برنامه‌های دولت برای مبارزه با سوءتغذیه در مناطق محروم وحاشیه شهرها/ 6میلیون نفر در ایران دچار پوکی استخوان هستند

جمعه‌ای که گذشت، رئیس کمیته امداد از تریبون نماز جمعه اعلام کرد؛ فقر به ما حمله کرده و باید به آن هجوم ببریم حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که دولت برنامه‌هایی برای مبارزه با سوءتغذیه در مناطق محروم و به‌ویژه حاشیه شهرها دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند ، علی ربیعی، دیروز درحاشیه مراسم شکرانه سلامت شنوایی، بار دیگر مسأله سوءتغذیه در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت دولت برای مبارزه با سوءتغذیه درحاشیه شهرها از ‌سال آینده یعنی‌ سال ٩٥ برنامه‌هایی را به اجرا می‌گذارد.
او با تأکید بر این‌که توجه به مسأله تغذیه و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه ضروری است، گفت: «بخشی از برنامه‌‎های مبارزه با سوءتغذیه امسال در مراکز بهزیستی و همچنین استان‌های مرزی و مهدکودک‌های مناطق محروم اجرا شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در نتیجه توزیع یک وعده غذای گرم در این مراکز، مشکلات تغذیه‌ای به‌ویژه در میان کودکان رو به کاهش گذاشته است.»
او در ادامه از آغاز برنامه مبارزه با سوء‌تغذیه درمحلات حاشیه‌ای شهرها در‌سال ٩٥ خبر داد: «طرح مبارزه با سوءتغذیه در‌سال ٩٣ در دستور کار دولت قرار گرفت. در‌سال ٩٤ در استان‌های مرزی عملیاتی شد و درحال حاضر ورود این طرح را به حاشیه شهرهای بزرگ در‌سال ٩٥ در دستور کار خود قرار داده‌ایم.»
فقر یکی از عوامل مهم ایجاد سوءتغذیه و درعین حال یکی از عواقب آن است. به عبارت دیگر فقر موجب ایجاد سوءتغذیه و ناتوانی فکری و ذهنی می‌شود و اگرچه تنها عامل سوءتغذیه نیست اما یکی از مهم‌ترین آنهاست که زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کند. بیش از یک‌ششم بیماری‌ها درجهان ناشی از سوءتغذیه است که این رقم در بعضی مناطق محروم، ممکن است به یک‌سوم نیز برسد. آمارها حاکی از آن است که دست‌کم ٦‌میلیون نفر در ایران دچار پوکی استخوان هستند و شیوع کم‌خونی در کودکان زیر ٢‌سال با آمار ٤٠درصدی، نگران‌کننده اعلام شده است.

همچنین ١١‌درصد کودکان زیر ٥‌سال کشور دچار کم‌وزنی متوسط و شدید و ١٥‌درصد آنها دچار کوتاه‌قدی، تغذیه‌ای متوسط و شدید هستند. نه‌تنها در کودکان که سوءتغذیه درمیان گروه‌های سنتی مختلف جامعه نیز رایج است. پیش از این ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، ٢٠٠‌هزار مادر ایرانی سوءتغذیه دارند.

