قیمت جدید آجیل و خشکبار در آستانه نوروز+ جدول/ جولان آجیل فروشان قلابی در بازار

امسال کمبودی در بازار آجیل و خشکبار وجود ندارد بنابراین اجناس تا عید گران نخواهد شد اما مردم محصول مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

به گزارش ایسکانیوز، امسال تولید آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته به دلیل بارندگی‌های مطلوب حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
کمبودی در بازار آجیل و خشکبار وجود ندارد بنابراین اجناس تا عید گران نخواهد شد.

براساس گزارش میدانی، امسال قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، همچنین کیفیت محصولات هم نسبت به سال گذشته بالا رفته که دلیل آن هم بارندگی های مطلوب و در پی آن شرایط مناسب تولید بوده است.

قیمت ثابت بادام هندی، بادام زمینی و کدو مرمری در بازار

برخی محصولات آجیل و خشکبار به هیچ عنوان در داخل کشور تولید نمی‌شوند که از جمله آنها می توان به بادام هندی اشاره کرد که نیاز این محصول از طریق واردات تامین می شود.
همچنین تولید برخی خشکبار مانند بادام زمینی و کدو مرمری به اندازه نیاز نیست که این محصولات هم برای جبران کمبود وارد کشور می شوند.
واردات بادام هندی، بادام زمینی و کدو مرمری با دلار انجام می شود به طوری که نوسانات قیمت ارز بر نرخ این محصولات تاثیرگذار است، اما درحال حاضر تغییر قیمتی در نرخ بادام هندی، بادام زمینی و کدو مرمری در با زار ایجاد نشده است.

فندق 40 درصد ارزان تر شد

بیشتر فندق موجود در بازار مصرف، ایرانی است، اما به اندازه محدود فندق خارجی به کشور وارد می شود. امسال قیمت فندق در بازار نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد ارزان تر شده است.

به گزارش ایسکانیوز،قیمت‌های آجیل و خشکبار را عرضه و تقاضای موجود در بازار مشخص می‌کند بنابراین نرخ مصوبی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار؛ مغازه‌های تحت نظر اتحادیه، طبق فاکتور رسمی خرید که توسط بازرسان اتحادیه آجیل و خشکبار مشخص می شود، کار می کنند، بنابراین اگر عضوی از اتحادیه فرآوری محصول را خودش انجام دهد ۱۰ درصد هزینه فرآوری و ۱۰ درصد نیز سود خرده فروشی را دریافت می‌کند، اما اگر محصول را فرآوری شده، تهیه و عرضه کنند تنها می‌توانند ۱۰ درصد سود خرده فروشی را بگیرند.
همچنین فروشنده دیگری در این زمینه، گفت: 90 درصد تخلفات موجود در این حوزه مربوط به کسانی که است به صورت ناگهانی از ابتدای بهمن ماه یعنی در آستانه عید آجیل فروش می‌شوند، به طوری که در مغازه این افراد کالای دیگری عرضه می‌شود اما در ایام عید، آنان اقدام به فروش آجیل می‌کنند و بعد از عید نیز مغازه خود را به حالت اولیه برمی‌گردانند.
تقاضای فروشندگان آجیل و خشکبار از مردم این است که محصولات مورد نیازشان را از مراکزی تهیه کنند که دارای مجوز از اتحادیه آجیل و خکشبار هستند. قیمت‌ها و کیفیت محصولات در این مراکز کنترل می‌شود.

قیمت انواع خشکبار و آجیل در بازار و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در جدول زیر آمده است:

محصول

میادین میوه و تره بار

بازار

بادام( پوست کاغذی)

35هزارتومان

36 هزارتومان

تخمه ژاپنی

24تا30 هزارتومان

32 هزارتومان

فندق با پوست

29هزار و 500 تومان

35هزار تومان

مغز فندق

51 هزارتومان

55هزارتومان

بادام هندی

45هزارتومان

55 هزارتومان

تخمه کدو گوشتی

22هزار تومان

25 هزار تومان

مغز گردوی اعلا

50 هزار تومان

60 هزار تومان

پسته فندقی

34 هزارو 500تومان

40 هزارتومان

پسته احمد آقایی

39 هزارتومان

45 هزارتومان

پسته اکبری

41هزار تومان

56 هزارتومان

آجیل مخلوط

_

40 تا 56 هزارتومان

401/602

کد خبر: 604564

وب گردی

وب گردی