هفت خوان شروع یک زندگی/ راهنمای ازدواج در شب عید و روزهای پس از آن

یک شبه دیگه! تا به حال چند بار این جمله را از زبان دیگران شنیده‌اید؟وقتی صحبت هزینه‌های سرسام‌آور برگزاری مراسم عروسی می‌شود، خیلی‌ها می‌گویند یک شب است و باید برای آن هزینه کرد.

نیوشا یعقوبی-ایسکانیوز: درست است که جشن عروسی برای بیشتر جوان‌ها مهم است و خاطره آن یک عمر در ذهنشان باقی می‌ماند، اما این دلیل نمی‌شود که برای یک شب جشن، مجبور شوند تا مدت‌ها بدهکار باشند.

ما در این گزارش متوسط هزینه‌های برگزاری یک مراسم عروسی در سال جاری را می‌ نویسیم با این توضیح که قیمت‌ها بسته به زمان‌های مختلف، نوسان دارند و البته یادآوری این نکته که، هنوز هم هستند مراکز ترویج ازدواج آسان که یک مراسم آبرومند عروسی را با کمترین هزینه برگزار کنند.

قبل از اینکه به برگزاری مراسم فکر کنید، چند خوان پیش رو دارید! مهمترین آن‌ها این است که فکری به حال محل زندگیتان کنید. برای بسیاری از جوان‌ها خرید خانه تا سال‌ها یک رویاست، با افزایش قیمت‌ها، حالا حتی رهن و اجاره یک آپارتمان کوچک هم، تبدیل به بزرگ‌ترین مشکل زوج‌ها شده است.

سپس باید به فکر خریدن حلقه عروسی و طلا باشید.با توجه به بالا بودن قیمت طلا ، خیلی از خانواده‌ها دور خرید سرویس طلا را خط می کشند و از سرویس های بدل استفاده می کنند و برای حلقه نیز به یک حلقه ساده و باریک که نشان تاهل عروس و داماد است بسنده می کنند. حداقل قیمت یک سرویس طلای ساده از 3 میلیون و 500 هزار تومان شروع می شود برای خزید حلقه ها نیز باید حداقل مبلغ 1 میلیون و 500 تومان کنار گذاشت.

راستی، عروس خانم‌ها ما را ببخشید که نمی‌توانیم در این مطلب کوتاه به هزینه‌های مربوط به خرید جهیزیه بپردازیم. یادمان هست که جهیزیه خودش یکی از خوان‌هاست!

جشن عروسی کجا باشد؟

در زمان های قدیم بیشتر عروسی ها در خانه برگزار می شد. یک طبقه آقایان بودند و یک طبقه هم خانوم ها. در برخی موارد هم هم همسایه ها برای برگزاری مراسم خانه هایشان را در اختیار عروس و داماد قرار می دادند. اما اکنون هم خانه‌ها آپارتمانی و کوچک شده و هم عروس و داماد تمایلی به این کار ندارند.

انتخاب تالار هم یکی از قسمت های سخت ماجراست که باید چند ماه قبل از عروسی درباره آن تصمیم بگیرید. دوست دارید مراسمتان در تالار باشد یا باغ تالار ؟ داخل شهر باشد یا خارج از شهر؟ در بالای شهر باشد یا... یادتان باشد که اگر دیر اقدام کنید، ممکن است تالار مناسب برای تاریخ مورد نظرتان پیدا نکنید.

در گذشته تالار ها مبلغی را برای ورودی در نظر می گرفتند اما اکنون بسیاری از آنها ادعا می کنند که از این مبلغ صرفه نظر کرده اند، اما این مبلغ را در قسمت های دیگر جبران خواهد شد. میزان ورودی در سالن ها متغیرر است اما هزینه آنها در پنج شنبه و جمعه 500 هزار تومان و در مناسبت ها (مانند ولادت ائمه و...) تا 1 میلیون تومان به میزان ورودی اضافه می شود. هزینه اجاره اتاق عقد هم به نوع سفره انتخابی توسط زوجین بستگی دارد و دسته کم 500-600 هزار تومانی آب می خورد.

هزینه های جانبی هم باید در نظر بگیرید. هزینه بادکنک آرایی 300 تا 500 هزار تومان و شمع آرایی 300 تا 500 هزار تومان است. آتش بازی هم در 4 مرحله 600 هزار تومان هزینه دارد. 300 هزار تومان نیز باید برای روشن کردن مشعل ها بپردازید اگر خوش شانس باشید و مدیر تالار نیز از شما خوشش بیاید ممکن است مشعل ها را به عنوان هدیه برایتان در نظر بگیرد. گل آرایی میزهای سالن 1 میلیون و 200 تا 1 میلیون و 500 هزار تومان و گل آرایی جایگاه عروس و داماد 600 تا 800 هزار تومان است.این هزینه ها بستگی به گل هایی دارد که شما انتخاب می کنید.

