در اجلاسیه  سال آخر چهارمین دوره خبرگان رهبری چه گذشت

هجده و نوزدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در سال 94 درحالی برگزار شد که آخرین  سال دوره چهارم را می گذراند  و با توجه به مسئله برجام و انتخابات هفتم اسفند این دو موضوع از اهمیت خاصی در این اجلاس ها برخوردار بود.

به گزارش ایسکانیوز ،در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری سه‌شنبه 10 شهریور با حضور اعضای خبرگان و به ریاست آیت‌الله یزدی در مجلس قدیم شورای اسلامی برگزار شد در آئین افتتاحیه اجلاسیه رؤسای قوای مجریه و قضائیه، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزرای فعلی و سابق اطلاعات نیز حضور داشتند.

هنگام ورود حسن روحانی به مجلس خبرگان، نهاوندیان و حسین فریدون نیز رئیس‌‌جمهور را همراهی می‌کردند که برخلاف اجلاسیه‌های قبلی از ورود آنها به داخل مجلس خبرگان جلوگیری شد.

و در حالی که آیت الله هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در ردیف اول خبرگان و در کنار یکدیگر نشسته بودند، آیت‌الله یزدی تذکراتی را در خصوص «برجام» و «اقتصاد مقاومتی» متوجه رئیس‌جمهور دانست و درباره تصویب مذاکرات هسته‌ای در مجلس تاکید کرد: در بحث برجام نیازی به امضا نیست چرا که خود این برنامه اقدام مشترک تعهدآور است، بنابراین هر چه مجلس و شورای عالی امنیت ملی بگوید ما تسلیم هستیم

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی مهمانان ویژه روز نخست اجلاسیه خبرگان بودند وسید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز میهمان ویژه روز دوم هجدهمین اجلاس خبرگان رهبری است که در روز اختتامیه سخنرانی کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به موضوع برجام اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله مخالفان و موافقانی دارد، اظهار داشت: اولا باید توجه کنیم که ما در جریان گذراندن یکی از مقاطع حساس هستیم که آیندگان درباره فعالیت ما قضاوت می‌کنند و ان‌شاءالله که این قضاوت تقدیر و تجلیل باشد نه توبیخ.

وی با بیان اینکه مسئله برجام مسیر قانونی خود را طی می‌کند، به حضور رئیس‌جمهور در جمع اعضای خبرگان اشاره کرد و گفت: در بحث برجام نیازی به امضا نیست چرا که وقتی تعهد باشد امضا لازم نیست.

آیت‌الله یزدی با اشاره به زحمات تیم مذاکره‌کننده یادآور شد: در تاریخ مذاکرات دیپلماتیک ما نمونه‌ای این چنینی نداریم که با این دقت بتوانند بحث کنند.این شبهه که چون امضا در کار نیست مجلس نباید نظر بدهد از نظر قانون اساسی اینگونه نیست و اصل قانون اساسی شامل این موضوع است. از این رو مجلس حق دارد و در پایان هر چه مجلس و شورای امنیت ملی بگوید ما تسلیم هستیم.

وی تأکید کرد: خود برجام نیز تعهدات را بیان کرده است و از سوی دیگر همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تصریح کردند ما باید مراقب باشیم که این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر نمی‌دهد و ایران آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند.

آیت‌الله یزدی با تأکید بر اینکه جنایات‌ آمریکا قابل شمارش نیست به برخوردهای ضد و نقیض و فتنه‌های آمریکا در منطقه پرداخت و گفت: ما شاهد فتنه‌های داعش در سوریه، یمن و برخی کشورهای دیگر هستیم، آیا آمریکا با داعش می‌جنگد یا به آن کمک می‌کند؟

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آمریکایی بودن سلاح‌های داعش نقشه آمریکا را ایجاد اختلاف و پراکنده کردن مسلمانان دانست و ادامه داد: باید به آمریکا بگوییم خوابی را که برای ایران دیده‌اید که کشور ما را بازار مصرف و مانند گذشته منبع درآمد کنید و حکام خود را برگردانید به گور خواهید برد.

وی تأکید کرد: اگر با دشمن درباره مسئله هسته‌ای مذاکره شده این ربطی به روابط دوجانبه ندارد و نمی توان دم از روابط دو و سه‌جانبه زد و آهسته شرکت‌های آنها بیایند.

