طرحی برای ساخت حسگری برای شناسایی آلودگی های باکتریایی، پاتوژن ها و عوامل بیماری زا

در رساله دکتری دانشجوی واحد علوم و تحقیقات; "طراحی و ساخت یک نمونه نانو سنسور ویژه" بررسی شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ مهسا زواری دانشجوی دکتری شیمی- فیزیک واحد علوم و تحقیقات در رساله خود به بررسی طراحی و ساخت یک نمونه نانو سنسور ویژه برای شناسایی برخی آلاینده های محیط زیست و مطالعه ترمودینامیکی آن «تجربی و نظری» پرداخت.

مهسا زواری در ارتباط با رساله خود گفت: در بخش اول این پایان نامه رفتار الکتروشیمیای دیکلوفناک در سطح الکترود کربن شیشه ای اصلاح شده با نانولوله های کربنی چند دیواره بررسی شده است.

وی افزود: دیکلوفناک یک داروی ضد التهاب و مسکن غیر استروئیدی است که به علت مصرف بالای آن، اندازه گیری مقادیر کم این دارو در نمونه های زیست محیطی برای کنترل خطرات ناشی از ورود این ماده به محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زواری با بیان اینکه در بخش دوم این پایان نامه به مطالعات شیمی محاسباتی جهت طراحی نانوسنسور و دارو رسانی توسط نرم افزار گوسین پرداخته شده است، گفت: در فصل اول این بخش مطالعات NMR وNBO روی نانولوله کربنی تک دیواره متصل به ویتامین B6 با استفاده از روش B3LYP انجام شده و در فصل دوم، محاسبات انرژی جذب ، اختلاف پتانسیل ، گپ انرژی و تغییرات بار اتمی به روش Cndo روی صفحه بور نیترید و مولکولهای آدنین، گوانین، سیتوزین و تیمین انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات در ساخت حسگرهای زیستی برای شناسایی آلودگی ها از قبیل باکتری ها، پاتوژن ها و عوامل بیماری زا... از یک سو و در بحث انتقال ژن از سوی دیگر می تواند کار آمد باشد، ادامه داد: در فصل سوم، محاسبات به روش Cndo روی صفحات مختلف گرافنی و کاتیون های پلی پپتید حلقوی و خطی جهت مطالعه برهمکنش های کاتیون-پای انجام شد. این کاتیون های پلی پپتید به عنوان حامل غیر ویروسی انتقال ژن کاربرد دارند.

لازم به ذکر است این پایان نامه به استاد راهنمایی آقایان دکتر حسین آقایی و دکتر مجید منجمی و همکاری آقایان دکتر دکتر مسعود گیاهی و دکتر مهران آقایی به عنوان اساتید مشاور تهیه شده است.

20101

کد خبر: 603917

وب گردی

وب گردی