چیت چیان: در سیاست های انرژی باید بازنگری شود/ تولید همزمان آب و برق از طریق شیرین سازی آب دریا

وزیر نیرو، با اشاره به اینکه در سال های اخیر توسعه ظرفیت نیروگاه های برق آبی در دستورکار قرار گرفته است، گفت:‌ برای تامین آب و امنیت غذایی باید در سیاست های انرژی تجدید نظر کنیم.

به گزارش ایسکانیوز،حمید چیت چیان، در همایش پیوند آب و انرژی که در دانشگاه شریف برگزار شد،افزود:‌ تولیدانرژی یکی از عوامل انسانی است که در انتشار گازگلخانه ای بسیار موثر است که عواقبی مانند خشکسالی و سیلاب های مخرب را به همراه دارد.

وی،گفت: این دو عامل نظم آبی جهان را به هم زده و امنیت غذایی را تهدید می کند.

چیت چیان، با اشاره به اینکه بهره گیری از ظرفیت های برق آبی با توجه به سدهای ساخته شده، افزود: حدود 25 هزار مگاوات ظرفیت تولیدانرژی برق آبی داریم که هم اکنون 11 هزار و 354 مگاوات آن ساخته شده است.

وزیر نیرو، با اشاره به ساخت سدهای بزرگ و کارآمد در کشور، گفت:‌ این سدها ظرفیت های بزرگ ذخیره آب، کنترل سیلاب،‌ تولید برق در اوج مصرف برق تابستان و تنظیم فرکانس شبکه برق به همراه دارد که از مزیت های سدهای بزرگ است، اما همزمان با احداث این سدها تبعات اجتماعی نیز به دنبال دارد.

وی، با اشاره به اینکه در سال های اخیر توسعه ظرفیت نیروگاه های برق آبی در دستورکار قرار گرفته که برخی از آنها تایید شده است،افزود: ‌برخی دیگر به دلیل خشکسالی و کمبود آب نباید ساخته شود.

چیت چیان، به ساخت نیروگاه های بخار اشاره کرد و گفت:‌ نیاز به برق حرارتی و آب در نیروگاه های بخاری که از برج تر استفاده می کنند قابل تامین است با توجه به اینکه کشورمان یک کشور خشک و کم آب است در توسعه نیروگاه ها این موضوع باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

تولید همزمان آب و برق از طریق شیرین سازی آب دریا

وزیر نیرو، تولید همزمان آب و برق از طریق شیرین سازی آب دریا اشاره کرد و افزود:‌ می توانیم از این نوع نیروگاه ها هم برای تولید برق و هم شیرین سازی آب دریا با توجه به سواحل وسیع جنوب کشور استفاده کنیم.

وی، همچنین به موضوع فرو نشست زمین در برخی از دشت های کشور اشاره کرد و گفت:‌ استفاده از آب زیرزمینی برای تامین آب کشاورزی و آب نیروگاه ها این موضوع را در برخی مناطق تشدید کرده است.

چیت چیان، ادامه داد: به طور مثال نیروگاه شهید مفتح همدان سالانه 15 تا 16 میلیون متر مکعب آب مصرف می کرد که از چاه های منطقه تامین می شد و علاوه بر آن از همین چاه ها برای تامین آب کشاورزی نیز برداشت می کردند.

وزیر نیرو، با اشاره به امکان جایگزین کردن آب زیرزمینی برای مصارفی مانند کشاورزی و آب مورد مصرف نیروگاه ها افزود:‌ هم اکنون پساب تصفیه شده همدان برای تامین آب نیروگاه شهید مفتح استفاده می شود که در آب کشاورزی نیز می توان از آن استفاده کرد.

وی، با اشاره به اینکه تولید موادغذایی یکی از نیازمندی های هر کشور است، تاکید کرد: ‌در سال های اخیر چندین مجتمع نیشکر در جنوب کشور برای تامین قند و شکر مردم ساخته شد اما برای مدیریت زهآب آن فکری نشد.

چیت چیان در ادامه گفت:‌ متاسفانه پساب این کارخانه ها وارد رودخانه کارون شد به گونه ای که شهرهای همجوار کارون هم اکنون نمی توانند از آب این رودخانه برای تامین آب شرب استفاده کنند و ما مجبور شدیم خط لوله ای از سد دز برای انتقال آب این سد به شهرهای همجوار کارون احداث کنیم.

401/602

کد خبر: 604478

وب گردی

وب گردی