اگر تصمیم دارید برای گل آرایی مراسمتان از گل رز استفاده کنید باید دست کم 5 میلیون تومانی کنار بگذارید. موزیک و نور آرایی نیز در حدود 800 هزار تا 1 میلیون و 200 هزار تومان است. اگر خواننده خاصی را در نظر داشته باشید یا بخواهید این موزیک به صورت زنده اجرا شود این هزینه ممکن است تا 5 میلیون تومان نیز افزایش یابد.

مهمانید به صرف شیرینی و شام

پس انتخاب تالار باید به فکر پذیرایی از مهمانان باشید. شیرینی و میوه که پای ثابت مراسم است و هزینه آن برعهده خودتان است ، اما معمولا تالار ها پیشنهاد می دهند به ازای هر نفر 600 گرم میوه و 110گرم شیرینی تهیه کنید. موز هم که باید 50 تا 70 عدد بیشتر از تعداد مهمان ها خریداری شود. مثلا اگر تعداد مهمانان شما 400 نفر باشد، هزینه میوه برای آنها حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان و هزینه شیرینی 900 حدود هزار تومان خواهدبود .

اگر برای شام یک نوع غذا انتخاب کنید، در بهترین حالت باید به ازای هر نفر با مخلفات 18 هزار تومان پرداخت کنید. اگر بخواهید چند نوع غذا با دسرهای مختلف انتخاب کنید، هزینه‌ها می‌تواند تا نفری 50 هزار تومان هم بالا برود.

هزینه‌ای که خیلی‌ها معتقدند فایده‌ای ندارد، چون بعد از پایان مراسم نیمی از مهمانان معتقدند غذا شور بوده و نیم دیگر می‌گویند غذا بی‌نمک بود!

کوچه تنگ و عروس قشنگ!

پوشیدن لباس سفید عروسی برای دختر خانم‌ها یکی از اتفاقات مهم است، اما با وضعیت اقتصادی فعلی، هزینه‌ای که یک عروس خانم باید برای رسیدن به رویاهای دور و درازش بپردازد خیلی بالاست. هزینه اجاره کردن یک دست لباس عروس، از 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان متغیر است.

اگر قصد خرید لباس عروس را داشته باشید که اوضاع فرق می‌کند و این هزینه ممکن است تا 5 تا 6 میلیون تومان افزایش یابد. از طرف دیگر، حالا آرایشگاه‌ها هزینه کارشان را آنقدر بالا برده‌اند که نمی‌توانید روی کمتر از 200 هزار تومان برای این کار حساب کنید. البته آرایشگاه‌های معروف‌تر، مبلغ را تا 3 میلیون تومان و بالاتر هم تعیین می‌کنند.

دسته گل هم مسلما لازم است. گل‌فروشی‌ها می‌گویند دسته گل عروس را می‌توان با 200 هزار تومان هم تهیه کرد اما بستگی دارد عروس خانوم چه گل هایی را انتخاب کند برخی از گل ها شاخه ای 100 هزار تومان هم می رسند. هزینه گل‌زدن ماشین عروس هم از 300 هزار تومان شروع می‌شود.

راستی تا یادمان نرفته، برای دعوت کردن مهمان‌ها کارت عروسی لازم دارید. هزینه تهیه کارت عروسی هم درست مثل بقیه هزینه‌های این مراسم به سلیقه و توان مالی خودتان بستگی دارد، در بازار کارت‌هایی هست که به قیمت هر عدد 3 هزار تومان به فروش می‌رسد و کارت‌هایی هم هستند که برای تهیه هر کدامشان باید 10 هزار تومان بپردازید.

عکاسی و فیلم‌برداری از مراسم را هم باید در نظر بگیرید. در عکاسی تعداد عکس و انداره آلبوم و لنز استفاده شده در دوربین و ... در نظر گرفته می شود و در فیلم برداری نیز کیفیت فیلم برداری (اچ دی ، فول اچ دی و ..)، استفاده از جلوه های فیلم برداری و... در هزینه ها تاثیر مستقیم دارد. اما 1 میلیون و 500 هزار تومان هزینه ای است که باید در قبال فیلمبرداری با کیفیت و تدوین معمولی بپردازید. این هزینه ها ممکن است تا 6 میلیون تومان نیز افزایش یابد. ورودی باغ نیز از 150 هزار تومان شروع می شود.

