مسکو:  اقدامات ترکیه در سوریه به مثابه "بمب اتمی" است

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اقدامات ترکیه در مرز با سوریه می‌تواند روند آتش‌بش را در این کشور تضعیف کند و درحقیقت این تحرکات به مثابه بمبی ساعتی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ترکیه‌ ایده انجام حملات مرزی با سوریه و تشکیل مناطق مرزی امن در داخل این کشور را کنار نمی گذارند. مسیری که آنکارا انتخاب کرده به جایی نمی‌رود و نتیجه‌ای ندارد.

او ادامه داد:‌ ما در گذشته نیز شاهد بودیم زمانی که ترکیه تصمیمی اتخاذ کرده "احساسی" عمل کرده است و من می‌خواهم بابت این مساله به همتایان ترکیه‌ای خود هشدار دهم.

به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه درحال حاضر اوضاع از منظری که آنکارا به وجود آورده است‌، بسیار "خطرناک" است.

او ادامه داد: مسکو نقش ایران را درباره سازش در سوریه بسیار موثر می‌داند. نقش ایران "مثبت" است. ما بابت این مساله هیچ شکی نداریم. ایران به صورت کاملا "مسئولانه" درباره بحران در سوریه عمل کرده است. روابط میان مسکو و تهران درباره مساله سوریه "بسیار خوب" است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که استفاده از زور در سوریه از سوی کشورهای خارجی به ویژه ترکیه می‌تواند به تضعیف سازش سیاسی در این کشور منجر شود. ما نمی‌توانیم نسبت به این عملیات نظامی بی‌اهمیت باشیم چون باعث تنش در مرز با سوریه می‌شود. اگر دولت‌های کشورهای دیگر در این عملیات شرکت داشته باشند،‌ برنامه‌هایی برای استفاده از زور و نیرو در سوریه داشته باشند، این روند ضربه‌ای مهلک بر پیکره آن همه چیزهایی است که تاکنون به دست آورده‌ایم. چنین دولت‌هایی باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند.

وی همچنین از تشکیل یک "کشور فدرال" سوریه در صورتی که این مدل در این کشور کارایی داشته باشد خبر داد. وی گفت اگر نتایج مذاکرات، رایزنی‌ها و گفتگوها درباره آینده سوریه به ایده یک مدل فدرال برای سوریه و حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد، سکولار، مستقل و دارای حاکمیت برسد چه کسی می‌تواند مخالفت کند؟ مسکو با مدل‌های دیگر برای سوریه به شرطی که دیکته شده از طرف افرادی هزاران کیلومتر دورتر از سوریه نباشد، مخالفتی ندارد.

ریابکوف ادامه داد: طرح "ب" یا جایگزین یک بازی "ناعادلانه" است. مفاد این برنامه برای تضعیف روند سازش در سوریه است و با توافق امضا شده توسط روسای جمهوری روسیه و آمریکا در 22 فوریه سال جاری میلادی مغایرت دارد.

وی به این مساله اشاره کرد که حضور بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در آینده این کشور به مردمش بستگی دارد. مردم سوریه هستند که باید بابت این مساله تصمیم گیری کنند. البته دولت آمریکا همچنان بر این باور است که اسد در آینده سوریه جایی ندارد. اما ما اینگونه فکر نمی‌کنیم.

معاون وزیر امور خارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که مذاکرات در داخل سوریه باید با حضور کردها باشد در غیر این صورت بی‌نتیجه خواهد بود. برخی از شرکای روسیه در مذاکرات سازش در سوریه به مواضع روسیه درباره حضور کردها در مذاکرات صلح در سوریه اهمیتی ندادند.

وی تکرار سناریوی "کوزوو" در سوریه را رد کرد و گفت:‌ دستورات و قوانین سیاسی در داخل سوریه توسط مردم این کشور ارائه می شوند. ما باید با شرکای خود برای تقویت آتش‌بس در سوریه همکاری کنیم. هدف اصلی در حال حاضر تغییر در توجه به روند سیاسی است.

301301

کد خبر: 604375

وب گردی

وب گردی