حجت الاسلام وحیدپور گفت: مراجع تقلیددر دو صورت قبل از دمیده شدن روح مجوز سقط داده اند؛ نخست اگر تشخیص داده شد که طفل معیوب است، که اگر به دنیا بیاید برای مادر ایجاد مشقت و سختی می کند و زندگی او را به هم می ریزد که در اصطلاح به آن حرج می گویند، می توان جنین را سقط کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری رسا در مورد دوم اگر پزشکان تشخیص داده اند که جان مادر در خطر است برای نجات و دفع ضرر قبل از چهار ماهگی می تواند جنین را سقط کند.
حجت الاسلام حسین وحیدپور کارشناس مذهبی و بیان کننده احکام حرم مطهر حضرت معصومه(ع) در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(ع) برگزار شد، در ادامه بیان احکام هفته های قبل مبنی بر ممنوعیت سقط جنین گفت: سقط جنین در هر مرحله ای دیه دارد و دیه هم برگردن کسی است که مستقیما بچه را سقط می کند.

او با بیان این که غالب اوقات دیه بر عهده پزشک است، تصریح کرد: در سقط جنین معمولا پزشکان این کار را می کنند بنابراین پرداخت دیه بر عهده اوست؛ هرچند این کار به درخواست پدر و مادر باشد؛ البته ممکن است که غیر از پزشک دیه برعهده کس دیگری باشد؛ همانند تزریق سرنگ برای سقط جنین که کسی که تزریق می کند.

حجت الاسلام وحیدپور در پاسخ به این سؤال که دیه به چه کسی باید داده شود گفت: دیه به وارث جنین داده می شود؛ بنابراین مادر و پدر اگر خودشان مستقیما فرزند را سقط کنند دیه به آن ها تعلق نمی گیرد ولی اگر دکتر این کار را کرد، دیه حق پدر و مادر است، ولی اگر آن ها راضی به سقط بوده اند، باید دیه را عفو کنند ولی اگر رضایتی نداشته اند می توانند دیه بگیرند. او با اشاره به موارد جواز سقط جنین تاکید کرد: سقط جنین موارد استثنایی دارد که در آن ها سقط از نظر شرعی جایز است؛ البته باید دانست وقتی روح در جنین دمیده شود که حدود چهارماه بعد از حاملگی است، این جنین انسان زنده است و مجوزی برای سقط تحت هیچ شرایطی نیست؛ عقب ماندگی و نقصان مجوز سقط نمی شود؛ بارها گفته ایم آیا پدر و مادر حاضر می شوند که بچه دو ساله عقب مانده خود را به قتل برسانند؛ نه شرع اجازه می دهد و نه پدر مادر راضی می شوند، بنابراین این فرزند با بچه در رحم مادر فرقی ندارد و هیچ مجوزی برای جنینی که در او روح دمیده شده است نیست.

کارشناس مذهبی ادامه داد: در دو صورت مراجع تقلید قبل از دمیده شدن روح مجوز سقط داده اند؛ نخست اگر تشخیص داده شد که طفل معیوب است، که اگر به دنیا بیاید برای مادر ایجاد مشقت و سختی می کند و زندگی او را به هم می ریزد که در اصطلاح به آن حرج می گویند، می توان جنین را سقط کرد و دوم اگر پزشکان تشخیص داده اند که جان مادر در خطر است برای نجات و دفع ضرر قبل از چهار ماهگی می تواند جنین را سقط کند ولی غیر از این دو مورد نمی توان مواردی همچون ناخواسته بودن، نامطلوب بودن وضع مالی، باردار شدن در دوران عقد را مجوز سقط دانست. وی افزود: اسلام به سه چیز عنایت زیادی دارد؛ جان مردم در این جا جنین یک انسان است، آبرو و ناموس که خیلی مهم است و اسلام در آن ها احتیاط کرده است.

حجت الاسلام وحیدپور با اشاره به موضوع دیگری که در احکام پزشکی مطرح می شود به مراجعه بیمار به جنس مخالف به ویژه مراجعه خانم ها به پزشک مرد اشاره کرد و گفت: چون در همه رشته ها پزشک زن نداریم، یا می گویند پزشک مرد اطمینان آور تر است؛حال این مراجعه به پزشک یا برای معالجه است و یا برای بیماری نیست به عنوان نمونه برای زیبایی است؛ این مراجعات به پزشک مرد جایز نیست.

105105

کد خبر: 603526

وب گردی

وب گردی