واقعا یک شب است؟

حالا که همه این هزینه‌ها را با هم مرور کردیم، بد نیست دوباره فکر کنیم آیا عروسی واقعا یک شب است؟ صرف هزینه میلیونی برای برگزاری یک مراسم، ضامن خوشبختی دو جوان هست؟

راهروهای دادگاه‌های خانواده پر از زوج‌های جوانی است که با هزینه‌های سرسام‌آور جشن عروسی، راهی زندگی مشترک شده‌اند اما به بن‌بست رسیده‌اند. از آن طرف هم بعضی زوج‌ها با صرف هزینه‌ای اندک، زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند و زیر بار پرداخت قرض‌های سنگین برای برگزاری مراسم نرفته‌اند. بر اساس آمار بیش از 13 میلیون جوان در کشور، در آستانه ازدواج هستند که بیشتر آن‌ها وضعیت مالی متوسطی دارند و هزینه‌های سنگین ازدواج، مهم‌ترین مانع بر سر راه آن‌ها است.

گفت‌وگو با یک سردفتردار/ این شغل پدری من است

دفترخانه‌ها، محل مراجعه زوج‌های جوانی هستند که می‌خواهند ازدواج خود را به صورت رسمی ثبت کنند. با یکی از این سردفترداران گفت و گویی داشته ایم تا درباره حال‌وهوای دفترخانه‌اش در روزهای نزدیک به سال جدید بپرسیم. "سیدناصرمیرهاشمی "می‌گوید که این شغل، شغل پدری اوست.

آمار رو به کاهش ازدواج

به گفته میرهاشمی، تعداد ازدواج‌هایی که در دفترخانه او ثبت می‌شود نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

میرهاشمی مشکلات اقتصادی را، مهم‌ترین عامل کم‌تر شدن تعداد ازدواج‌ها می‌داند و به ایسکانیوز می‌گوید: در حال حاضر ما در دفترخانه، به طور متوسط ماهی 20 ازدواج را ثبت می‌کنیم در حالی که سال گذشته این تعداد خیلی بیشتر بود. مشکلات اقتصادی هم، مهمترین دلیل این کاهش آمار است.

او اضافه می‌کند:تهیه مسکن، وسایل زندگی و هزینه‌های برگزاری مراسم عروسی از مواردی است که این روزها خیلی از خانواده‌ها قادر به فراهم کردنش نیستند و طبیعی است کسی که زندگی اقتصادیش تامین نباشد، نمی‌تواند برای ازدواج اقدام کند.

میرهاشمی تاکید می کند: البته نباید مشکلات دیگری را که بر سر راه جوانان هست فراموش کنیم. اختلافات فرهنگی و اخلاقی هم یکی دیگر از دلایل کاهش آمار ازدواج در جوانان است.

سخت نگیرید

میرهاشمی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید شرایط را فراهم کنند تا جوان‌ها راحت تر بتوانند زندگی مشترکشان را شروع کنند و جوان‌ها هم نباید آنقدر همه‌چیز را سخت بگیرند که ازدواجشان مدام به تاخیر بیفتد می‌گوید: بعضی از قوانین در رابطه با ازدواج هستند که باید اصلاح شوند البته این اتفاق در سال‌های اخیر افتاده است به عنوان مثال در سال‌های قبل بعضی افراد برای پرداخت مهریه به زندان می‌افتادند اما حالا قوانین جدیدی تعیین شده است اصلاح قانون‌هایی از این دست می‌تواند بخشی از موانع ازدواج جوان‌ها را برطرف کند.

یک خاطره تلخ

میرهاشمی در این سال‌ها خاطرات زیادی از زوج‌های جوان داشته است، اما به یک خاطره تلخ اشاره می‌کند که به نظرش خانواده‌ها باید به آن توجه کنند. میرهاشمی می‌گوید: اوایل که بحث عند الاستطاعه بودن مهریه تازه مطرح شده بود، عروس و دامادی برای ثبت عقدشان به ما مراجعه کردند. عروس اصرار داشت مهریه‌اش عندالمطالبه باشد و داماد می‌خواست مهریه را، عندالاستطاعه ثبت کند. بعد از بگومگوها عاقبت توافق نکردند و مجلس به هم خورد. خیلی ناراحت شدم که به دلیل این مسئله‌ یک ازدواج به هم خورد.

او اضافه می‌کند: البته حالا خانواده‌ها آگاهانه‌تر در این رابطه تصمیم می‌گیرند و با هم به توافق می‌رسند.

