معاون حجتی عنوان کرد: هشداردرباره کمبود آب شیرین/ نیاز ۴ هکتار فضای سبز به ازای هرخودرو

معاون وزیر جهادکشاورزی، تغییر اقلیم و‌کمبودآب شیرین را از جمله چالش‌های پیش روی منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: به ازای هر خودرو باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، خداکرم جلالی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، تغییر اقلیم، گرمایش زمین، ‌کمبود آب شیرین و بیابان زایی را از مهمترین چالش‌های پیش رو منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است. وقتی منابع طبیعی پایدار نداشته باشیم یا این منابع در مسیر تخریب قرار گیرد، تحقق اقتصاد مقاومتی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در طول قرن بیستم جمعیت جهان ۴ برابر، مصرف آب شیرین ۹برابر، ‌مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: در این مدت سطح جنگل‌‌های جهان از ۵ میلیارد هکتار به ۴ میلیارد هکتار کاهش پیدا کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: این آمار بیانگر توسعه نامتوازن و ناپایدار فعالیت‌های بشری است و سه محور توسعه یعنی انسان، ‌محیط زیست و فعالیت‌های اقتصادی نادیده گرفته شده است.

جلالی افزود: کشور ما در کمربند خشک جهان قرار گرفته و تغییرات آب و هوا و کاهش نزولات آسمانی از پیامدهای تغییر اقلیم است که اگر برای آن چاره اندیشی نکنیم، قطعا بحران‌هایی را برای جامعه بشری به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: افزایش گاز کربنیک در جو، علت تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین است که بخش عمده آن ناشی از استفاده از انرژی‌های فسیلی و برهم خوردن تعادل فضای سبز است.

وی گفت: حفظ منابع پایه‌ای مثل آب و خاک، کارکرد های بسیاری دارد و براساس آمار، زمینی که دارای پوشش گیاهی و جنگل است، نزولات آسمانی در آن ۴۰ برابر بیشتر از زمین فاقد پوشش گیاهی است.

جلالی افزود: براساس برآوردها، کارکردهای مختلف جنگل‌ها و مراتع یعنی حفظ آب و ‌خاک ۲۰۰ برابر ارزش‌های ظاهری آنها مانند برداشت چوب از جنگل‌ها و یا علوفه از مراتع به حساب می‌آید.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه جلوگیری از سیل، رانش زمین، ‌بیابانی شدن عرصه‌ها، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، تلطیف هوا، ‌حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی، جانوری و امنیت زیستی برخی از کارکردهای جنگل‌ها و مراتع است، ادامه داد: هر هکتار جنگل حدود ۲ و نیم متر مکعب اکسیژن خالص تولید و حدود ۸ تن گاز کربنیک و سایر آلاینده ها را جذب می‌کند.

به گفته وی، هر هکتار جنگل می‌تواند بیش از ۶۰ تن ریز گرد را جذب کند و اگر فضای سبز و جنگل‌ها نباشد ریز گردها می توانند عرصه را برای زندگی انسان‌ها تنگ کنند.

جلالی با بیان اینکه هر درخت بالغ می‌تواند اکسیژن دو نفر را تامین کند، افزود: باتوجه به فرآیند افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی، با سوختن هر گرم بنزین حدود ۱۵ گرم هوا سوخته و ۲.۲ گرم گاز کربنیک تولید می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: بر این اساس یک خودرویی که ۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، برای جبران اکسیژن مصرفی و ایجاد مواد آلاینده باید ۴ هکتار فضای سبز، جنگل و یا باغ وجود داشته باشد تا بتواند این آلایندگی را برطرف کند.

401

کد خبر: 605090

وب گردی

وب گردی