسیار منفی در طول سنوات گذشته و بلکه چند دهه گذشته نسبت به حکام مکار انگلیس دارند به‌طوری که هر وقت چیزی را از انگلیسی‌ها بشوند خلاف آن عمل می‌کنند.

او ادامه داد: ثانیاً انگلیسی‌ها بین مردم ما به تفرقه‌افکنی معروف هستند. در خصوص این داستان هم که برخی این‌گونه تعبیر می‌کنند انگلیس می‌خواهد دخالت کند باید بگویم که این خیال خام انگلیسی‌ها یا حتی هر کشور دیگری به‌ویژه شیطان بزرگ آمریکا است و آمریکا و انگلیس دیگر باید در خواب ببینند که می‌توانند در ایران دخالت کنند.

معاون اول قوه قضائیه افزود: با وجود این، هر ایرانی از خود سؤال می‌کند که انگلیس چه سنخیتی با کسانی که حمایت‌شان می‌کند دارد و چه رابطه بین آنها با انگلیس و آمریکا است؟ یا چه تضادی بین انگلیس و کسانی است که انگلیس می‌خواهد به آنها رأی داده نشود؟ معلوم است که اگر کسانی منافع آمریکا و انگلیس را تأمین کنند و رابطه پشت‌پرده با آنها داشته باشند، طبیعتاً می‌گویند که از این افراد یا لیست حمایت می‌کنیم و کسانی هم که در تضاد با منافع آمریکا و انگلیس باشند، مردم را سفارش می‌کنند به آن لیست یا افراد رأی ندهند. خوشبختانه مردم ما هوشیار هستند و یقیناً عکس این مسئله عمل می‌کنند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه قضایی به‌خاطر این دخالت انگلیس، اقدامی انجام می‌دهد یا خیر، گفت: این اقدامات نابخردانه انگلیس دو پاسخ دارد. این اقدام انگلیسی‌ها به‌حدی نابخردانه بود که حتی صدای «کری» را نیز درآورد. وزیر خارجه آمریکا گفت که "شما اشتباه کردید و مردم ایران را نشناختید. اگر ما می‌خواهیم طرفداران ما در ایران رأی بیاورند باید صبر کنیم و چیزی نگوییم زیرا مردم حساس هستند و وقتی ما چیزی می‌گوییم، مردم علیه و خلاف آن اقدام می‌کنند" و این سفارش کری به انگلیسی‌ها بود.

وزیر اسبق اطلاعات افزود: به هر تقدیر این اقدام انگلیسی‌ها دو پاسخ دارد؛ نخست پاسخی است که از سوی ملت داده می‌شود و دوم پاسخی است که مشخصاً دولت باید بدهد؛ یعنی دولت باید نسبت به این اقدام سخیف انگلیس که به این ترتیب اسم برده و گفته به اینها رأی ندهید یا احیاناً اظهار امیدواری می‌کنند که فلان لیست پیروز شود، حقیقتاً باید هم دولت و به‌ویژه وزارت امور خارجه و هم کسانی که به‌نوعی در مظان اتهام حمایت انگلیسی‌ها هستند، پاسخ دندان‌شکن دهند. اینکه بخواهند از کنار این مسئله بگذرند درست نیست زیرا اینها از ذهن مردم فراموش نمی‌شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: اقدام دیگر هم شاید نیاز باشد که از لحاظ بین‌المللی هم بررسی و اقداماتی صورت گیرد اما تا این لحظه که من خبر دارم، دستگاه قضا وارد نشده اما انتظار همه این است که دولت و وزارت خارجه و دیپلماسی ما یک برخورد فعال در این قضیه داشته باشند و مردم هم ان‌شاء‌الله وظیفه خود را انجام می‌دهند.

او تأکید کرد: همچنین کسانی که در مظان حمایت انگلیس قرار دارند باید پاسخ بدهند که برخی‌ها پاسخ دادند و پاسخ خوبی هم دادند و انتظار است دیگران هم این پاسخ را بدهند.

معاون اول قوه‌قضائیه گفت: اگر مهدی هاشمی درخواست اعمال ۴۷۷ (ماده ۱۸ سابق) کند به احتمال زیاد رد می‌شود زیرا حکم محکومیت وی خلاف شرع بیّن نیست.

محسنی‌اژه‌ای در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین روسای سازمان بازرسی ایران و عراق در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا تعداد پرونده‌های تخلفات انتخاباتی از 50 موردی که قبلاً اعلام کرده بود افزایش یافته است یا خیر گفت: پیشتر گفته بودم که حدود 50 مورد پرونده قضایی در سراسر دادگستری‌های ما تشکیل شده که بیشترین آنها تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی بوده است.

معاون اول قوه‌قضائیه افزود: این تعداد در هفته‌ جاری هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، افزایش یافته است؛ بار هم تکرار می‌کنم که مقدار زیاد نیست اما امیدواریم به همین میزان نیز نباشد و کمتر باشد و ان‌شاء الله هم نامزدها و هم طرفداران‌شان رعایت کنند و مردم و افراد هوشیار باشند که از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و ضد انقلاب و حتی داخلی، فریب نخورند و دست به کارهای مجرمانه بزنند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوای خبرنگاری که اخیراً در برخی محافل انتخاباتی شنیده شده که خانواده آقای هاشمی رفسنجانی قصد دارند بعد از برگزار انتخابات نسبت به حکم محکومیت مهدی هاشمی شامل حبس، رد مال و 25 ضربه شلاق، درخواست به قوه‌قضائیه بدهند یا مستوجب تخفیف باشد. آیا این قضیه صحت دارد و شما نیز زمزمه‌هایی در این خصوص شینده‌اید یا خیر و واکنش دستگاه‌قضایی به این درخواست چه خواهد بود گفت: چیزی به صورت رسمی یا غیر رسمی در این خصوص نشنیده‌ام ولی منظور از تقاضای تخفیف را نمی‌دانم زیر حکم قطعی است و قابلیت اجرا دارد کما اینکه اکنون در حال اجراست.

معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: اگر منظور درخواست اعاده دادرسی و اعمال ماده 477 است باید بگویم که تا کنون چنین چیزی رسماً اعلام نشده است. اما اینکه بعد از انتخابات درخواستی باشد یا خیر باید منتظر بود.

او درباره واکنش دستگاه قضایی به این درخواست احتمالی نیز گفت: ماده 477 در این مورد به احتمال بالا وجهی ندارد اما اعاده دادرسی را نمی‌دانم زیرا از جزئیات پرونده و آنچه که می‌خواهند ادعا کنند خبر ندارم، الان نمی‌توانم اظهار نظر کنم. ماده 477 می‌گوید که حکمی خلاف شرع بین باشد و چون این حکم خلاف شرع بین نیست به نظر من در آن وجهی ندارد اما اگر اعاده دادرسی کنند باید بررسی شود.

20106

کد خبر: 602789

وب گردی

وب گردی