تاکید ایران و سوئیس بر گسترش همکاری های علوم پزشکی

رییس جمهور، رییس انجمن دانشگاه های سوئیس و رییس دانشگاه زوریخ در دیدار با معاون آموزشی وزیر بهداشت بر گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه علوم پزشکی تاکید کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، یوهان اشنایدر،‌ امان رئیس جمهور سوئیس در راس یک هیات بلند پایه علمی با دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر لاریجانی در ابتدای این نشست، حضور هیات بلند پایه سوئیسی را برای تداوم همکاری های علمی و آموزشی میان دو کشور حائز اهمیت خواند و گفت: ممکن است در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص پتانسیل های علمی ایران شنیده باشید و در عرصه پزشکی نیز ایران تاریخچه بسیار غنی در پزشکی دارد و دانشمندان زیادی همچون ابن سینا،‌ رازی و بیرونی در خاک این سرزمین زندگی کرده اند.

وی ادامه داد: آموزش پزشکی سنتی در ایران قریب به 100 سال پیش شروع شده است و امروز آموزش پزشکی تغییرات زیادی کرده است،‌ همه استان های ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی دارند که متعهد به انجام سه ماموریت آموزش،‌ پژوهش و ارائه خدمات سلامت هستند و به همین دلیل اعضای هیات علمی در ایران مشغله زیادی دارند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به تحولات علم پزشکی در ایران گفت: امروز ما در ایران شاهد تغییرات چمشگیری در عرصه های آموزشی و پژوهشی هستیم، به طوری که با داشتن بیش از 50 دانشگاه علوم پزشکی، 300 مجله پزشکی، 18 هزار عضو هیات علمی و 200 هزار دانشجوی پزشکی توانسته ایم تا یک سوم تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص دهیم و رتبه اول را در منطقه کسب کنیم.

دکتر لاریجانی به توضیح برخی از برنامه های معاونت آموزشی وزیر بهداشت پرداخت و تاکید کرد: اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بر اساس موقعیت جغرافیای استان ها و ایجاد همکاری تنگاتنگ بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور، تغییر کوریکولوم های آموزشی در راستای پاسخ به نیاز کشور برای مثال تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برای مدیریت دیابت،‌ سرطان، حوادث جاده ای، فشار خون،‌ بیماری های قلبی و عروقی،‌ تلفیق آموزش و خدمات سلامت از برنامه هایی است که ایران برای تحول در عرصه پزشکی در دست اجرا دارد.

وی اجرای برنامه پزشک خانواده را از دیگر تحولات در عرصه پزشکی کشور خواند و گفت: با توجه با افزایش جمعیت سالخورده ایران، نیاز به تربیت پزشک خانواده به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و این کار در راستای تغییرات نظام ارائه خدمات سلامت در ایران به خوبی در حال انجام است.

دکتر لاریجانی علم و تکنولوژی را مسیر خوبی برای همکاری های مشترک دانست و افزود: در این خصوص اخیرا‌ً با کشور اتریش برای تاسیس یک دانشگاه علوم پزشکی مشترک و تدوین برنامه های علمی مشترک، همکاری های خوبی داشته ایم و قطعاً‌ با فضای اقتصادی مناسب پس از تحریم ها،‌ تعاملات علمی، اقتصادی و سیاسی بین ایران و سوییس نیز بهتر خواهد شد.

در ادامه این نشست، یوهان اشنایدر ضمن تشکر از دکتر لاریجانی و توضیحات جامع ایشان در خصوص وضعیت فعلی علوم پزشکی در ایران گفت: همانطور که می دانید در راستای سفر رییس جمهور سوئیس به ایران، یک هیات اقتصادی و یک هیات علمی سوئیسی جلسات مختلفی با گروه ها و دانشگاه های ایرانی داشته اند و این سفر به گونه ای یک سفر دوگانه با هدف گسترش ارتباطات میان دو کشور در همه زمینه های علمی،‌ اقتصادی و سیاسی است.

وی افزود: دوستی دیرینه ایران و سوئیس همانطور که حتی در نقشه همکاری های بین المللی که هم اکنون دیدیم، مشخص بود و سوئیس جزء کشورهایی است که از سال های دور با ایران همکاری های مشترک داشته است.

دکتر میشل هنگارتنر،‌ رییس انجمن دانشگاه های سوئیس و رییس دانشگاه زوریخ نیز در ادامه به توضیح نظام آموزشی علوم پزشکی در کشور سوئیس پرداخت و گفت: دانشگاه زوریخ به عنوان بزرگترین دانشگاه سوئیس که بزرگترین دانشکده پزشکی سوئیس را دارد، فعالیت خود را با دو دانشکده پزشکی کوچک شروع کرد و اکنون دانشجویان پس از گذراندن دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد،‌ باید آزمون فدرال را بگذرانند و بعد از آن می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند،‌ که معمولاً 6 تا 11 سال طول می کشد و بعد از تحصیل به مدت تقریبا 13 سال تخصص خود را در یکی از رشته های پزشکی می گیرند.

رییس دانشگاه زوریخ در پایان سخنان خود به وجود 5 دانشگاه پزشکی در سوییس اشاره کرد و افزود: متاسفانه یکی از مشکلات کشور سوئیس تعداد ناکافی پزشکی عمومی است، در سال گذشته مجبور شدیم هزاران پزشک از خارج کشور جذب کردیم و تربیت پزشک مشکل بزرگی برای ما ایجاد کرده است و به همین دلیل می توانیم از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنیم.

هیات سوئیسی خواستار توسعه روابط علمی بین دانشگاه های ایران و سوئیس و ایجاد زمینه های همکاری مشترک در موضوعات تربیت پزشک عمومی، جمع آوری اطلاعات قدیمی پزشکی و استفاه از نرم افزارهای جدید برای ساخت بانک های داده های پزشکی، برگزاری کارگاه های علمی مشترک، گسترش نوآوری های دانش بنیان و فعالیت های اقتصادی شد.

مارتین مایر،‌ رییس بخش حفاظت منافع سفارت سوئیس در تهران، دکتر پاتریک ابیشر، رییس موسسه فدرال تکنولوژی لوزان،‌ دکتر کریسپینو برگاماشی، رییس دانشگاه علوم و هنر کاربردی شمال غرب سوئیس، دکتر ماریو ال خوری، مدیر عامل مرکز الکترونیک و میکروتکنیک،‌ دکتر لینو گوزلا، رییس موسسه فدرال تکنولوژی زوریخ، دکتر میشل هنگارتنر،‌ رییس انجمن دانشگاه های سوئیس و رییس دانشگاه زوریخ، دکتر والتر استین لین،‌ رییس کمیسیون تکنولوژی و نو آوری سوئیس، دکتر مارتین وترلی، رییس بنیاد ملی علوم سوئیس، مارو موروزی، رییس روابط بین الملل و دبیرخانه فدرال آموزش، پژوهش و نو آوری در این نشست حضور داشتند.

20104

کد خبر: 604028

وب گردی

وب گردی