ظریف درگذشت محمد حسنین هیکل را تسلیت گفت

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی درگذشت 'محمد حسنین هیکل' نویسنده و روزنامه نگار برجسته عرب را تسلیت گفت.

به گزارش ایسکانیوز، در پیام تسلیت محمدجواد ظریف به همسر محمد حسنین هیکل آمده است: سرکار خانم 'هدایت علوی تیمور' همسر گرامی مرحوم استاد محمد حسنین هیکل، ضایعه فقدان نویسنده و روزنامه نگار بزرگ، مرحوم استاد حسنین هیکل موجب تألم خاطر گردید؛ آثار و خدمات ارزنده آن مرحوم در همراهی با خواسته های ملت ها و شناساندن درست ماهیت تحولات جهانی و آگاهی بخشی به نسل های مختلف ملت های منطقه، فراموش نشدنی و به یاد ماندنی است.
در بخش دیگری از پیام تسلیت وزیر خارجه آمده است: بدون شک آزاداندیشان و مدافعان حق و حقیقت و عدالت در ایران و جهان، مواضع و تحلیل های شجاعانه و منصفانه آن مرحوم در دفاع از آرمان های مبارزان علیه استبداد و استعمار و اشغال و در حمایت از مدافعان استقلال و آزادی ملت‎ها را از یاد نخواهند برد.
ظریف همچنین در این پیام، ابراز امیدواری کرده است: دغدغه های راهبردی مرحوم هیکل در دفاع از انسجام و همکاری میان کشورهای اسلامی در شرایط حساس کنونی که منطقه ما با توطئه های دشمنان امت برای دامن زدن به طائفه‎گرایی مواجه است، چراغی روشن فراروی همه نخبگان عرصه سیاست و رسانه بوده و در مسیر تحقق بخشیدن به آرمان ها و آرزوهای او مورد توجه قرار گیرد.
وزیر امور خارجه در پایان پیام خود آورده است: فرصت را غنیمت شمرده مراتب تسلیت و همدردی خود، ملت و دولت جمهوری اسلامی را به سرکار علیه، فرزندان، اعضای خانواده و همه علاقه‎مندان آن فقید ابلاغ داشته و از خداوند منان برای آن مرحوم مغفرت و علو درجات مسألت می کنم.
'محمدحسنین هیکل' که یکی از مهمترین روزنامه نگاران و نویسندگان معروف تاریخ مصر به حساب می آید، پس از مدت ها درگیری با بیماری، چهاشنبه هفته گذشته(28 بهمن ماه) در سن 93 سالگی به دیار باقی شتافت.
حسنین هیکل متولد 23 سپتامبر 1923 میلادی (31 شهریور 1302 شمسی) در روستای باسوس واقع در استان قلیوبیه مصر، روزنامه نگار نامدار مصری است که به مدت 17 سال سردبیر روزنامه الاهرام مصر و مشاور جمال عبدالناصر رئیس جمهوری اسبق مصر بود.
همچنین گفته می شود هیکل از افراد مذاکره کننده با ایران برای آزادسازی گروگان های آمریکایی نیز بوده است.
هیکل آثار بسیاری نوشته که از جمله آنها «دیداری دوباره با تاریخ» که به فارسی نیز ترجمه شده و این کتاب، شرح دیدارهای هیکل با هفت نفر از شخصیت های تأثیرگذار قرن بیستم است که عبارتند از: خوان کارلوس، آلبرت آینشتاین، جواهر لعل نهرو، یوری آندروپوف، محمدرضا پهلوی، ژنرال مونتگمری و راکفلر.

201/201

کد خبر: 602995

وب گردی

وب گردی