پر حاشیه ترین بازیگر سال 94  نقشی در حاشیه سازی ندارد!

تعدادی از بازیگران در سینمای ایران به راحتی تمام می شوند، چون از همان ابتدا آمدنشان به سینما اشتباه بوده است، عده دیگر می آیند و سعی می کنند تا با هر روشی که شده خود را در سینما نگه دارند، اما در این میان هستند بازیگرانی که تلاش نمی کنند تا دیده شوند، آنها با هنر خود همیشه در اوج می مانند، فاطمه معتمدآریا یکی از آنها بوده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، سیمین سینمای ایران در سال 94 پرحاشیه ترین بازیگر سینمای ایران است هر چند که او نقشی در به وجود آوردن حاشیه ها ندارد. اعتراض عده ای از عوامل تندرو در شهر کاشان برای حضور معتمدآریا در این شهر و نمایش چهره او بر صفحه تلویزیون پس از 6 سال ممنوع تصویر بودن، از مهمترین مواردی هستند که او را به پرحاشیه ترین بازیگر سال 94 تبدیل می کنند.

اولین حضور او امسال بر پرده سینماها با «قصه ها» رقم خورد، فیلمی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که پس از 4سال توانست اکران شود. نمایش این فیلم با اعتراضات گسترده کمیسیون فرهنگی مجلس مواجه شد.

اولین تصویر تلویزیونی پس از 6 سال

پس از «قصه ها»، معتمدآریا با فیلم «یحیی سکوت نکرد» به کارگردانی کاوه ابراهیم پور از تیرماه در سینماهای گروه «هنر و تجربه» حضور یافت. فیلمی که تلویزیون تیزر آن را بدون حضور معتمدآریا که بازیگر اصلی این فیلم است پخش کرد. قهر تلویزیون با این بازیگر مربوط به سال 88 است.

پس از اتفاقات سال 88 و اظهارات معتمدآریا در این رابطه تلویزیون این بازیگر را ممنوع تصویر کرد. تا اینکه بهروز افخمی در اولین قسمت از سری جدید برنامه «هفت»، تیزر این فیلم را به همراه تصاویر معتمدآریا نمایش داد.
پس از این اقدام شبکه سه، شبکه «شما» در قالب برنامه «هنر پنجم» تصاویری از فاطمه معتمدآریا را در نماهنگی برگرفته از فیلم «اینجا بدون من» به تصویر کشید.

حضور در کاشان و اعلام عزای عمومی

این بازیگر به همراه کاوه ابراهیم پور برای افتتاح گروه «هنر و تجربه» در شهر کاشان حضور یافت. حضور او در این شهر اعترض عده ای تندرو را به همراه داشت که کارگردان فیلم «یحیی سکوت نکرد» درباره واکنش ها به معتمد آریا می گوید: قرار بود شب گذشته (یکشنبه ۴ بهمن ماه) فیلم “یحیی سکوت نکرد” در کاشان به نمایش درآید و بعد از نمایش فیلم؛ با حضور من و فاطمه معتمدآریا (بازیگر اصلی فیلم) نشست نقد و بررسی برگزار شود.
وی ادامه داد: هنگامی که می‌خواستیم وارد سالن شویم جمعیتی نزدیک به ۵۰ الی ۶۰ نفر در جلوی در سینما تجمع کرده بودند و با عصبانیت تمام علیه فیلم و خانم معتمدآریا شعار می‌دادند و خواستار خروج ما از شهر بودند. به همین دلیل ما مجبور شدیم از در پشتی سالن سینما وارد سینما شویم.
ابراهیم پور می گوید: زمانی که این گروه خودسر متوجه شدند ما قصد ورود به سالن را داریم؛ به ما حمله کردند و الفاظ به شدت زشت و نادرستی به ما گفتند. آنها به من و خانم معتمدآریا ناسزاهایی می‌گفتند که تاکنون نشنیده‌ بودم اما با کمک نیروی انتظامی سرانجام توانستیم وارد سالن شویم.
وی می افزاید: بعد از نمایش فیلم؛ جلسه نقد و بررسی برگزار شد اما در زمان برگزاری باوجود آنکه جمعیت زیادی در داخل سالن مشتاقانه حضور پیدا کرده ‌بودند، گروه زیادی نیز در بیرون سالن با صدای بلند فحاشی می‌کردند و به شدت تلاش داشتند داخل سالن شده و نظم جلسه را به‌هم بریزند.
کارگردان یحیی سکوت نکرد با اشاره به اینکه خطاب بیشتر سخنان معترضین معتمدآریا بود، گفت: فاطمه معتمدآریا پیشنهاد کرد بعد از پایان جلسه نقد و بررسی فیلم؛ سالن تخلیه شود و گروه معترض به داخل سالن بیایند و رودرو با هم گفت‌وگو کنند و وی پاسخ سوالات آن‌ها را بدهد. باوجود آنکه نیروی انتظامی این پیشنهاد را پذیرفت و اعلام کرد که آماده همکاری است؛ گروه معترض پیشنهاد را نپذیرفتند و به اعتراضات خود ادامه داد.
وی پایان ماجرا را اینگونه شرح می دهد: بعد از پایان جلسه ما به سختی با همکاری نیروی انتظامی از سالن خارج شدیم و به سرعت به سمت ماشین‌های خود حرکت کردیم. در هنگامی که سوار اتومبیل شده بودیم بازهم دو نفر روی سقف ماشین آمده و قصد داشتند با شکستن شیشه‌ها وارد خودرو شوند که نیروی انتظامی مانع آن‌ها شد. همچنین زمانی که درحال حرکت بودیم تعدادی موتورسوار ما را تعقیب می‌کردند ولی نتوانستند به ما دسترسی پیدا کنند.

