دکتر فاطمه طباطبایی:مدیران فرهنگی باید به فکر حضور بیشتر زنان درجامعه باشند

همایش ملی زنان و مدیریت در نظام آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی و واحد تهران جنوب این دانشگاه، با حضور دکتر حمید میرزاده و دکتر فاطمه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این همایش دکتر نصیری قیداری دبیرکل یونسکو، دکتر طه هاشمی و رؤسای شورای راهبردی زنان فرهیخته حضور داشتند.

دکتر فاطمه طباطبایی با اشاره به نگاه گذشتگان به جایگاه زن، گفت: موقعیت زنان در گذشته و قبل از انقلاب به ویژه در حوزه تحصیل، مدیریت و سیاست‌گذاری، شرایط مطلوبی نداشت. این موضوع نه تنها برای مذهبی‌ها که اکثر خانواده‌هایی که فرهنگ، هویت و اصالت ایرانی داشتند، صادق بود. البته در جوامع دیگر نیز وضع زنان نامطلوب بود. جنبش‌های فمنیستی و زنان این مسئله را تأکید می‌کنند.

طباطبایی ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی، رویکرد جدیدی در مورد تحصیل، مدیریت و سیاست‌گذاری برای دختران و زنان فراهم شد. خانواده‌هایی که از شرکت دختران خود در جامعه و حضور آنها در دبیرستان‌ها ممانعت می‌کردند، با فعالیت دخترانشان و ادامه تحصیل آنها موافق شدند و آنها را تشویق نیز می‌کردند.

رئیس شورای راهبردی زنان فرهیخته افزود: اوایل انقلاب با توجه به اینکه آمار بی‌سوادی زیاد بود و امام (ره) از این موضوع رنجیده‌خاطر بودند، فرمان راه اندازی نهضت سوادآموزی را صادر کردند. این مسائل نشان می‌دهد امام (ره) به موضوع تحصیل اهمیت زیادی می‌دادند که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای همین موضوع تأسیس شده است.

او افزود: خوشبختانه مسئولان ما همواره به فکر توسعه علمی بوده‌اند. شرایط بعد از انقلاب بسیار سخت بود اما درایت امام (ره)، همبستگی با مردم و عشق مردم به او باعث شد آسیبی به نظام نرسد.

طباطبایی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با درایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با کمک معنوی و مالی امام(ره) تأسیس شد و فضا برای رشد و تحصیل زنان ایجاد شد، اظهار داشت: این دانشگاه در شهرهای مختلف به جوانان خواستار علم، ارائه خدمات کرد و امروز می‌بینیم که در حوزه اجتماعی و سیاسی نیز برای زنان فرصت ایجاد کرده است.

دکتر طباطبایی به تحولاتی که تاکنون در حوزه‌های مختلف برای زنان ایجاد شده، اشاره کرد و افزود: امام خمینی(ره) فرمودند زنان ما در صحنه‌های مختلف دوشادوش مردان و گاهی بهتر از آنها برای تعالی اسلام فعالیت کرده‌اند. خانواده‌ها با شنیدن این سخن امام، به زنان و دخترانشان فرصت دادند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند.

رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امام (ره) حقیقتاً توانمندی زنان را باور داشتند و این موضوع را پیروان او از ایشان آموختند. رفتار و گفتار امام (ره) تحول بنیادینی در خانواده‌های پیرو او ایجاد کرد و باعث شد به زنان فرصت دهند اما متأسفانه این تفکر امام نهادینه نشده و برخی دوره‌ها و فعالیت‌ها کمرنگ شده البته فراز و فرودهایی نیز داشته است.

رئیس همایش ملی زنان گفت: باید از گذشته عبرت بگیریم و با توجه به فرموده‌های امام (ره) و انقلاب که فعالیت زنان را ایجاد کردند، برای این موضوع تلاش کنیم. ما هرگز در فکر رقابت با مردان نیستیم، اگر بحث مدیریت زنان را مطرح می‌کنیم حضور آنها را برای توسعه کشور مفید می‌دانیم. ما برای رقابت با مردان فعالیت نمی‌کنیم و همان‌طور که امام گفتند معتقدیم سعادت و شقاوت کشور به وجود زن بسته است.

طباطبایی به حضور شایسته زنان در مجامع بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اگر زنان شایسته در تصمیمات وجود نداشته باشند، مردان به تصمیمات یک‌جانبه می‌رسند که این مسئله باعث می‌شود زنان برای پیدا کردن هویت به دنبال فرصت‌های دیگر باشند که این مسئله آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خود دارد. بنابراین بهتر است به عمق کلام امام توجه کنیم زیرا سخنان او بسیار اهمیت دارد.

او افزود: توسعه وجدانی، نگاهی ژرف به رسالت، منزلت و آینده باید در زنان ایجاد شود در نگاه امام نیز توسعه ملت در مرتبه سیاست، فرهنگ و اقتصاد به دلیل زنان آن کشور است. در صورتی که زنان بتوانند ارزش‌های خود را بشناسند و وجود خود را توسعه دهند با این موضوع می‌توانند فرزندانی مفید تربیت کنند. البته این مسئله با نگاه متحجرانه محقق نمی‌شود، امام نیز این با این نگاه مبارزه می‌کردند زیرا توسعه علمی کشور بدون توجه به توسعه وجودی زنان ایجاد نخواهد شد. بنابراین در پناهی آزاد و باور به جایگاه و رسالت زنان می‌توانیم در این راستا گام برداریم.

طباطبایی در پایان گفت: مدیران فرهنگی و سازندگان نظام برای جامعه‌ای توسعه یافته به فکر حضور بیشتر زنان در حوزه‌های مختلف باشند.

گفتنی است فاطمه طباطبایی، رئیس شورای زنان فرهیخته و رئیس همایش ملی زنان در این مراسم از برگزارکنندگان این همایش تقدیر و تشکر کرد.

20101

کد خبر: 602907

وب گردی

وب گردی