آیت‌الله یزدی در بحث اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مخاطبم در این زمینه بیشتر شخص رئیس‌جمهور و دولتمردان هستند، تصریح کرد: با رفت و آمد هیأت‌های گوناگون برای میدان های سرمایه‌گذاری، ما مأمور هستیم که اول اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و ابتدا دستگاه‌های داخلی کشور و تولید را تقویت کنیم در حالیکه حتی گاهی قلم و کاغذ هم از چین و کره وارد کشور می‌شود اما از طرف دیگر باید کمک کنیم که کمیت و کیفیت نیز بالا بیاید.

رئیس مجلس خبرگان رهبری بحث بعدی خود را به اوضاع کشورهای منطقه اختصاص داد و گفت: ما همه این مسائل را از چشم دشمن می‌بینیم و مردم این کشورها خودشان حق تصمیم‌گیری دارند در حالیکه آمریکا حاضر است برای نگه داشتن اسرائیل خاورمیانه را به آتش بکشد.

وی با بیان اینکه نباید مقهور صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا شویم و باید عمل ‌آنها را مورد توجه قرار دهیم، یادآور شد: آمریکا ناچار است که رضایت اسرائیل را نیز جلب کند.

آیت‌الله یزدی در بخش دیگر سخنان خود به مسئله انتخابات پیش رو اشاره کرد و اظهار داشت: ما با کسی تعارف نداریم و معتقدیم وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر است و نظارت آن نیز استصوابی خواهد بود نه تماشایی و این نظارت از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه انجام می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برنامه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات از طریق الکترونیکی یادآور شد: این مسئله در حالی است که هنوز از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وسایل لازم را ندارند و می‌خواهند آنها را از چین و کره بخرند و ما هم در شورای نگهبان می‌گوییم که به این دستگاه‌ها اطمینان نداریم.

وی با اشاره به حضور کارشناسان و متخصصان در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تا اطمینان شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان گفت که دولت تصویب کرده که در کلانشهرها انتخابات الکترونیکی برگزار شود چرا که ما باید اطمینان پیدا کنیم.

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه ما کم و بیش بلدیم و در عین حال طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیکی هستیم، تأکید کرد: ما باید به سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این وسایل اطمینان پیدا کنیم لذا باید دنبال این کار را گرفت تا کار رها نشود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیدواریم با اصول قانون اساسی انتخابات خوبی انجام شود، به مسئله همزمانی انتخابات مجلس و خبرگان اشاره کرد.

ضیافت شام اعضای خبرگان

پس از جلسات صبح و عصر اجلاس هجدهم مجلس خبرگان، نمایندگان این مجلس در ضیافت شام ریاست خبرگان رهبری شرکت کردند و پیرامون اهم مسائل داخلی و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند. و در ابتدای این جلسه آیت الله یزدی با اشاره به برنامه ها و طرح های دولت در هفته دولت از برخی گزارشها که غالبا در همه دولتها در ایام هفته دولت ارائه می شود انتقاد کرد و از دولت محترم خواست در راستای خدمت رسانی به مردم واقعیت ها به صورت صریح و بی پرده به اطلاع مردم برسانند و از ذکر برخی آمار و اطلاعات غیر واقعی که پشتوانه علمی ندارد پرهیز کند.

همچنین سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در هجدهمین اجلاسیه‌ خبرگان رهبری در جمع اعضای خبرگان به تشریح راهبردهای آمریکا در منطقه که به برکت انقلاب اسلامی به شکست انجامیده پرداخت و مباحثی را مربوط به یمن و عراق مطرح کرد و داعش را ساخته و پرداخته آمریکا دانست و گفت: آمریکا بنا دارد داعش را حفظ کند تا نیاز مسلمانان به آمریکا برقرار باشد و در واقع این را به اهرمی تبدیل کرده است.انصارالله یک حرکت و جریان مردمی است که بسیاری از مردم یمن با آن همراهی کرده‌اند و با اینکه این جنگ (جنگ یمن) سخت‌تر از جنگ علیه طالبان بود اما انصارالله بیش از 6 ماه است که مقاومت کرده در حالی که طالبان پس از دو ماه دچار فروپاشی شد.

وی با اشاره به نقش عربستان در حمله به یمن خاطرنشان کرد: عربستان از به قدرت رسیدن انصارالله ترسیده است و این جنگ را علیه مردم یمن تحمیل کردند.