اعلام عزای عمومی توسط امام جمعه کاشان
آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه شهر کاشان با اعتراض به حضور معتمدآریا در این شهر و با اعلام عزای عمومی، گفـت: همگان بدانند کاشان به دلیل جایگاهی که در تشیع و در طول تاریخ داشته تحمل برگزاری مجالس لهو و لعب را ندارد.

حمایت مدیران فرهنگی از معتمدآریا
پس از اعتراضاتی که در شهر کاشان علیه معتمدآریا شکل گرفت، هنرمندان زیادی این عمل را محکوم کردند. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد موضع وزارت ارشاد در مورد این حادثه گفت: « قطعا اقداماتی که توسط عناصر خودسر در کاشان نسبت به ایشان انجام شده را تایید نمی‌کنیم.»
به گفتۀ وزیر ارشاد، « در این مورد سیاست دولت مشخص است و از هنرمندان حمایت می‌کند، به ویژه خانم فاطمه معتمدآریا که یک هنرمند کاملا شناخته شده، خوش‌نام و برجسته در کشور است و قطعا آنچه پیش آمده را تایید نمی‌کنیم اما به هرحال همه چیز دست دولت نیست.»
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز در واکنش به ماجرای حمله به فاطمه معتمدآریا در کاشان، دستگاه‌های دولتی را مسئول رسیدگی به این حادثه دانسته و گفت آن‌ها موظف بودند فضای امنی را ایجاد کنند. رئیس سازمان سینمایی در پیام خود از مهاجمان خواست که در کار و رفتار خود بازنگری کنند.

ایوبی گفت: «ای کاش کسانی که این اقدام را انجام دادند در گفت‌و‌گویی که بعد از اکران فیلم قرار بود داشته باشند، حضور پیدا می‌کردند. اگر این اتفاق می‌افتاد بعد از گفت‌وگو با این بازیگر متوجه اشتباه خود شده، پشیمان می‌شدند و درک می‌کردند این شخص، انسان شریف و چهره فرهیخته سینمای کشور است؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و این بازیگر سینمای ایران مورد بی‌حرمتی قرار گرفت.»
رضا میرکریمی، رئیس خانه سینما نیز در واکنش به اظهارات آیت الله نمازی با انتشار یادداشتی، نوشت: در ابتدای کلام، خودم و جنابعالی را دعوت می کنم به تقوای الهی. صحبت‌های نگران کننده شما را خواندم و به حسب وظیفه‌ی صنفی‌ام در مورد ابعاد و حواشی حضور بازیگر با سابقه و محترم سینمای ایران در کاشان تحقیق کردم. نتیجه اینکه نه تنها منکری اتفاق نیفتاده است، بلکه از شواهد چنین برمی‌آید که اقدامی از پیش سامان یافته و غیر خودجوش در پدید آوردن این حادثه نقش داشته است.
از جنابعالی می‌خواهم به وظیفه شرعی و جایگاهی خود در حفظ وحدت و جلوگیری از ایجاد شکاف در جامعه عمل کنید و از اشاعه‌ی جو بی‌اعتمادی و نگرانی در جامعه مومنین بپرهیزید.
در انتها می خواهم جنابعالی را که چند صباحی مهمان مردم مومن و فرهنگ دوست کاشان هستید با یکی از مشاهیر به نام آن دیار "سهراب سپهری" آشنا کنم، باشد که خواندن اشعار وی به نگاهمان مهربانی، به زندگی ما آرامش و به ایمانمان عمق ببخشد.

