سرطان کلیه موذی ترین سرطان بدن

سرطان کلیه جزو 10 سرطان شایع محسوب می شود، با این حال اکثر افراد در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و معمولا بیماری در مراحل نهایی و پیشرفته تشخیص داده می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کلیه ها اندام های لوبیایی شکلی هستند که حدود ۱۲ سانتیمتر طول و شش سانتیمتر عرض دارند و به تعداد دو عدد در خلف حفره شکم زیر لبه پایینی دنده های عقب قرار گرفته اند. این لوبیاهای کوچک وظایف مهمی را برعهده دارند که مهمترین آنها دفع آب و برخی مواد زاید از بدن از طریق تولید ادرار است. کلیه ها اندام های بسیار پرکاری هستند اما اگر یکی از این اندام ها را به طور کامل حذف کنیم، کلیه مقابل می تواند تمام وظایف آن را برعهده بگیرد و مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد. این اندام های کوچک نیز مانند هر عضو دیگری در بدن ممکن است که به سرطان مبتلا شوند و انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم کلیه را پیدا کنند.

سرطان کلیه در حدود ۹/۱ درصد سرطان ها را در ایران تشکیل می دهد که در مردان حدود سه برابر شایعتر از زنان بوده و بیشتر از همه در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال دیده می شود. سرطان کلیه انواع متعددی دارد که شایع ترین نوع آن نوع غده ای یا آدنوکارسینوم کلیه است که حدود ۸۵ درصد سرطان های بدخیم کلیه را به خود اختصاص داده و ۱۵درصد باقیمانده را انواع دیگر تشکیل می دهند.

تومور سرطانی کلیه یکی از مشکوک ترین تومورها می باشد که در اغلب مواقع برخلاف رشد بیش از حد آن حتی انتشار به جاهای دیگر بدن هیچ علامت و نشانه ای ندارند و معمولا به صورت اتفاقی و در بررسی ها و چکاب کلیه با سونوگرافی و یا CT اسکن تشخیص داده می شود.

محمد‌رضا قوام نصیری گفت: یکی از نادر ترین انواع سرطان ها که زیاد هم مورد اهمیت قرار نگرفته است سرطان کلیه است، این سرطان توموری است که از بافت‌های لوله‌ای درون خود این عضو منشا می گیرد و بزرگ می‌شود. این تومور هم به اندام‌هایی که در کنارش وجود دارند تهاجم می‌کند و هم می‌تواند از طریق سیاهرگ کلیه‌ای نواحی و اعضای دورتر مانند ریه ‌ها، کبد، استخوان، مغز را نیز درگیر سازد.

مرموز ترین نوع سرطان

سید جلیل حسینی جراح کلیه ومجرای ادراری در خصوص سرطان کلیه،‌ گفت:این سرطان حداکثر شیوع سن 50تا 70 سالگی مشاهده می شود که مواد غذایی نامناسب، عادات نامناسب در سبک زندگی ، مصرف دخانیات، چاقی و فشار خون هر یک عاملی تاثیر گذار در سرطان هستند.

حسینی ادامه داد: درد پهلو، احساس سنگینی و خونریزی ادراری، ضعف، خستگی و بی حالی، کم خونی، درد استخوان ها و زرد شدن پوست همگی از علائم بارز این سرطان به شمار می آیند.

سرطان کلیه همیشه در کمین است

او گفت: با توجه به اینکه این نوع سرطان هیچ علامتی ندارد، فرد می تواند با انجام چکاب منظم سونوگرافی و سی تی اسکن هر ۶ ماه یک بار یا سالانه در جهت تشخیص های احتمالی تومور کلیه اقدام کنند.

حسینی در خصوص نوع تومور ها بیان کرد: تومور های سرطان به دو قسمت تقسیم می شوند، بد خیم و خوش خیم که تومور های خوش خیم چون انتشار به بخش های دیگر بدن ندارند خطرناک نمی باشند اما تومور بدخیم زندگی فرد را تهدید می کنند، همچنین سلول های آن به بافت های اطراف حمله می کنند و قادرندکه بافت های آسیب دیده را وارد گردش خون و سیستم لنفاوی کند.

نقش اساسی اندازه ی تومور در این سرطان

او در خصوص درمان سرطان کلیه گفت: درمان تومور کلیه بر اساس اندازه تومور و نوع آن و همچنین منتشر شدن آن در بدن متفاوت است که اگر اندازه تومور زیر ۵ سانت و در قسمت پایین و بالا کلیه و به صورت توده ی بیرونی رشد کرده باشد تنها قسمت سرطانی کلیه برداشته می شود که برای ریشه کن کردن بافت سرطانی حدود 2 تا 3 میلی متر قسمت سالم هم برداشته می شود و بقیه قسمت های کلیه برای فرد باقی می ماند همچنین اگر اندازه تومور بالای ۵ سانت و به درون کلیه رشد کرده باشد باید جهت حفظ سلامتی کلیه بیمار را کاملا خارج کنیم.

هزینه هایی که سر به فلک می زند

حریرچی با اشاره به پیشگیری سرطان گفت: هزینه مستقیم و غیر مستقیم سرطان در کشور ما 10 هزار میلیارد تومان است به طوری که 1200 میلیارد تومان به دارو درمانی تعلق دارد، یکی از مهمترین مسائلی که باید در سرطان توجه داشته باشیم، اصل پیشگیری است، به طوری که 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است که این میزان درصد قابل توجهی از میزان کاهش سرطان را شامل می شود.

سرطان هزینه دارد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: درمان بیماری سرطان جزو درمان‌های پرهزینه است و در کشور ما میزان مصرف داروهای شیمیایی از نرم راهنمایی موجود در جهان بالاتر است، بنابراین برای کاهش هزینه‌ها دو راه پیش رو داریم یکی این که پزشکان به راهنمایی‌های بالینی وفادار و مقید باشند، وزارت بهداشت و بیمه‌ها در پرداخت‌ها ملاحظه کنند، تأمین منابع مالی را بالا ببریم و در پایان تعهد حرفه‌ای در جامعه پزشکی بالا برود.

ما باید آگاه باشیم که سرطان گرچه همچون غولی نمایان شده است اما در حقیقت آخر دنیا نیست بلکه پیشرفت علم وتکنولوژی سبب درمان بسیاری از سرطان ها شده است و همیشه این موضوع باید برای تک تک افراد مبتلا اهمیت داشته باشد که شما باید سرطان را با امید و توکل به خدا در کنار پیشرفت های پزشکی از پای در آورید نه سرطان شما را ذره ذره، نابود کند.

20103

کد خبر: 604625

وب گردی

وب گردی