میرهاشمی خوشبختی جوانان را، بزرگ‌ترین آرزویش می‌داند و می‌گوید: این شغل، شغل پدری من است و هنوز هم پدرم در شهرستان عاقد است. من به شغل خود افتخار می‌کنم و آرزو دارم همه جوانان کشورم خوشبخت باشند.

مدارک آماده است ؟

برای ثبت ازدواج، باید ابتدا برای انجام آزمایشات لازم از دفترخانه معرفی‌نامه دریافت کنید. و برای دریافت معرفی‌نامه باید مدارک لازم را به دفترخانه ارائه کنید. پس از دریافت معرفی‌نامه از دفترخانه، می‌توانید به آزمایشگاه‌های مجاز مراجعه کنید.

مدارک لازم برای معرفی به آزمایشگاه :

- اصل وکپی کارت‌های ملی زوجین

- اصل وکپی شناسنامه‌ های زوجین

- یک قطعه عکس از هریک از زوجین

- اصل شناسنامه پدر زوجه (اگر پدر زوجه در قید حیات نباشد، گواهی فوت یا انحصار وراثت)

با ارائه معرفی‌نامه دفترخانه برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج، می‌توانید به آزمایشگاه‌ زیر در منطقه خودمان مراجعه کنید.

مردم چه می‌گویند ؟

آن‌ها که جوان دم‌بخت دارند، یکی از نگرانی‌هایشان، برگزاری مراسم عروسی و شروع زندگی مشترک فرزندشان است. با بعضی از جوان‌ها و البته پدر و مادرهای منطقه خودمان درباره این نگرانی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. مشکلات اقتصادی، مهم‌ترین دغدغه این خانواده‌ها است.

"مریم لطفی"مادر جوان 29 ساله‌ای است که هنوز مجرد است. او می‌گوید: هروقت از پسرم می‌خواهیم به فکر ازدواج باشد، مشکلات اقتصادی را بهانه می‌کند و زیر بار ازدواج نمی‌رود. حق هم دارد. با این قیمت‌های نجومی، کدام جوانی می‌تواند از پس پرداخت هزینه‌های مسکن و جشن عروسی بربیاید؟ اگر پدر پولداری نباشد که از جوانش حمایت کند، ازدواج همین‌طور عقب می‌افتد و جوان تا سنین بالاتر، همچنان مجرد می‌ماند.

"علی هوشنگی "جوان 27 ساله‌ای است که به ایسکانیوز می‌گوید: بعد از پایان تحصیلاتم به سختی موفق شده‌ام شغلی پیدا کنم اما حقوقی که من دارم به سختی کفاف یک زندگی مشترک را می‌دهد. پس‌اندازی که دارم هم آنقدر کم است که حتی نمی‌توان با آن جشن عروسی گرفت، چه رسد به خرید خانه! با این وضع اصلا برنامه‌ای برای ازدواج ندارم. قیمت طلا هم آنقدر بالا رفته که دیگر خیلی از جوان‌ها، توان خرید آن را ندارند.

"فریبرز سعادتی" معتقد است اگر خانواده‌ها سخت نگیرند، بخش زیادی از مشکلات ازدواج جوانان حل می‌شود. او که پدر یک جوان 25 ساله است می‌گوید:« زمانی که ما ازدواج کردیم، هیچ‌کدام از این تشریفات امروزی مراسم عروسی وجود نداشت. با کمترین هزینه و با برگزاری یک جشن ساده، به خانه خودمان رفتیم. اما حالا خانواده‌ها همه‌چیز را سخت می‌گیرند. خانواده عروس توقع دارند داماد خانه و ماشین داشته باشد و جشن باشکوهی هم برپا کند. خانواده داماد هم توقع یک جهیزیه آنچنانی را از عروس دارند. با این وضع ازدواج خیلی سخت می‌شود.»

ازدواج آسانم آرزوست

مراکزی در کشور ایجاد شده‌اند که با هدف ترویج ازواج آسان، مراسم عروسی جوانان را با هزینه‌ 4 میلیون و 800 هزار تومان برگزار می‌کنند. از طرف دیگر هرسال با برگزاری جشن ازدواج دانشجویی، بسیاری از زوج‌های جوان با صرف کمترین هزینه، زندگی مشترکشان را آغاز می‌کنند. هر چند هنوز تا فراهم کردن شرایط مناسب برای ازدواج جوانان هنوز راه زیاری مانده و باید اقدامات جدی‌تری انجام بگیرد، اما هنوز هم می‌توان با الگو گرفتن از زندگی بزرگان دینی، از تبدیل کردن شیرینی ازوداج به تلخی پرداخت هزینه‌ها جلوگیری کرد.

20106

کد خبر: 605093

وب گردی

وب گردی