در نشریات دانشجویی چه می گذرد؟/بستری برای تمرین دموکراسی

طی سالیان اخیر مسیر همیشگی منتهی به مصلای دانشگاه تهران برای نماز جمعه طی شده است. اما اوایل اسفند ماه سال 94 در این مسیر جوانان و دانشجویان این مسیر را برای شرکت در جشنواره نشریات دانشجویی طی کردند. جایی که بیش از 2300 اثر در بخش نشریات، 11700 اثر در بخش آثار مکتوب از قبیل مقالات، عکس، صفحه آرایی و 531 اثر هم در بخش ویژه حضور داشتند.

به گزارش ایسکانیوز، جشنواره نشریات دانشجویی امسال با حضور دانشگاه های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای در مصلای تهران برگزار شد.

به اعتقاد خیلی از کارشناسان و فعالین اجتماعی و دانشجویی، فعالیت دانشجویان در نشریات دانشجویی تمرین دموکراسی و کارگاهی برای حضور در جامعه است. گواه این مدعا هم حضور چهره های سرشناس سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای ارزیابی این آثار ارائه شده در این جشنواره است.

به بهانه نهمین جشنواره نشریات دانشجویی در گفت و گو با مسئولین نشریات دانشجویی سعی کردیم از مسائل و مشکلات ان ها آگاه شویم.

دانشجو با فعالیت در نشریات دانشجویی می تواند نقش خود در جامعه را به صورت کامل ایفا کند

سجاد برنجی رییس اداره مشارکت های اجتماعی وزارت بهداشت در ارتباط با لزوم فعالیت دانشجویان در نشریات دانشجویی گفت: دانشگاه نباید مکانی باشد که دانشجویان فقط در آن درس بخوانند. دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می شوند دریچه جدیدی بر روی انها باز می شود و این آمادگی را پیدا می کنند تا کار جمعی را یاد بگیرند. از طرفی در کنار این مسئله دغدغه های اجتماعی دانشجو هم به وجود می آید. همچنین با اینگونه فعالیت ها نیز دانشجو شیوه مدیریت صحیح را آموزش می بیند. همه این آموزش ها با فعالیت دانشجویان در دوران دانشجویی در نشریات، کانون ها و تشکل ها اتفاق می افتد.

او در ادامه گفت: دانشجو اگر صرفا در دانشگاه درس بخواند در آینده نمی تواند نقش خود را به صورت کامل برای جامعه و کشور ایفا کند.

برنجی در ادامه درباره حمایت های وزارت بهداشت از فعالیت نشریات دانشجویی گفت: سیاست وزارت بهداشت بر این است که تا حد مقدور موانع و مشکلات فعالیت نشریات دانشجویی را برطرف کند. اما تنها موضوعی که خیلی بر روی آن در وزارت بهداشت تاکید شده است، موضوع نظارت پیش از چاپ است. اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت سعی کرده از این موضوع که غیرقانونی هم است، پیشگیری کند.

مشکلات دانشجویات در نشریات دانشجویی دوسویه است

سعید جعفری مدیری مسئول نشریه دانشجویی "دردل" درباره لزوم فعالیت دانشجویان در نشریات دانشجویی به ایسکانیوز گفت: اگر بتوانیم نشریات قوی، هدفمند و با علم روز تولید کنیم، دانشجویان هم نسبت به یادگیری مسائل روز ترغیب می شوند. به طور مثال اگر نشریه علمی مطالب مناسبی داشته باشد، دانشجویان استفاده خوبی از آن خواهند داشت.

او در ادامه درباره مشکلات ایجاد شده برای نشریات دانشجویی گفت: دلیل به وجود آمدن این مشکلات در سویه است. درباره مورد اول این موضوع، مقصر مسئولین هستند که از هر نوع ابراز عقیده هراس دارند و فضا را امنیتی می کنند. بعضی مسئولین فکر می کنند که اگر نشریه ای انتقادی می کند، به ضرر جامعه و دانشگاه است.

جعفری افزود: از طرفی دانشجویان وقتی فضا را بازتر حس می کنند، نباید از فضای به وجود آمده سواستفاده کنند و طبق قانون فعالیت کنند.

20101

کد خبر: 605478

وب گردی

وب گردی