آغاز نمونه‌گیری از مجرمان خطرناک/  بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران عملیاتی می شود

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به تأمین اعتبار و فراهم شدن زیر ساخت‌های مورد نیاز بانک ژنتیک خواستار همکاری و تعامل بیشتر سازمان‌های ذی‌ربط به منظور تعیین اولویت، نمونه‌گیری و ذخیره پروفایل‌ها در بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران شد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر احمد شجاعی در چهارمین جلسه هیأت مدیره بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران که صبح امروز با حضور دکتر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی کشور، دکتر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، آقای فتحی معاون رییس پلیس آگاهی ناجا، دکتر خارا رییس مرکز تشخیص هویت ناجا، معاونین سازمان پزشکی قانونی کشور و سایر اعضای هیأت مدیره بانک ژنتیک در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور برگزار شد افزود: بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران با آغاز نمونه گیری از اولین گروه زندانیان هدف رسما وارد فاز عملیاتی شده و لازم است نمونه‌گیری از گروه‌های هدف را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها و با سرعت بیشتری انجام دهد.

او با تأکید بر اینکه تشکیل این بانک از مراحل اولیه و مقدماتی عبور کرده است، گفت: در سال آینده با توجه به نمونه گیری و تهیه پروفایل های ژنتیکی باید این ارزیابی صورت گیرد که عملکرد بانک تا چه اندازه در پیشگیری از وقوع جرایم و به ویژه تکرار جرم توسط مجرمان سابقه‌دار مؤثر بوده است.

در ادامه دکتر جهانگیر با اشاره به اینکه راه اندازی و فعالیت بانک ژنتیک، بخشی از دغدغه ها در حوزه پیشگیری از جرایم را پوشش می دهد گفت: هرچند با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی شود اما می تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم مؤثر باشد.

او با تأکید بر همکاری سازمان زندان‌ها با پزشکی قانونی در تشکیل بانک ژنتیک گفت: به نظر می رسد به منظور تحقق اهداف بانک لازم است نمونه‌گیری ها به شکل جدی تر و در تعداد بیشتر از زندانیان گروه هدف به عمل آید و سازمان زندان‌ها آماده هر گونه همکاری در سراسر کشور برای فراهم کردن شرایط نمونه گیری از زندانیان است.

دکتر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راه اندازی بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران و تأکید بر پیگیری جدی تر این موضوع گفت: برای اثربخش بودن هر چه بیشتر فعالیت های بانک پیشنهاد می شود نمونه‌گیری‌ها عمدتا در حوزه جغرافیایی استان‌های جرم خیز و با اولویت جرایم خطرناک متمرکز شود تا به نتیجه بهتری در تحقق اهداف از جمله پیشگیری از وقوع و تکرار جرم دست یابیم.

او افزود: در مورد فعالیت‌های بانک باید اطلاع‌رسانی هر چه بیشتری صورت گیرد تا مجرمان از تشکیل چنین بانکی مطلع شوند و بدانند که در صورت تکرار جرم به راحتی قابل شناسایی خواهند بود.

دکتر الفت اظهار امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه های ذی‌ربط شاهد فعالیت گسترده‌تر بانک ژنتیک و تأثیر آن در کنترل و پیشگیری از جرایم باشیم.

در این جلسه دکتر رئوفیان رییس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران نیز گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در بانک طی ماه‌های اخیر و تهیه نمونه‌های ژنتیکی از زندانیان یکی از زندان‌های کشور بر اساس اولویت‌های تعیین شده ارائه داد.

105105

کد خبر: 605570

وب گردی

وب گردی