این آمار براساس غربالگری که در‌سال ٩٣ با کمک مراکز بهداشتی در روستاها و شهرهای کوچک در ایران انجام شده، به دست آمده است. بحث سوءتغذیه نه فقط در ارتباط با سلامت و زندگی روزمره افراد که از نظر تاثیراتی که بر نسل‌های بعدی می‌گذارند، نیز اهمیت دارد. به عبارت دیگر سوءتغذیه تاثیرات پایدار و جبران‌ناپذیری بر سلامت افراد می‌گذارد که می‌تواند به نسل‌های بعدی منتقل شده و حتی تغییرات ژنی در آنها ایجاد کند. براساس آمارهایی که امسال اعلام شده، حدود ۸۰۰‌هزار کودک زیر۶‌سال ایرانی از سوء‌تغذیه رنج می‌برند که حدود یک‌چهارم کل کودکان ایرانی در این سن هستند. نیمی از این تعداد، بر اثر عواملی مانند بیماری و فقر فرهنگی درگیر سوء‌تغذیه‌اند و نیمی دیگر از این کودکان زیر ۶سال، فقط و فقط به این خاطر دچار سوء‌تغذیه و رشد ناکامل مغزی هستند که در خانواده‌های تهیدست به دنیا آمده‌اند. این درحالی است که ۹۰‌درصد رشد مغزی انسان‌ها تا ۶سالگی آنها شکل می‌گیرد. بنابراین اگر رشد مغزی کودکی در این سنین تکامل نیابد، او تا آخر عمر، با ذهنی تکامل‌نیافته زندگی خواهد کرد.
همین نکته و درواقع پیامدهای گسترده سوءتغذیه است که موجب شده، مبارزه با آن به‌ویژه درمیان کودکان و مناطق محروم با جدیت بیشتری ازسوی دولت دنبال شود. علاوه بر اقداماتی که دولت اکنون برای مبارزه با سوءتغذیه در دستور کار دارد، در سال‌های گذشته هم برنامه‌هایی در این زمینه اجرا شده است. ازجمله طرحی که برای رفع سوء‌تغذیه کودکان زیر ۶‌سال درکشور اجرا شد و ۸۵‌هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند. در نتیجه اجرای این طرح‌ها، سازمان ملل از بهبود نسبی وضع سوءتغذیه درکشور و قرارگرفتن ایران درمیان کشورهای با شیوع متوسط سوء‌تغذیه خبر داد. در طرح‌های قبلی کارشناسان و پزشکان وزارت بهداشت، کودکان درگیر سوء‌تغذیه را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌کردند. کمیته امداد نیز بعد از بررسی وضع مالی خانواده‌ها، به سرپرستان این کودکان، کارت بانکی ویژه‌ای می‌دادند که صرفا برای خرید در فروشگاه‌های موادغذایی محل اقامت تعریف شده و شبکه بانکی نیز در این پروژه دخیل بودند.
به گفته وزیر کار، در این زمینه برنامه‌ای با عنوان «رشد و تکامل همه‌جانبه کودکان» تهیه شده و طبق غربالگری که در استان‌های مرزی، محروم و شهرها و روستاهای کوچک صورت گرفته، درحال حاضر اطلاعات به‌روز و دقیقی از وضع سوءتغذیه درکشور وجود دارد که امکان برنامه‌ریزی و اقدام را در این زمینه فراهم می‌کند. آن‌طور که ربیعی می‌گوید،‌ پیشگیری جزو برنامه‌های اصلی دولت یازدهم است و قرار است‌ سال بعد غربالگری شنوایی در کل کشور انجام شود.
او دراین‌باره گفت: در‌ سال ٩٤ حدود ٧٠‌درصد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند و در‌سال ٩٥ بودجه آن تأمین شده است تا رقم تحت پوشش این غربالگری را به صددرصد برسانیم.
توزیع «سبدحمایتی» بین ١١‌میلیون نیازمند
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی علاوه بر این‌که از اجرای برنامه مبارزه با سوءتغذیه در مناطق حاشیه شهرها خبر داد، اعلام کرد که «سبد حمایتی» بین ١١‌میلیون مددجوی نهادهای حمایتی و نیازمندان توزیع می‌شود.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره غربالگری «بینایی‌سنجی» نیز گفت: تصمیم گرفته‌ایم تا در‌سال ٩٥ پوشش غربالگری بینایی‌سنجی را به صددرصد برسانیم، این درحالی است که در‌سال ٩٤ با وجود بودجه کم و محدود، حدود ٨٥‌درصد را تحت پوشش این غربالگری قرار دادیم. به گفته او، غربالگری‌ها از استان‌های مرزی آغاز می‌شود.
راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ژنتیک در کل کشور
راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک، خبر دیگری بود که وزیر کار دیروز اعلام کرد. ٧٠‌درصد ازدواج‌ها در ایران فامیلی است و این ازدواج‌ها علت شایع بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی درکشور محسوب می‌شود. ٥٠‌سال پیش تنها ٥٠٠ بیماری ژنتیکی تشخیص داده شده بود اما امروزه با توجه به این‌که علت قسمت زیادی از این بیماری‌ها شناخته‌شده نیست، بیش از ٢١‌هزار بیماری در فهرست بیماری‌های ژنتیکی قرار دارند و به دلیل این‌که سیستم فیزیولوژیک و بدنی انسان ایستا نیست، روز به روز به میزان این بیماری‌ها افزوده می‌شود. این درحالی است درصورتی که با افزایش اطلاعات و آگاهی‌های علمی بیماری‌های ژنتیکی در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، می‌توان بیش از ٩٠‌درصد این بیماری‌ها را تشخیص داد.
درحال حاضر ٢٥٠٠ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور فعالیت می‌کنند که براساس برنامه‌های جدید دولت قرار است افراد مراجعه‌کننده به این مرکز به آزمایشگاه‌های ژنتیک هدایت شوند.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی افزود: سیاست وزارتخانه و دولت، حمایت از بخش خصوصی در راستای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های ژنتیک در سراسر کشور است تا بتوانیم با گسترش این مراکز، از به دنیا آمدن فرزندان معلول درکشور جلوگیری کنیم.

20106

کد خبر: 605418

وب گردی

وب گردی