دیابت نوع یک ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

مطالعات جدید پزشکی نشان می دهد ابتلا به دیابت نوع ۱ ممکن است باعث افزایش ریسک ابتلا به برخی سرطان ها و کاهش ریسک ابتلا به برخی دیگر شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر طبق مطالعه محققان دانشگاه ادینبرگ انگلستان، ریسک ابتلا به سرطان های معده، کبد، لوزالمعده، رحم، تخمدان و کلیه در افراد مبتلا به دیابت نوع۱ به مراتب بیشتر است. اما در این افراد کاهش ابتلا به سرطان های پروستات و سینه هم مشاهده شده است.

در دیابت نوع ۱، بدن قادر به تولید هورمون انسولین نیست، از اینرو این بیماران باید با مصرف انسولین خود را درمان کنند.

در این مطالعه، سارا وایلد و همکارانش داده های بدست آمده از بیش از ۹۰۰۰ فرد سرطانی مبتلا به دیابت نوع ۱ را از کشورهای استرالیا، دانمارک، فنلاند، اسکاتلند و سوئد جمع آوری کردند. انها افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ را با جمعیت عادی هر کشور مقایسه کردند.

با جستجو در تمامی موارد ابتلا به سرطان، تیم وایلد شاهد افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به سرطان در مردان مبتلا به دیابت نوع۱ نبود، اما در زنان مبتلا به دیابت نوع۱، شاهد افزایش ۷ درصدی ریسک ابتلا به سرطان بود.

این مطالعه نشان داد ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنان مبتلا به دیابت نوع۱ با کاهش ۱۰ درصدی همراه است و ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان دیابتی با کاهش ۷ درصدی مرتبط است.

همچنین در این تحقیق مشخص شد دیابت نوع ۱ با افزایش ۲۳ درصدی ریسک ابتلا به سرطان معده در مردان و ریسک ۷۸ درصدی در زنان مرتبط است. در مورد سرطان کبد هم، این ریسک در مردان دیابتی ۲ برابر و در زنان دیابتی ۵۵ درصد بیشتر است.

105105

کد خبر: 604960

وب گردی

وب گردی