سلول‌های شکارچی به جای شیمی‌درمانی به نجات انسان‌ها می‌شتابند

در جدیدترین روش‌های درمانی سرطان به جای داروهای سمی از سلول‌هایی برنامه‌ریزی شده برای نابودی تومورهای سرطانی استفاده می‌َشود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در نظر دارند تا از طریق سلول‌های پوستی به درمان تومورهای مغزی بپردازند.

گفتنی است تیمی از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی بر پایه تحقیقات دانشمندان برنده نوبل پزشکی سال 2007 در آن سلول‌های پوستی را به سلول‌های بنیادی جنینی تبدیل کرد به تازگی موفق شده‌اند سلول‌های پوستی را به سلول‌های بنیادی برای شکار تومورهای سرطان مغز درآورند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند این اولین موفقیت پس از 30 سال تحقیق و مطالعه بر روی سلول‌های پوستی است.پژوهشگران بویژه در نظر دارند از این کشف برای نابودی و از بین بردن تومورهای سرطانی به نام گلیوبلاستوما استفاده کنند.

قرار است از این کشف برای استفاده در غربالگری تومورها توسط داروهای شیمی‌درمانی استفاده شود.این سلول‌های بنیادی قابلیت برنامه‌ریزی برای تعقیب و کشتن سلول‌های سرطانی را دارند.

درمان بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما بسیار سخت و با درصد بالایی غیرممکن است و میزان بقای عمر این افراد پس از تشخیص فراتر از 2 سال نیست حتی با وجود جراحی و خارج کردن کامل تومور که کاری بسیار سخت است، رشد سلول‌های سرطانی در مناطق عمیق تر مغز ادامه می‌یابد.بیشتر بیماران در عرض 18 ماه پس از تشخیص عارضه جان خود را از دست می‌دهند.

در آزمایش انجام شده بر روی موش‌ها محققان قادر به نشان دادن توانایی‌ سلول‌های بنیادی برای برنامه‌ریزی و حرکت در سراسر مغز و کشتن سلول‌های سرطانی را پیدا کرده‌اند. نتایج این مطالعه در مجله mature communecations منتشر شده است.

20103