اژه ای : نرخ دیه سال آینده ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شد/انگیزه قتل شهردار سابق مهاباد شخصی و خانوادگی بود/۱۰ متهم پرونده ارزی محاکمه شدند

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: نرخ دیه سال آینده ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، محسنی‌اژه ای در ادامه نشست خبری امروز خود، با اعلام خبر تعیین نرخ دیه برای سال آینده گفت: براساس قانون، قوه قضاییه موظف به بررسی و تعیین قیمت دیه در سال 95 بود که با بررسی‌های صورت گرفته و لحاظ کردن نتایج بررسی‌های میدانی و تورم موجود در کشور، مبلغ دیه برای سال آینده 190 میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام تعیین شد.

او ادامه داد: طبیعی است در ماه‌های حرام نیز یک سوم این مبلغ به اصل مبلغ دیه اضافه می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به محاکمه متهمان پرونده ارزی گفت: ۱۰ متهم پرونده ارزی محاکمه شده‌اند و حکم این افراد به زودی صادر می‌شود.

او ادامه داد: محاکمه متهمان پرونده ارزی به اتمام رسیده و حکم این افراد به زودی صادر خواهد شد؛ براساس حسابرسی 181 میلیارد تومان درآمد نامشروع این افراد بوده است که در پرونده این 10 متهم وجود داشته است.

اژه ای افزود: 6 نفر از این متهمان به صورت حضوری و 4 نفر از آنها به صورت غیابی متهم شده‌اند که حکم آنان نیز صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به موسسه تعاونی ثامن الحجج نیز اشاره کرد و افزود: 147 هزار نفر از سپرده‌گذاران این موسسه پول خود را دریافت کرده‌اند و در کل 380 میلیارد تومان به سپرده گذاران داده شده است.

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستانی همه سپرده گذاران پول‌های خود را دریافت کنند.

او درباره پرونده شاندیز نیز ادامه داد: براساس اطلاعات ستادی که استان در اختیار ما قرار داده با اختیارات هیئت مدیره، هیئت مدیره جدیدی انتخاب شدند و افراد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری و تکمیل پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند تا پروژه شاندیز به اتمام برسد.

سخنگوی قوه قضاییه با اعلام خبر ختم رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات و تعدادی از کارمندان این بانک گفت: رسیدگی به این پرونده به اتمام رسیده و هفته آینده حکم این افراد صادر می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: پرونده 46 نفر از متهمان فساد سه هزار میلیاردی مورد بررسی قرار گرفت و 46 نفر از این افراد که یکی از آنها مدیرعامل سابق بانک صادرات و تعدادی از کارمندان این بانک بود مورد رسیدگی قرار گرفت.

او اضافه کرد: این 46 نفر محاکمه شده و پرونده آنها در دادگاه ختم رسیدگی شده و هفته آینده حکم آنها صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره متهمان حمله به عزاداران امام حسین در استان خوزستان شهرستان دزفول گفت: در این حمله که دو نفر به شهادت رسیده بودند و سه نفر مجروح شدند پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواستی درباره آن صادر شد. افراد حمله کننده به عزاداران دستگیر شدند و کیفرخواست آنها صادر شده و ظرف مدت معلوم پرونده این افراد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل ۲۰۶ پرونده مرتبط با تخلفات و جرائم انتخاباتی در ۲۶ استان کشور خبر داد و گفت: هنوز ۵ استان گزارش‌های خود را ارسال نکرده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در انتخابات اخیر در برخی مناطق کشور بحث خرید و فروش رای مطرح شده است گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که تا قبل از آغاز این جلسه دارم، در مجموع 206 پرونده در رابطه با انتخابات تشکیل شده است که نسبت به دوره‌های قبل کمتر به نظر می‌رسد.

معاون اول قوه قضائیه در خصوص خرید و فروش رأی نیز گفت: درباره موردی که اشاره کردید، به طور قطع در بخش‌هایی به‌ویژه آنجاهایی که درگیری صورت گرفته پرونده تشکیل شده است اما اینکه منشاء این درگیری خرید و فروش رأی باشد یا چیز دیگری مشخص نیست.

او ادامه داد: با توجه به اینکه مسائلی مانند خرید رأی به مراجع نظارتی ارسال می‌شود، ما در این خصوص خبر دقیق و پرونده زیادی نداریم اما می‌توانم بگویم طبق آنچه در گزارش‌های واصله دیدم، یک الی 3 مورد تحت عنوان خرید رأی گزارش شده بود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر مواردی مثل خرید رأی در مراجع نظارتی ثابت شود و جرمی اتفاق افتاده باشد قطعا موضوع به دستگاه قضایی ارسال می‌شود و پس از آن ما رسیدگی می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری و شناسایی عاملان قتل شهردار سابق مهاباد و کشف و ضبط ۴ هزار و ۸۴۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر در طول ۳ ماه گذشته خبر داد.

اژه‌ای افزود: شهردار سابق مهاباد که یکی از موارد وابسته به استان اصفهان است قبلا به قتل رسیده بود که قاتلان او اعم از مباشر و معاون، شناسایی و دستگیر شدند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: بر اساس اظهارات متهمان مشخص شده که انگیزه قتل شخصی و خانوادگی بوده و مسائل امنیتی و امثالهم نبوده است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از کشف انواع مواد مخدر به صورت عمده در 3 ماه گذشته خبر داد و افزود: به عنوان مثال در تاریخ هفتم دی‌ماه امسال در کرج از یک محموله 1300 کیلوگرم تریاک کشف شده است. همچنین در تاریخ 28 دی ماه 94 در شهرستان جاسک یک هزار و 929 کیلوگرم تریاک از یک محموله دیگر کشف و ضبط شد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: همچنین در تاریخ 28 بهمن ماه در شهرستان بم 275 کیلوگرم هروئین در یک کامیون که به ظاهر میوه حمل می‌کرده کشف کردیم. همچنین 15 اسفندماه یعنی روز گذشته در منطقه رودبار جنوب یک هزار و 345 کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف و ضبط شد.

او تاکید کرد: اگر این قاچاقچیان به مجازات برسند، کسانی که مدعی حقوق بشر هستند صدایشان در می‌آید؛‌ آیا رها کردن اینها خلاف حقوق بشر است یا مجازاتشان؟

20106

کد خبر: 605559

وب گردی

وب گردی