حاجی‌دلیگانی:بودجه‌نویسی بدون برنامه 5 ساله هدررفت منابع است/عبدی:لزوم تمدید  برنامه پنجم توسعه  برای کمک به وضعیت اقتصادی کشور

موافقان دوفوریت طرح تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه، با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه سند بالادستی برای تنظیم بودجه سال ۹۵ است، گفتند: بی‌معنی بودن بودجه‌نویسی بدون برنامه پنج ساله و کم‌تجربه بودن دو سوم مجلس آینده جهت تدوین برنامه ضرورت تمدید قانون برنامه پنجم را ضروری می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با دو فوریت اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنجم توسعه که موضوع آن تمدید این قانون برای مدت یک سال تا زمان ارائه برنامه ششم از سوی دولت بود گفت: مبنای تنظیم بودجه سال 95 برنامه پنجم است لذا در سال بعد نمی‌توانیم بدون تمدید برنامه پنجم بودجه تصویب کنیم.

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با تمدید قانون برنامه پنجم می‌توانیم بر اساس سیاست‌های کلان برنامه ششم را تدوین کنیم افزود: با توجه به اینکه هنوز قانون برنامه ششم از سوی دولت ارائه نشده این حق مجلس است که ضمن تصویب بودجه سال آتی برنامه فرادستی آن را هم تنظیم کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، اشتغال برای جوانان، حل مشکلات معیشتی مردم، طرح همسان‌سازی دریافتی بازنشستگان را از اساسی‌ترین محورهای لازم برای برنامه ششم خواند و تصریح کرد: برنامه ششم یک چهارم از مسیر افق 20 ساله را به پیش خواهد برد.

وی با بیان اینکه در مقطع زمانی فعلی تا پایان سال جاری مجلس 5 جلسه خواهد داشت، تصریح کرد: با توجه به کمبود وقت باید طرح مذکور مصوب شود.

لازم به ذکر است در جریان ادامه بررسی طرح تمدید مهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق بعدی با تأکید بر اینکه بدون وجود قانون برنامه قدم در مسیر بودجه‌نویسی بی‌معنی است، گفت: بودجه‌نویسی بدون برنامه 5 ساله هدررفت منابع است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بودجه 95 هم‌اکنون بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه در حال تدوین است، افزود: دو سوم مجلس کنونی در مجلس آتی حضور ندارند و نمایندگان این دوره به تدوین برنامه نمی‌رسند چرا که مطالعه آن 6 ماه زمان می‌برد.

عبدی با اشاره به اینکه دو سوم نمایندگان در ابتدای مجلس معمولا سابقه تقنینی و اجرایی ندارند و صرفا یک سوم می‌توانند در اموری همچون تدوین برنامه نقش‌آفرینی کنند، گفت: نمایندگان جدید‌الورود باید مدتی در فضای اقتصادی و توسعه‌ای کشور قرار گیرند تا بتوانند درباره برنامه پنج ساله که ناظر به همه شئون است نظر دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه مجلس دهم باید فرصتی داشته باشد تا در مسیر اقتصادی کشور قرار بگیرد، تصریح کرد: برنامه ششم در حدود 100 صفحه نوشته شده و برای بررسی و تصویب آن 3 ماه زمان لازم است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید برنامه پنجم توسعه برای کمک به وضعیت اقتصادی کشور هرچه سریع‌تر تمدید شود.

203/201

کد خبر: 605502

وب گردی

وب گردی