دانشگاه های برتر در انتظار تخصیص بودجه در روزهای پایانی

باوجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۴ هنوز خبری از بودجه حمایتی دولت از ۱۰ دانشگاه برتر کشور نیست و دانشگاه ها در انتظار تخصیص این بودجه هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، طبق قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت باید به دانشگاه های برتر زیر مجموعه وزارتخانه های علوم و بهداشت برای توسعه فعالیت های علمی و آموزشی آنها کمک مالی کند.

در قانون پنجم توسعه آمده است، دولت مجاز است از ده دانشگاه برتر وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پنج دانشگاه برتر وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دارای عملکرد برجسته در راستای گسترش مرزهای دانش و فناوری هستند حمایت مالی و حقوقی و پشتیبانی ویژه کند.

با حمایت دولت از دانشگاه های برتر وزارتخانه های علوم و بهداشت زمینه سازی تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، دانشمدار، خلاق و کارآفرین، منطبق با نیازهای نهضت نرم افزاری، با هدف توسعه کمی و کیفی محقق خواهد شد.

دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، شهید بهشتی، تربیت مدرس، تبریز، شیراز، صنعتی اصفهان و فردوسی مشهد به عنوان ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم و دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی مشهد به عنوان ۵ دانشگاه برتر وزارت بهداشت معرفی شده اند.

باوجود اینکه طبق قانون چهارم و پنجم توسعه دولت مکلف به اختصاص بودجه حمایتی از دانشگاه های برتر است اما طی سال های گذشته همواره اختصاص این بودجه به دلیل مشکلات مالی دولت با تاخیر به دست دانشگاه ها رسیده است.

بودجه حمایتی دولت از دانشگاه های برتر وزارت علوم و بهداشت قرار است بخشی از مشکلات مالی دانشگاه ها را برای دستیابی به توسعه علمی و آموزشی برطرف کند اما همواره اختصاص این بودجه به دانشگاه ها با تاخیر مواجه بوده و امسال نیز با وجود قرار گرفتن در آخرین ماه سال همچنان خبری از اختصاص بودجه به گوش نمی رسد.

اختصاص بودجه حمایتی دولت از دانشگاه های برتر تا پایان سال

محمدحسین امید معاون اداری و مالی وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قرار است بودجه حمایتی دولت از دانشگاه های برتر کشور تا پایان سال جاری اختصاص یابد.

او گفت: بودجه حمایتی دولت از دانشگاه های برتر کشور جزء ردیف های متمرکز و متفرفه است و این امر موجب می شود تا این بودجه در ماه های پایانی سال محقق شود.

بودجه مربوط به دانشگاه های برتر در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز دیده شده است و دانشگاه های برتر کشور امیداورند در سال آینده اختصاص این بودجه به ماه های پایانی سال موکول نشود چراکه بر اساس آن بتوانند برنامه ریزی کنند.

دانشگاه های برتر چشم انتظار بودجه حمایتی دولت هستند تا بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود را در حوزه های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی برطرف کنند اما باوجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال هنوز خبری از اختصاص این بودجه نیست.

20104

کد خبر: 604299

وب گردی

وب گردی