ساختمان ها  را  هوشمند کنیم  یا  نه ؟/ به نام تکنولوژی؛ به کام مردم

ممکن است شما هم مانند بسیاری از شهروندان سال ها در منزلی سکونت داشته باشید که امکانات بسیار معمولی دارد وحالا برای آسایش بیشتر و راحتی و البته بهره گیری از مزایایی مانند جلوگیری از هدررفتن انرژی تصمیم به هوشمندسازی گرفته اید و این سوال در ذهن تان نقش ببنددکه آیا هوشمند کردن این خانه امکان پذیر است یا نه؟

نیوشا یعقوبی. ایسکانیوز: بدون شک هوشمند سازی خانه های معمولی وغیرهوشمند امکان پذیر است اما هزینه های بالایی دارد همچنین زمانبر و نیازمند بازسازی منزل است چرا که سیستم کابل کشی سیستم هوشمند یا سیستم های کابل کشی متعارف در ساختمان ها بسیار متفاوت است.
حال اگراز آن دسته از افرادی هستید که مایل به تخریب و باز سازی منزل خود هستید باید سیم کشی های جدید رابه صورت رو کار انجام دهید که این کار نمای زشتی به ساختمان می دهد ودرخانه های مسکونی توصیه نمی شود به همین دلیل است که هوشمند سازی کمتر روی خانه های ساخته شده انجام می شود مگراینکه از تجهیزات بی سیم آن هم به صورت محدوداستفاده شود.
بدون شک ما برای هوشمند سازی خانه های ساخته شده پیشنهاد نمی کنیم مگر اینکه بازسازی کامل صورت گیرد اما در صورتی که کسی مایل به بازسازی و هوشمند سازی آن باشد باید بداند هزینه هوشمند سازی تقریبا برابر هزینه ساخت یک خانه هوشمند خواهد بود یعنی متری حداقل 100 هزار تومان.
کدام سیستم را برای هوشمند سازی خانه خود انتخاب می کنید؟
آیا دوست دارید که بدانید برای هوشمند سازی واحد های مسکونی بهتر است از چه محصولاتی استفاده کنیم؟
مهندس "ابراهیم آقایی" کارشناس الکترونیک در پاسخ به این سوال می گوید :«یکی از مهم ترین چالش ها برای هوشمند سازی یک ساختمان انتخاب یک سیستم مناسب است تنوع این سیستم ها در بازار از یک طرف و ورود جدید این تکنولوژی به بازار ایران و عدم شناخت مشتریان از طرفی دیگر باعث سر در گمی در انتخاب یک سیستم هوشمند می شود.»
آقایی در معرفی بیشتر این سیستم ها می گوید:«باید در انتخاب سیستم های هوشمند با مشتریان کمک کنیم تا آنها با نحوه کارد کرد آنها آشنا شوند.»
به نام تکنولوژی؛ به کام مردم
در این نکته شکی نیست که پیشرفت ها و استفاده از آخرین فناوری ها و تکنولوژی کاری بس پسندیده است اما تا بحال به این فکر کرده اید که چقدر مردم را تنبل می کند؟
زمانی نه چندان دورافراد برای انجام هر کاری از نیروی بدنی و یدی استفاده می کردند به عنوان مثال برای باز و بسته کردن درهای منزل یا پارکینگ و یا روشن و خاموش کردن تلویزیون و ضبط حداقل از جا بلند می شدند اما با به بازار آمدن انواع کنترل ها حرکت افراد محدودتر شد و در حال حاضر ریموت ها زحمت پیاده و وسار شدن رانندگان در ورود و خروج به ساختمان را هم کم کرده اند .
هوشمند سازی ساختمان ها و واحدهای مسکونی هم که اجرا شود دیگر برای روشن و خاموش کردن چراغ های برق خانه هم تکان نمی خوریم و مطمئن باشید که این اتفاق خوبی نیست وهر روز که می گذرد تنبل تر می شویم و دایره حرکتی مان تنگ تر می شود .»

پروتکل ارتباطی تجهیزات
سیستم های هوشمند تجهیزاتی بر اساس کنترل های کامپیوتری است و کارکرد آنها با سیستم های متعارف متفاوت است در این سیستم تجهیزات بر اساس تبادل اطلاعات با یکدیگر عمل می کنند.
کارشناس الکترونیک با بیان این مطلب می گوید:«اگر یک سنسوربودن و حضور کسی را احساس کرداطلاعات آن شخص را به عملگر مربوطه که برای این کار طراحی شده ارسال می کند و سیستم عملگرا بر اساس برنامه ریزی های انجام شده فرمانی را اجرا می کند به عنوان مثال لامپی را روشن یا خاموش می کند و ... اما برای اینکه تجهیزات داخل ساختمان بتوانند اطلاعات داده شده را تفسیر کنند باید از یک زبان و پروتکل مشترک استفاده کنند که نیاز به استفاده از استانداردهای مشخص در تجهیزات است.»
هر چه هست کسی با تکنولوژی و استفاده از ان مشکلی ندارد و بسیار هم اتفاق خوبی است اما هنوز هم گاهی برای روزهای رفته که تکنولوژی نبود و دل ها مهربانتر بود و عدم تحرک جایی در زندگی ها نداشت.همین ....

20106

کد خبر: 603678

وب گردی

وب گردی