علوی: رویکرد وزارت اطلاعات پیشگیری از جذب افراد به سازمان‌های جاسوسی است

حجت الاسلام سید محمود علوی در سخنرانی پیش از دستور خود در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، با تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله امینیان نماینده فقید مردم گیلان در مجلس خبرگان، با اشاره به روز مبارزه با استعمار، یاد و خاطره علما ،مجاهدین و شهدا را در مبارزه با استعمار و استکبار گرامی داشت.

وزیر اطلاعات با اشاره به عملکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم از تدابیر این وزارتخانه برای ایجاد امنیت و آرامش پایدار در جامعه سخن گفت و افزود: رویکرد وزارت اطلاعات در دولت یازدهم مبتنی بر پیشگیری است و ما تلاش می کنیم به جای اینکه افراد جذب سازمان‌ها و سرویس های جاسوسی شوند و بعد ما پیگیر برخورد با آن جاسوس باشیم، اجازه ندهیم زمینه جذب افراد به اینگونه سازمان‌ها فراهم شود.

وی در ادامه از تعامل خوب علمای شیعه و اهل سنت سخن گفت و اظهار داشت : با تعامل خوبی که با علمای اهل سنت داشته ایم، از جذب افرادی از اهل سنت به داعش و گروه های تکفیری جلوگیری شده است.

علوی در بخش دیگری از نطق خود از برنامه های خرابکارانه و ضد امنیتی دستگاه های اطلاعاتی دشمن برای ایجاد نا آرامی و انجام انفجارهایی در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: بحمدالله با تدابیر و زحمات شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان (عج) برنامه های خرابکارانه دشمن در کشور خنثی و تیم های عملیاتی خرابکار، شناسایی و دستگیر شدند و یا به هلاکت رسیدند.

دری نجف‌آبادی: برای افزایش اعضای خبرگان به 99 نفر در اجلاسیه هجدهم تصمیم‌‌گیری می‌شود

آیت‌الله دری نجف آبادی در پایان جلسه صبح هجدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: طبق آنچه قرار بود از سال 65 به ازای افزایش یک میلیون نفر جمعیت یک نماینده خبرگان در هر استان اضافه شود و بر اساس پیشنهاد وزارت کشور 13 تا 16 نفر به تعداد اعضای مجلس خبرگان رهبری اضافه می‌شود تا تعداد اعضا به حدود 100 نفر برسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: کمیسیون مربوط پیشنهاد تعداد اعضای مجلس خبرگان رهبری را مطرح و مجلس خبرگان هم در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل آماده لغو تحریم‌ها بود

سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی میهمان ویژه جلسه مجلس خبرگان در سخنانی توافق هسته ای را تشریح کرد و گفت:زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته‌ای را تحویل گرفت طرف مقابل به حقوق هسته ای ایران در چارچوب ان پی تی اذعان کرده و بر استثناء نبودن ایران در حقوق و تکالیف هسته ای اعتراف داشته و آمادگی عملی خود را برای شکل گیری معامله هسته ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک جانبه اعلام کرده بود.

جلیلی با اشاره به ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای و افزایش اقتدار منطقه‌ای در فرآیند نزاع هسته‌ای نظام سلطه، جمهوری اسلامی ایران، گفت: به اذعان وزیر خارجه آمریکا، آمریکا جز توافق با ایران هیچ گزینه دیگری در دسترس نداشته است.

اجلاسیه نوزدهم و حال و هوای انتخاباتی

اجلاسیه نوزدهم خبرگان رهبری آخرین اجلاسیه خبرگان چهارم بود در 18 و 19 اسفند به ریاست آیت الله محمد یزدی برگزار شد و با توجه به اینکه او به دور پنجم خبرگان رهبری راه نیافت در سخنان خود به حواشی ایجاد شده اشاره و با ابراز خوشحالی از رأی نیاوردن خود برای دوره بعدی خبرگان، اظهار کرد: خوشبختانه برای دوره پنجم خبرگان من رأی نیاوردم و در آینده در خدمتتان نیستم و از این اتفاق خوشحالم و خوشحالم که این بار از دوش من برداشته شد.

یزدی اظهار کرد: آن‌چه که امروز در سایت‌ها در خصوص اقدام من برای حضور در مجلس خبرگان آینده گفته شده است کذب محض است و تکذیب می‌کنم، چرا که نه از ناحیه من و نه از ناحیه جامعه مدرسین اقدامی صورت نگرفته که کسی کنار برود و من جلو بیایم و وارد خبرگان آینده شوم. متأسفانه بی‌تقوایی‌ها در بعضی از سایت‌ها بر اساس تحلیل‌های شخصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اعلام رسمی وزارت کشور قانون است و اطاعت از قانون وظیفه همه ماست. من هم طبعاً تسلیم قانون هستم و به هیچ وجه حاضر نیستم از قانون کمترین تخلفی صورت گیرد.

