سیف خبر داد: روابط تجاری ایران و آلمان وارد مرحله اجرایی می‎شود

رئیس کل بانک مرکزی، بر رفع هر چه سریعتر موانع گسترش روابط تجاری تاکید و راه های تسهیل آن را بررسی کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه ولی الله سیف در دیدار دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، با اشاره به روابط دیرینه اقتصادی ایران و آلمان و دیدارهای انجام شده در ماه های گذشته میان مسئولان بانکی دو کشور،گفت: به نظر ما موانع بزرگی در گسترش روابط وجود ندارد.

وی، افزود: در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی آلمان و همچنین مذاکره با گابریل وزیر اقتصاد آلمان، نتایج مثبتی برای از سرگیری روابط بانکی حاصل شده است و با نگاه مثبت شما نیز این روابط هرچه سریعتر به شرایط مطلوب خواهد رسید.

دبیر دولتی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان نیز با ابراز علاقه کشورش و اتحادیه اروپا برای احیای روابط گسترده سیاسی و اقتصادی با ایران گفت: پس از توافق هسته ای امیدواریم برای حل مشکلات گام برداریم و اقتصاد آلمان منتظر حصول نتایج مثبت برای از سرگیری همکاری تجاری با ایران است.

نقش کلیدی بانک ها در گسترش روابط اقتصادی

ماتیاس ماخنیگ، نقش بانک ها را در گسترش روابط اقتصادی کلیدی خواند و افزود: بدون تامین مالی طرح ها از سوی بانک ها، ایده های همکاری در سطح نظری باقی خواهد ماند و لازمه آغاز و گسترش روابط تجاری، وجود روابط بانکی شفاف است و به همین دلیل، بر تعامل بانک های ایرانی و آلمانی و ایجاد چارچوب حقوقی روشن برای فعالیت مالی تاکید می کنیم.

در ادامه نشست، رئیس کل بانک مرکزی با استقبال از حرکت به سمت عملیاتی کردن گسترش روابط تجاری ایران و آلمان، تصریح کرد: با از بین بردن ابهام ها در زمینه های اقتصادی و بانکی می توانیم شرایطی فراهم کنیم که بانک ها ارزیابی درستی از ریسک های احتمالی برای سرمایه گذاری داشته باشند.

سیف گفت: باید آگاهی کاملی از ابهام ها و نگرانی های بانک های آلمانی داشته باشیم و از طریق تعامل روابط را تقویت کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره انطباق بانکداری ایران با استانداردهای بانکداری بین الملل نیز افزود: بانک مرکزی در سال های اخیر استانداردهای بال 2 و بال 3 و اصول حاکمیت شرکتی را برای بانک های ایرانی مدنظر قرار داده است.

وی گفت: مذاکراتی با بافین داشته ایم تا از تجربیات آنها برای استانداردسازی عملیات بانکی و نظارت مؤثر بر فعالیت بانک ها بهره ببریم.

در این جلسه مقرر شد بانک های ایرانی و آلمانی در فروردین 1394، پیش از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اردیبهشت 1394 نشستی داشته باشند و درباره رفع ابهام ها و شرایط استانداردهای بانک های ایرانی بحث کرده، بررسی های لازم را انجام دهند.

همچنین درباره موضوع بیمه هرمس و پرداخت بدهی آن، مقرر شد تا پیش از نشست وزرای اقتصاد دو کشور، پیش نویس تفاهم آماده شود و به امضای طرفین برسد.

401/602

کد خبر: 605535

وب گردی

وب گردی