حمایت گسترده هنرمندان از بازیگر «گیلانه»
جمشید مشایخی با محکوم کردن این عمل گفت : هنرمندان دارای رسالتی هستند. آن‌ها کلید درهای بسته هستند و امثال این برخوردها با این افراد دور از انتظار و نادرست است. خانم معتمدآریا هنرپیشه‌ای جهانی است و همان‌طور که می‌دانید در سطح دنیا با احترام زیادی با او برخورد می‌شود. ما انتظار رفتارهای به این شکل را نداریم و می‌خواهیم در داخل کشور نیز با این هنرمندان با احترام برخورد شود.
پرویزپرستویی در یادداشتی در حمایت از معتمدآریا نوشت: فقط میتونم بگم برای اون دسته از هموطنانی که مرتکب چنین عمل زشت و پست شده اند متاسفم چرا که معتمد آریا دشمن نیست بلکه یکی از هنرمندان خوب کشورمان است .چه خوب است که دوغ را از دوشاب تشخیص دهیم .این برخورد شایسته با یک هنرمند نیست، یادمان باشد با کسانی که سرمایه های مملکت را غارت کردند چنین برخوردی نکردیم.
رضا کیانیان، بازیگر صاحب نام سینمای ایران هم در یادداشت خود، ماجرای حمله به معتمد آریا در کاشان را محکوم کرد و رفتار مهاجمان را برابر با «تروریسم» و «لمپنیسم» دانسته و گفت: « تروریسم یعنی خودسری. تروریسم یعنی خود را تحمیل کردن به دیگران. تروریسم یعنی دیگران مهم نیستند. تروریسم یعنی همۀ دیگران نمی‌فهمند. یعنی زور، قلدری، قمه کشی، هفت تیر کشی، نارنجک پرت کردن، منفجر کردن، حقوق دیگران را له و نابود کردن، بی‌ارزش شمردن حقوق فردی و جمعی، بی‌اعتباری قانون، بی‌اعتباری دولت، بی‌اعتباری نظم، نابودی آرامش، نابودی فهم و ادراک. تروریسم با لمپنیسم دو قلو هستند. تروریسم یعنی همین چند مشت جوانی که در داعش جهان را تهدید می‌کنند و همین جوانانی که به سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند، به‌سخنرانی‌ها حمله می‌کنند. و همین چند نفری که به‌سینمایی که فاطمه معتمدآریا در آن حرف مى‌زد، حمله کردند؛ که مجلس را به‌هم ریختند؛ که شهر را به‌هم ریختند؛ که به‌بازیگری که این همه افتخار برای کشورش آورده توهین کردند و فحش‌های رکیک دادند. از دهان‌هایی که فحش‌های رکیک خارج می‌شود اسامى مقدس هم خارج می‌شود.»
مهنازافشار با انتشار تصویری از معتمدآریا در اکانت توییتر خود نوشت: «مگر می‌شود «گیلانه» ما را، «روسری آبی» ما را، فاطمه معتمدآریای ما را دوست نداشت؟»
محسن تنابنده: توهین به شما بانو جان توهین به همه اهالی سینماست، انسانم آرزوست.

گلایه از مردم کاشان

اما فاطمه معتمدآریا در گفتگویی به گلایه خود از مردم کاشان اشاره کرد و گفت: وقتی به سینما رسیدیم، به ما گفتند که از در پشتی وارد شویم، خوشبختانه سالن تقریبا پر بود. جلسه پرسش‌وپاسخ بسیار خوب برگزار شد و ساعتی دوست‌داشتنی را گذراندیم. در طول نشست سروصداهایی از بیرون شنیده می‌شد و مسئولان مرتب در رفت‌وآمد بودند. جلسه تمام شد و ما هم به تهران برگشتیم... این چیزی است که من دوست دارم از سفرم به کاشان در خاطرم بماند.
او درباره اتفاقات ناخوشایند شهرکاشان، ادامه داد: بیانش سخت است... ، واقعیت این است که در آنجا عده‌ای که به هر دلیل مخالف من بودند، به حضورم در شهرشان اعتراض کردند و عده‌ای هم از حضورم بسیار خوشحال شدند و من خوشحال‌تر که بار دیگر به شهری قدم گذاشته‌ام که هنوز بوی تمدن و تفکر می‌دهد. این اتفاقی است که در کاشان افتاد.
معتمد آریا در توضیح بیشتر از واقعه کاشان تظهار کرد: ببینید من با اینکه کسی با کار من و حرفه‌ام و حتی خود من مخالف باشد مشکلی ندارم ولی رفتارهای تهاجمی، توهین، بی‌احترامی، دروغ، تهمت و بی‌قانونی را نمی‌پذیرم و این اتفاقی است که در آنجا افتاد و من علاقه‌ای هم به بیان و شرح جزئیات اتفاقات ناخوشایند ضدفرهنگی ندارم.

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و حضور پر رنگ فاطمه معتمدآریا
اما افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، بی آنکه دبیرخانه جشنواره بخواهد از معتمدآریا تقدیر کند، به مراسم تجلیل از معتمدآریا بدل شد.
فاطمه معتمدآریا چندین بار برای اهدای جوایز و تقدیرنامه ها روی صحنه آمد و هنرمندان زیادی برای تقدیر از او نامش را بر زبان آوردند.

او اگر هم نخواهد در کانون توجه باشد، نمی شود. محکوم است که تا پایان یک هنرمند واقعی باقی بماند، سابقه هنری او در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون این را ثابت می کند.

503502

کد خبر: 605413

وب گردی

وب گردی