ایوبی: نهادینه شدن رفتار و فرهنگ انتخاباتی گامی مهم برای تحزب پایدار

حجت الله ایوبی معتقد است که با توجه به انتخاباتی که برگزار شد همه نشانه های جامعه پیشرفته سیاسی را در ایران می شود سراغ گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی که به مناسبت انتخابات منتشر کرد، نوشت:

به عنوان پژوهشگری که سالها جامعه شناسی احزاب و انتخابات کوشیده ام براین باورم که همه نشانه های جامعه پیشرفته سیاسی را درایران می شود سراغ گرفت. برگزاری دهها انتخابات، چرخش نخبگان، دست به دست شدن قدرت در دوره های مختلف، وجود جناحهای قدرتمند و ریشه دارسیاسی نشانه های مهمی از توسعه سیاسی است. اما مردم سالاری واقعی فرآیندی است که بخش مهم آن نها دینه شدن رفتار مدنی و فرهنگ دموکراسی دردرون جامعه است. در جامعه ای که صندوق رأی محرم رازهای مردم می شود گامی بلند به سوی توسعه سیاسی برداشته شده. مردمانی که صبوری پیشه می کنند و سالها در انتظار باشکوهترین آیین مدنی وسیاسی یعنی انتخاب می نشینند می توان گفت که به یکی از مهمترین شاخص های توسعه دست یافتند. و ما باید خرسند باشیم از اینکه می بینیم در نظام جمهوری اسلامی ایران به چنین موفقیت و الگویی از توسعه سیاسی دست پیداکرده ایم.
برای نهادینه شدن نظام حزبی البته باید گامهای مهم سیاسی و حقوقی دیگر برداشته شود. اما دشوارترین اتفاق نهادینه شدن «رفتار و فرهنگ انتخاباتی» است. و بسیار شگفت انگیز است که ما ازسایه خود می ترسیم و دسته بندی های قانونی و انتخاباتیِ درون نظام که عامل ثبات و پایداری و مانایی جمهوری اسلامی است را به رسمیت نمی شناسیم. پخش تصویرهای مبهم و شطرنجی از میتنگهای نامزدهایی که از سد شورای نگهبان گذشته اند واقعا با هیچ منطقی قابل فهم نیست. در هیچ کجای جهان با چنین همایش باشکوهی که مهمترین کارویژه اش تثبیت نظام است اینگونه با دودلی و تردید برخورد نمی شود. البته رسانه های عمومی و ملی موظفند عدالت را در پخش برنامه های انتخاباتی رهبران جناحهای سیاسی مشروع و قانونی رعایت کنند. واقعا در صدد نقد رسانه و یا هیچ دستگاهی نیستم. شاید سوابق پژوهشی ام به من این اجازه را می دهد که توصیه کنم که از وجود جناح های سیاسی ریشه دار در جامعه و دست به دست شدن قدرت سیاسی، که لازمه ثبات و پایداری نظامهای سیاسی است نهراسیم. بنابراین مانند همه کشورهای دیگر باید این شکل گیری افکار عمومی را به رسمیت شناخت وبدان بالید. باید در رسانه ملی از آن سخن گفت با رهبرانشان گفت و گو کرد. باید نتیجه انتخابات را بوسیله فعالان سیاسی بررسی کرد. باید از دلایل شکست و پیروزی جناحهای سیاسی سخن گفت. رهبران جناحهای پیروز از برنامه هایشان بگویند. جناحهایی که از بدست آوردن اکثریت ناکام ماندند، از دلایل ناکامی خود بگویند و از نقش مهمی که به عنوان اقلیت در کنترل قدرت اکثریت خواهند داشت سخن بگویند. اینکه پس از انتخابات تنها از بازتابهای جهانی، مشارکت سیاسی و مسائل کلی و بی خاصیت سخن گفته شود هیچ خدمتی به نظام جمهوری اسلامی نیست. باور کنیم که الگوی مردم سالاری دینی الگوی مهم جهان شرق است. مردم سالاری بدون انتخابات و انتخابات بدون جناح های شناسنامه دار سیاسی و احزاب پایدار ممکن نیست. این دستاورد سیاسی نظام را به رسمیت بشناسیم و از سایه خود نترسیم.
503502

کد خبر: 604293

وب گردی

وب گردی