کاهش 50 درصد تلفات تصادفات با بستن کمربند ایمنی/بودجه دولتی هلال احمر بر اساس ماموریت‌ها است

رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح برنامه طرح امداد نوروزی از برداشت پول از ذخایر هلال احمر برای تقویت انبارهای امدادی خبر داد و گفت: طرح "سلامت‌یار" پس از اجرا در بیمارستان‌های ایران به صلیب‌سرخ جهانی ارائه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، سیدامیر محسن ضیایی در نشست خبری تشریح طرح‌های نوروزی جمعیت هلال احمر گفت: 50 درصد تلفات تصادفات و فوتی‌ها را می‌توان با بستن کمربند ایمنی کاهش داد و این در حالیست که 70 درصد مرگ‌ها در تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سوارها است.

او با اشاره به ضرورت ارتقاء ایمنی برای کاهش تصادفات بر عزم ملی و فعالیت‌های بین‌بخشی تاکید و افزود: به واقع می‌توان از تصادفات پیشگیری کرد همانگونه که برخی از کشورهای اروپایی در طول 6 ماه هیچ تصادفی ندارند و به همین دلیل جشن می‌گیرند.

رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد: هلال احمر نیز با اقدامات سخت‌افزاری توسط سازمان امداد نجات نه تنها در نوروز بلکه در قالب طرح‌های زمستانه، تابستانه و ... برای ایمنی در سفرها اقدام می‌کند. بر این اساس همانطور که طرح امدادی زمستانه از 24 اسفند به پایان می‌رسد طرح نوروزی از 25 اسفند آغاز می‌شود و با افزایش پایگاه‌های سیار و گسترش امکانات امدادی و در نهایت ارتقاء آموزش‌ها سعی بر آن داریم تا نوروزی ایمن برای مسافران رقم بزنیم.

بالگردهای هلال احمر عملیاتی هستند

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه در توضیح فعالیت‌های بالگردهای هلال احمر گفت: بالگردهای جمعیت هلال احمر، بالگردهای عملیاتی هستند و نوع ماموریت آنها نیز کاملا متفاوت با بالگردهای اورژانس است ولی باید ما تعداد بالگردهای دو منظوره خود را افزایش دهیم و به نوعی تنوع در نوع بالگردهای خود را دنبال کنیم. بنابراین باید بالگردهای کوچک نیز داشته باشیم تا بتوانیم کارهایی که بالگردهای اورژانس انجام می‌دهند را نیز بتوانیم انجام دهیم.

استفاده از ذخایر هلال احمر برای نخستین بار در تاریخ 90 ساله این جمعیت

ضیایی همچنین با بیان اینکه 5 درصد از بودجه هلال احمر به ذخایر احتیاط اختصاص می‌یابد افزود: برای اولین بار در تاریخ فعالیت‌های 90 ساله هلال احمر مجبور شدیم از بودجه ذخیره احتیاط و اضطرار استفاده کنیم تا انبارهای امدادی تقویت شود که مجوز را نیز از شورای عالی هلال احمر دریافت کرده‌ایم.

سرنوشت ارائه خدمات به زائران حج

رئیس جمعیت هلال احمر درباره سرنوشت خدمات هلال احمر به زائران حج گفت: این مسئولیت برعهده مرکز پزشکی هلال احمر است و هنوز نیز مشخص نیست چه تعداد زائر برای حج داشته باشیم ولی سعی بر آن است تا این فریضه الهی در سال آینده انجام شود.

