کاهش اندک وزن برای افراد چاق بسیار موثر است

تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد چاق حتی با کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد، می توانند گامی موثر برای سلامتی خود بردارند. کارشناسان رژیم های غذایی شدید را خطرناک خوانده و توصیه می کنند که افراد چاق در این زمینه گام هایی کوچک بردارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، کاهش وزن حتی به میزان بسیار کم برای جلوگیری از بروز بیماری ها بسیار موثر است. ساموئل کلاین، استاد دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا تاکید می کند که 'این زحمت اندک، دستاورد بزرگی به همراه دارد.' تحقیقات جدید به واقع، موید نظرات پیشین کارشناسان است که مخالف رژیم های غذایی شدید برای افراد چاق هستند.
کریستینا هولتس اپفل، کارشناس آلمانی نیز رژیم هایی را که در مدت کوتاه سبب کاهش وزن می شوند، خطرناک خوانده و می گوید: حفظ وزن مناسب برای انسان وظیفه ای همیشگی است.
توصیه کارشناسان آمریکایی به افراد چاق، کاهش وزن به میزان 5 تا 10 درصد است. این کارشناسان با پژوهش های خود به این نتیجه رسیده اند که کاهش وزن به مقادیر یاد شده سبب جلوگیری از بروز بیماری دیابت نوع 2 و کاهش بیمارهای قلبی می شود.
به گفته کارشناسان، کاهش حتی 5 یا 10 درصدی وزن کودکان و نوجوانان چاق می تواند گامی بسیار مهم برای آنان باشد.
با کاهش وزن به میزان حتی کم، سوخت و ساز در بدن به طرز چشمگیری بهبود می یابد و حتی سبب کاهش قند خون و کاهش میزان انسولین در ارگان های بدن می شود.
اگر افراد چاق تنها 10 درصد وزن خود را کاهش دهند، ماهیچه های بدنشان امکان رشد می یابد و تاثیری مثبت بر سیستم دفاعی بدن داشته و باعث کاهش عفونت در بدن می شود.
براساس این گزارش، در تحقیق کارشناسان آمریکایی 40 فرد بالغ شرکت داشتند که متوسط شاخص توده بدنی (BMI) آنها 38 بود. اگر شاخص توده بدنی بالاتر از 30 باشد، به معنی چاق بودن فرد است.
هیچ یک از شرکت کنندگان در تحقیق بیمار نبودند. با شروع آزمایش، به مدت شش ماه برخی وزن خود را حفظ کرده و شماری نیز وزن خود را به میزان 5، 10 یا 15 درصد کاهش دادند.
نتیجه آزمایش نشان می دهد که کاهش وزن در مورد افراد چاق حتی به میزان محدود نیز موفقیت آمیز است. به گفته کارشناسان، افرادی که وزنشان را 5 تا 10 درصد کم کردند، تحرکشان افزایش یافت و زندگی آنان به طور کلی بهبود پیدا کرد. در این آزمایش، شمار کسانی که توانستند تنها 5 درصد از وزن خود را کاهش دادند، بیش از گروه 10 درصدی ها بود.
کاهش چند کیلویی وزن در مورد افراد چاق شاید چندان مشهود نباشد، اما به گفته کارشناسان می تواند برای سلامتی و حفظ تحرک این افراد، به ویژه نوجوانان چاق بسیار موثر و گامی کوچک در جهت تغییر اساسی تغذیه، روند سلامتی و زندگی این نوجوانان باشد.

20103

کد خبر: 602928

وب گردی

وب گردی