یزدی همچنین یادآور شد: حتی به یکی از اعضای محترم مجلس خبرگان آینده و شورای نگهبان که رأی آورده و غیرمعمم هم هست و همه می‌شناسید یعنی آقای اسماعیلی که انسان بسیار شریف و محترمی است و از شاگردان حاج آقا مجتبی هم هست قبل از اینکه به من حرفی بزند به او تبریک گفتم و تأکید کردم که حضورشان در خبرگان ضرورت دارد.

وی با تبریک به همه کسانی که رأی آورده‌اند و در دوره پنجم خبرگان حضور دارند، بیان کرد: ان‌شاءالله همه دوستان وظایف محوله قانونی و شرعی خود را به خوبی انجام خواهند داد. اضافه بر دو وظیفه مکتوب آیین‌نامه خبرگان تصور می‌کنم این وظیفه مهم مراقبت از تغییر نکردن هویت حاکمیت ولی فقیه بسیار مهم است.

یزدی در توصیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مردم در این انتخابات به خوبی به وظایفشان عمل کردند و حالا نوبت شما نمایندگان است که به فکر مردم باشید و به مردم کمک کنید. به مسائل اقتصادی، فرهنگی و ایجاد اشتغال در این مملکت برسید. نماینده هر حوزه‌ انتخابیه، نماینده کل کشور است و شما فقط نباید به فکر منافع حوزه خودتان باشید بلکه منافع کشور مقدم بر منافع حوزه انتخابیه به حساب می‌آید.

او ادامه داد: شما نمایندگان باید به هر حال به مردم خدمت کنید و به دنبال سود شخصی نباشید. در این روزها فشار روحی که از مطالبی که در پرونده برخی از رد صلاحیت‌شدگان مجلس در شورای نگهبان بر روح و جان ما وارد شد به مراتب سنگین‌تر از فشار کار فیزیکی بود. شما نماینده‌ هستید که باید به مردم خدمت کنید نه اینکه به فکر سود شخصی یا ساخت و پاخت با وزرا و یا فشار گذاشتن روی دولت و وزرا برای رأی اعتماد باشید.

یزدی اضافه کرد: از من طلبه به عنوان نصیحت بشنوید و بدانید که آنچه برای دنیا و آخرت ماندنی است خدمت است و سودهای شخصی ماندنی نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه صحبت‌های خود، اظهار کرد: درست است که این دولت، دولت اعتدال و دولت ارتباط است، اما توصیه می‌کنم با لبخند دشمن خوشحال نشوید. ارتباط باید با همه باشد، ولی ارتباط با دشمن به خصوص دشمن شناخته شده در ظاهر مفهوم درستی ندارد. ارتباط با دوستان بسیار خوب است و در سیاست‌های بین‌المللی متعارف خوب است که ارتباط وجود داشته باشد اما اگر دشمن گاهی لبخند می‌زند و جمله‌ای می‌گوید دیگر امثال رئیس محترم جمهور و من و شما که در انقلاب بزرگ شده‌ایم باید متوجه باشیم که فریب عوام فریبی دشمن را نخوریم.

حاشیه های روز اول آخرین اجلاسیه خبرگان چهارم

نوزدهمین و آخرین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت الله محمد یزدی و با حضور رییس جمهور آغاز به کار کرد و ساعت ۸:۳۰ صبح سه شنبه ۱۸ اسفند زنگ آغاز اجلاسیه نوزدهم خبرگان چهارم توسط قربانعلی دری نجف آبادی منشی هیات رییسه نواخته شد و با تلاوت آیاتی از قرآن مجید، نمایندگان چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری آخرین اجلاسیه خود را در محل مجلس قدیم آغاز کردند.

