احمدی، خبر داد:  آجیل شب عید ارزان شد/ جمع آوری بادام هندی از بازار آجیل و خشکبار

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، با بیان اینکه آجیل و خشکبار خارجی تولید ژنتیکی است، گفت: تولید آجیل در سال جاری 20 درصد افزایش یافته و سبب کاهش قیمت این کالا بین 10 تا 20 درصد در مقایسه با پارسال شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، بیشترین کاهش قیمت را در تخمه ها دانست و افزود: اقلام اصلی آجیل و خشکبار که در فهرست صادرات قرار ندارد با کاهش قیمت مواجه است و کالاهای صادراتی نیز با افزایش اندک قیمت در بازار عرضه می شود.

وی، با اشاره به اینکه پسته با قیمت تقریبا ثابت در بازار فروخته می شود، تصریح کرد: این محصول با مصرف 20 هزار تن در کشور و صادرات 120 تا 130 هزار تن، رکورد دار مصرف در بین دیگر اقلام آجیل و خشکبار است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار قیمت آجیل و خشکبار شب عید را با توجه به تولید مناسب امسال، بدون افزایش قیمت اعلام کرد و گفت: بیش از 80 درصد انواع آجیل در کشور تولید می شود و واردات در اقلامی است که در کشور تولید نمی شود یا مصرف آنها نسبت به تولید بیشتر است و برای تعادل در بازار این کالا وارد می شود.

آجیل وخشکبار خارجی تولید ژنتیکی است

احمدی، آجیل تولیدی در ایران را بهترین نوع در جهان دانست و افزود: انواع خارجی آجیل و خشکبار تولید ژنتیکی است و خاصیت دارویی و غذایی ندارد.

وی، با اشاره به تولید کافی آجیل و خشکبار در کشور برای شب عید و نبود مشکل تامین این کالا در بازار ادامه داد: مردم از مراکزی آجیل را خریداری کنند که دارای مجوز از اتحادیه خشکبار و آجیل است زیرا صاحبان این اصناف دوره های آموزشی طی کرده و از مراکز بهداشتی تاییدیه کسب کرده اند.

احمدی گفت : قیمت پسته متناسب با کیفیت آن از 29 تا 58 هزار تومان و تخمه ژاپنی از 20 تا 48 هزار تومان در خروده فروشی ها عرضه می شود.

جمع آوری بادام هندی از بازار آجیل و خشکبار

وی،گفت: واردات بادام هندی ممنوع است و از امروز از بازار جمع آوری می شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، با اشاره به اینکه خبر این جمع آوری را واحدهای زیر مجموعه اتحادیه اعلام کردند، افزود: سالانه 3 تا 4 هزار تن بادام هندی در کشور مصرف می شود و با وجود وارداتی بودن هم اکنون جزء اقلام اصلی آجیل محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بادام هندی 100 درصد وارداتی است و در کشور تولید نمی شود، تصریح کرد: هم اکنون ورود این کالا به کشور ممنوع و تعرفه وارداتی آن نیز 40 درصد است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار جمع آوری این محصول را سبب افزایش قیمت آن و ایجاد کمبود در بازار دانست و گفت: در 6 ماه گذشته برای جلوگیری از این اتفاق طی نامه ای پیشنهاد آزادسازی ورود بادام هندی و کاهش تعرفه آن تا 10 درصد را به مسئولان اعلام کردیم که در صورت موافقت با آن در طول یک هفته همه نیاز بازار تامین می شود و قیمت آن نیز 40 درصد کاهش خواهد یافت.

احمدی، با اشاره به اینکه ما برای حفظ تعادل در بازار و جلوگیری از ایجاد اختلال در خرید مردم از مسئولان تقاضا داریم تا پایان امسال روند بازار را تغییر ندهند، افزود: قیمت بادام هندی در امارات 29 هزار تومان است که پس از ورود به کشور تا 60 هزار تومان افزایش می یابد و با آزاد سازی واردات آن این روند تعدیل خواهد شد.

401/602

کد خبر: 603801

وب گردی

وب گردی