آسیت را بیشتر بشناسید!

آسیت دارای درجات خفیف، متوسط و شدید است در حالت شدید این بیماری شکم بزرگ می‌شود و کاملاً مشخص است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، دفاطمه سادات حسینی متخصص گوارش گفت: از علائم آسیت می‌توان به احساس سنگینی در شکم، بزرگ شدن شکم و سخت نفس کشیدن به دلیل فشار آمدن به دیافراگم اشاره کرد.

حسینی گفت: علت آسیت عموماً یک بیماری زمینه‌ای است به همین دلیل به کمک روش‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش‌های خون، اندازه‌گیری آنزیم‌ها، اندازه‌گیری پروتئین خون به ویژه آلبومین می‌توان آن را تشخیص داد.

او در خصوص دلایل بیماری آسیت گفت: از دلایل آسیت‌ می‌توان به نارسایی کبد(سیروز کبدی)، نارسایی قلب، مشکلات مربوط به رگ‌ها، سوءتغذیه حاد، کم‌کاری تیروئید، مشکلات کلیوی، التهاب پانکراس و عفونت روده اشاره کرد.

حسینی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های تشخیص این است که مایع درون شکم را بیرون کشیده و به طور هم زمان از شخص آزمایش خون گرفته شود. اختلاف فاکتورهای درون خون و مایع درون بدن (به ویژه آلبومین) می‌تواند نشان دهنده منشأ بیماری باشد.

او بیان کرد: برای درمان آسیت ابتدا باید بیماری را که سبب تجمع مایع درون بدن شده به کمک قرص‌ها و داروها درمان کرد. اما برای کاهش آب جمع شده در بدن می توان مقدار زیادی از مایع تجمع شده درون شکم را خارج کرد و یا می‌توان با تجویز داروهای ادرار‌آور به دفع مایع جمع شده درون شکم کمک کرد.

حسینی اگفت: آسیت می‌تواند به دلیل کمبود پروتئین آلبومین خون ایجاد شود. به همین سبب ممکن است برای درمان به بیمار آلبومین تزریق کنند. در صورتی که بیمار با هیچ کدام یک از روش‌ها درمان نشد می‌توان با جراحی مایع تجمع شده درون شکم را خارج کرد.

او در پایان گفت : از عوارض آسیت می‌توان به عفونت خود به خود باکتریایی روده، سندرم هپاتیک و ایجاد لخته در خون اشاره کرد.

20103

کد خبر: 603156

وب گردی

وب گردی