آیات محمد یزدی رییس مجلس خبرگان، سید محمود هاشمی شاهرودی نایب رییس اول و محمدعلی موحدی کرمانی نایب رییس دوم و حجج اسلام سید احمد خاتمی و قربانعلی دری نجف آبادی در جایگاه هیات رییسه حضور داشتند. ساعت ۸:۵۰ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی وارد مجلس شد و در صندلی شماره ۶ کنار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که بر خلاف ادوار گذشته به جای صندلی شماره ۷ روی صندلی شماره ۵ نشسته بود، جای گرفت.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که در انتخابات ۷ اسفند از حضور در خبرگان آینده بازمانده نیز ساعت ۹ وارد مجلس شد و بر صندلی شماره ۱۲۹ کنار آیت الله احمد جنتی نشست. آیات محمد امامی کاشانی، صادق آملی لاریجانی، مرتضی مقتدایی، محسن قمی، مجتهد شبستری، هاشم هاشم زاده هریسی و حجج اسلام سید محمود علوی، سید ابراهیم رییسی و … از جمله روحانیونی هستند که در این جلسه حضور دارند.

همچنین برای یادبود، قاب عکسی از آیات عباس واعظ طبسی و ابوالقاسم خزعلی از نمایندگان متوفی این دوره، بر روی صندلی شماره ۱۲ گذاشته شده بود و پارچه نوشته تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ طبسی که به تازگی دارفانی را وداع گفته پایین جایگاه هیات رییسه به چشم می خورد.

مهمانان ویژه روز دوم اجلاسیه نوزدهم

آیت‌الله احمد جنتی دبیرشورای نگهبان به عنوان شخصیت مدعو و میهمان ویژه آخرین اجلاسیه دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، ضمن ارائه گزارشی پیرامون روند برگزاری انتخابات هفتم اسفند و با اشاره به تلفیق دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از محاسن و معایب تجمیع این دو انتخابات سخن گفت و اظهار کرد: عده ای در تلاش بودند که شورای نگهبان را به چالش بکشند که این امر نیاز بررسی و واکاوی بیشتری دارد.

وی جنتی با انتقاد از کثرت ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، این موضوع را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و گفت: در این ایام، فشار سنگینی بر شورای نگهبان وارد آمد، در حالی که اگر در حین ثبت نام نامزدهای دو مجلس یک چارچوب مشخص، تعیین می شد از حجم فشار کاری کاسته می شد، چرا که مثلاً برای کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری که علمیت و شرایطی دیگر وضع شده افرادی ثبت نام کرده بودند که اساسا تحصیلات حوزوی نداشتند و در ابعاد دیگر هم فاقد شرایط اولیه بودند.

دبیر شورای نگهبان افزود: افرادی نیز بودند که از نظر علمی مورد تأیید بودند، اما در سایر شرایط، صلاحیت آنها احراز نشده و عده ای همین را مستمسکی برای فشار به شورای نگهبان قرار دادند.

در روز دوم این اجلاس نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و طرح مشکل و متغیر تورم و رکود در کشور پرداخت وگفت: اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی متناسب با ضربه‌هایی که بر اقتصاد ما وارد شد، از سوی دولت خوشبختانه آثار و ثمرات ملموسی در پی داشته است. رشد سرمایه گذاری باعث مثبت شدن شاخص رشد اقتصادی شد؛ اما در مقطع بعدی شاهد کاهش قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار بودیم که باعث کاهش درآمد دولت از ۱۲۰ میلیارد دلار به ۳۴ میلیارد دلار گردید و همین کاهش درآمد دولت، درصد سرمایه گذاری را نیز کاهش داده و به نوعی آثار خود را بر سفره مردم هم گذاشت؛ لذا رشد اقتصادی کشور مجدداً به مثبت ۱ درصد رسید؛ البته تغییر روند از منفی ۶ درصد به مثبت ۱ درصد بوده و قابل تقدیر است.

۹۷ درصد نمایندگان مجلس خبرگان پنجم همفکراعضای خبرگان هستند

در مراسم اختتامیه آخرین اجلاسیه دوره چهارم خبرگان رهبری آیت الله یزدی با بیان اینکه به راه‌یافتگان مجلس خبرگان پنجم تبریک می گویم، گفت: ۹۷ درصد نمایندگان مجلس خبرگان پنجم همفکران شما اعضای خبرگان هستند و به ولایت فقیه بر اساس مبانی فقهی که ما به آن معتقد هستیم، اعتقاد دارند و امیدواریم این مجلس به وظایف خودش به درستی عمل کند.

توصیه برجامی چهارمین دوره خبرگان

در بیانیه نوزدهمین اجلاس رسمی دوره چهارم خبرگان تاکید شد: از دولت می‌خواهیم با دقت و احتیاط در نحوه اجرای برجام و توافقات صورت گرفته در راستای رفع تحریم‌ها اقدام کند.

203/201

کد خبر: 605545

وب گردی

وب گردی