ارائه الگوی طرح سلامت‌یار به صلیب‌سرخ

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در ادامه با پرداختن به چند و چون طرح سلامت‌یار توضیح داد: ما آماده هستیم این طرح را در یکی از بیمارستان‌های بزرگ اجرا کنیم. به هر حال سازمان‌های بزرگ داوطلب در دنیا چنین طرح‌هایی را اجرا می‌کنند. این طرح نیز برای حمایت بیماران در بیمارستان‌ها است و هیچ کار پزشکی یا شبه‌پزشکی صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: طرح‌هایی مانند طرح سلامت‌یار در جمعیت‌های ملی هلال احمر و صلیب‌سرخ جهانی تاکنون به این صورت اجرا نشده است و ما سعی می‌کنیم پس از افتتاح و شروع به کار در ایران این طرح را به فدراسیون صلیب‌سرخ به عنوان یک الگوی موفق ارائه دهیم. زیرا این طرح کمک‌حال بسیار خوبی برای پرستاران در بیمارستان‌ها خواهد بود و یک کار انسانی و داوطلبانه به حساب خواهد آمد.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در ادامه با پرداختن به خدمات هلال‌احمر به زائران در عراق و عتبات گفت: در نجف و کربلا خدمات سرپایی را افزایش خواهیم داد. بر این اساس متعاقبا تعداد پزشک و پرستار را نیز اضافه خواهیم کرد.

تجهیزات بالگردها گران و نایاب

ضیایی همچنین در ادامه با اشاره به تشریح ساخت بالگردهای امدادی در داخل کشورمان گفت: این بالگردها موتور و گیربکس آن از برند و جنس اصلی کشور سازنده است یعنی بدنه و اتاق آن در ایران ساخته می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ناوگان امدادی ایران به نوعی یک ناوگان روسی به حساب می‌آید، اضافه کرد: سن و تعاریف پرنده‌ها (بالگردها)‌ زیاد مهم نیست زیرا قطعات اصلی این پرنده‌ها بر اساس استانداردها تعویض می‌شود و بالگردها می‌توانند به راحتی 30 تا 35 سال فعالیت کنند همانطور که در آلمان بالگردهایشان به طور متوسط از سال 1990 در حال فعالیت هستند و عمر برخی از بالگردهایشان به بیش از 3 دهه قبل می‌رسد.

رئیس جمعیت هلال احمر با پرداختن به مشکلات تهیه تجهیزات و نگهداری بالگردها که بسیار گران هستند گفت: بالگردی خریداری شود ولی پشتیبانی نشود با اولین پرواز زمین‌گیر می‌شود و به هیچ عنوان قطعات آن نیز در بازار به راحتی پیدا نمی‌شود بنابراین هم‌اکنون شرکت پنها مسئولیت تجهیز و پشتیبانی بالگردهای امدادی هلال احمر را برعهده دارد.

بودجه دولتی هلال احمر بر اساس ماموریت‌ها است

ضیایی همچنین در توضیح نقدی مبنی بر اینکه چرا هلال احمر که یک نهاد غیردولتی است وابسته به بودجه‌های دولتی شده است، توضیح داد: جمعیت هلال احمر به واقع یک نهاد غیردولتی و امدادی است و به نوعی بازوی حمایتی دولت‌ها به حساب می‌آید و باید از توان مردمی استفاده کند. اما در یک ماموریت خاص که همان امداد و نجات و آموزش همگانی است هلال‌احمر با دولت قرارداد قانونی دارد و این بودجه را نیز به این دلیل می‌گیرد که اگر این ماموریت تغییر کند هزینه دولتی نخواهد گرفت و ما این مسئله را نیز به صلیب سرخ اعلام کردیم.

شهروند فعلا تعطیل نمی‌شود

او همچنین درباره وضعیت نخستین روزنامه اجتماعی کشور (شهروند) و صحبت‌هایی درباره تعطیلی آن توضیح داد: روزنامه شهروند روزنامه‌ای با گرایش‌های اجتماعی است که از دو دوره قبل از مدیریت بنده انتشار آن شروع شد. فعلا نیز دستور توقف انتشار آن را نداریم البته اینکه چقدر این روزنامه با فعالیت‌های هلال احمر متناسب است و بتوانیم آموزه‌های هلال احمر را به مخاطبان خود انتقال دهیم در حال مطالعه است. به هر حال روزنامه نیز هزینه‌های خاص خود را دارد و تمام موارد در دست بررسی است.

20106

کد خبر: 605532

وب گردی

وب گردی