افزایش ناقص سازی دختران، نمونه بارز کودک آزاری است/کاهش آسیب های اجتماعی و کودک آزاری با آموزش و بازنگری قانون

 در نشست "بدترین اشکال خشنونت علیه کودکان و نوجوانان با رویکرد آزار های جنسی و خود کشی" عنوان شد: برای پیشگیری از کودک آزاری بایستی آموزش های لازم و هدفمند در جامعه به افراد ارائه شود تا خشنونت علیه کودکان کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وطن ( پایگاه خبری سازمان های غیردولتی ایران) نشست " بد ترین اشکال خشونت علیه کودکان و نوجوانان بارویکرد آزار های جنسی و خود کشی " با حضور کارشناسان و فعالان حوزه کودک و توسط انجمن حمایت از حقوق کودک در سالن خوارزمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

کودک آزاری شامل افراد زیر 18 سال می شود

امیرمحمود حریرچی، نویسنده و کارشناس مسائل اجتماعی، در حوزه کودک آزاری گفت: بالاخره باید درک کنیم و‌ بپذیریم که مطابق تعریف حقوقی بین المللی منظور از کودک یعنی فردی زیر 18 سال است

او افزود :در کشور ما آمار ازدواج در سن پایین دختران زیاد است و در کنار افزایش ناقص سازی دختران، نمونه بارز کودک آزاری است.

حریرچی با انتقاد از قوانین مدنی افزود: معطل ماندن لایحه حقوق و مسئولیت های شهروندی که یکی از عوامل توسعه انسانی در کشور میتواند باشد، نشانگر از عدم توجه به مسئله حقوق افراد است.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: حقوق شهروندی یعنی مشخص بودن رابطه حاکمیت با مردم (نه رابطه ارباب با رعیت) و یا رابط دولت با ملت و منظور از دولت ، دولتی است که رفاه جامعه را تامین کند. بدیهی است در صورت تصویب این قانون باید تمام قوانین کشور مطابق با این قانون اصلاح شود.

او افزود : کنوانسیون حقوق بشر را علما، فعالان اجتماعی و حقوقدانان... دردمند و آشنا به مسائل و مشکلاتی که مانع رشد همه جانبه انسان ها بویژه اقشار و گروه های سنی آسیب پذیر، مورد توجه قرار گرفته و به تصویب رسانده اند.

حریرچی گفت: ملاک توسعه یافتگی کشورها در کنار حق گزینه های بیشتر آحاد ملت، تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در آن کشور هستند و به هر میزان سمن ها و فعالیت آنها بیشتر باشد شاخص های توسعه یافتگی آن کشور تراز بالایی را نشان می دهد. در پایتخت 6 کشور اروپایی فقط 4هزار NGO بین المللی وجود دارد که فعالیت می کنند.

امیر محمود حریرچی اگفت: جامعه ما با بی سوادی از نوع اجتماعی، عاطفی، ارتباطی و حتی رسانه ای دست به گریبان می باشد. چون متولی آموزش عمومی در اصل در کشور رسانه ملی است که این رسانه نیز با وجود خط قرمزهای متفاوت، آموزش های لازم و کافی در مورد کودک آزاری و دیگر آسیب های اجتماعی را ارائه نداده و به وظیفه خود عمل نمی نماید.

این فعال اجتماعی تاکید کرد : ارتقاء سواد عاطفی و اجتماعی برای پیشگیری از کودک آزاری و خودکشی در نوجوانان می تواند موثر و کارساز باشد.

105105

کد خبر: 603560

وب گردی

وب گردی