سخنگوی سابق وزارت خارجه: انتخابات نماد عقلانیت و درایت یک ملت برای دستیابی به آرمان‌ها  از طریق مشارکت است

سید محمدعلی حسینی در یادداشتی نوشت: انتخابات یک مرحله بسیار حساس در تغییر و تحول مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی بین افراد و گروه‌های معتقد به یک هویت و میهن مشترک و نامزدهای آماده برای خدمت به مردم است .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر،سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه طی یادداشتی با عنوان "انتخابات و اقتدار و امنیت بین المللی" نوشت:

دموکراسی و مردم‌سالاری صرفنظر از نوع و شکل آن یک ارزش و اعتبار پذیرفته شده در جامعه بین‌الملل است و حتی برای کشورهایی که در عمل هیچ نشانه‌ای از پایبندی آنان به این شیوه حکومتی دیده نمی‌شود، جذابیت دارد.

در این میان، «انتخابات» متمایز کننده یک نظام مردم‌سالار از سایر انواع حکومت‌های فرد‌گرا و توتالیتر است. انتخابات از یک سو اساسی‌ترین رکن مردم‌سالاری می‌باشد، خواه از نوع اسلامی و دینی آن که اختصاص به نظام سیاسی کشورمان دارد و خواه از نوع لیبرال دموکراسی غربی که در بسیاری کشورهای غربی و غیر آن متداول است و از سوی دیگر، از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین قدرت ملی کشورها به شمار می‌رود.

انتخابات آزاد، سالم، قانونمند و پرشور، مظهر تداوم حیات و نشاط سیاسی یک ملت است و مشارکت گسترده عمومی در آن نشان از عزم و اراده استوار در بهره‌برداری ازحق تعیین سرنوشت سیاسی دارد. علاوه بر این، انتخابات حائز یک اهمیت بین‌المللی است و به کشورهای مختلف پیام سلامت و قدرت نظام سیاسی کشور را می‌دهد و آن را در مقابل دست اندازی و شیطنت سایرین بیمه می‌کند.

برخلاف سایر نظام‌های سیاسی برآمده از انقلاب‌ها در نقاط مختلف جهان، نظام جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری انتخابات برای تعیین نوع نظام سیاسی و تعیین نمایندگان ملت در ساختار سیاسی تازه تاسیس کرد و از آن پس تاکنون که قریب به چهل سال از عمر آن می‌گذرد، بیشترین مراجعه را به آراء عمومی ملت داشته و تمامی نهادهای اساسی کشور را از این طریق سازمان داده و تثبیت کرده و همچنان بر ادامه این مسیر پافشاری و اصرار می‌ورزد.

حضور وسیع و مشارکت اجتماعی سیاسی گسترده مردم در لوای قانون‌مداری و در پرتو اتحاد و انسجام ملی برخاسته از آن در انتخابات هفتم اسفندماه جاری، تاثیرات بی بدیلی دارد و باعث ایجاد اعتماد در بین شرکای خارجی، توسعه اعتماد در داخل نظام سیاسی، افزایش کارآمدی نظام سیاسی و توسعه همبستگی داخلی می‌شود.

مشارکت قابل توجه مردمی، باعث تحکیم ستون‌های مردم‌سالاری دینی و افزایش اقتدار ملی کشورمان می‌شود و به مثابه دمیدن روح تازه‌ای در کالبد نظام سیاسی کشور است.

انتخابات در ایران از نظر میزان مشارکت مردمی یک نمونه در سطح منطقه و جهان است و همین امر تا به حال مشروعیت قابل توجه نظام سیاسی کشورمان را به رخ جهانیان کشانده و آنها را وادار به تعظیم در مقابل اراده ملت ایران کرده است. اما همواره این نکته مطرح بوده که حضور کم فروغ ملت در عرصه انتخابات، با ملاحظه وضعیت بحرانی و نابهنجار فعلی منطقه و اوضاع نابسامان بین‌المللی که شاهد آن هستیم تبعات معکوسی را در پی دارد و دشمنان را در پیگیری اهداف مغرضانه خود علیه کشور، دلگرم خواهد کرد.

انتخابات یک مرحله بسیار حساس در تغییر و تحول مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی بین افراد و گروه‌های معتقد به یک هویت و میهن مشترک و نامزدهای آماده برای خدمت به مردم است و نماد عقلانیت و درایت یک ملت برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های بلند خود از طریق مشارکت در روندهای مردم‌سالار می‌باشد. دشمنان ملت‌ها در این مرحله از ابزارهای متعدد برای کاستن از شور و شوق عمومی برای مشارکت یا نفوذ و تاثیرگذاری بر انتخاب مردم بهره می‌برند تا به منافع و اهداف موردنظر خود دست یابند.

نتیجه قطعی و فوری مشارکت حداکثری و گسترده مردم در انتخابات پیش رو، تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی، ارتقاء منزلت و پرستیژ بین‌المللی کشور، افزایش ضریب امنیت و مصونیت کشور در مقابل بیگانگان و تحکیم موقعیت والای ایران در افکار عمومی جهان خواهد بود؛ نتایجی ارزشمند که نقش تعیین کننده آن‌ها در عرصه سیاست خارجی و تامین امنیت و منافع ملی و همچنین افزایش قدرت تاثیر‌گذاری ایران بر معادلات و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی غیر قابل انکار و چشم‌پوشی است.

203/201

کد خبر: 602880

وب گردی

وب گردی