برنامه ای برای افزایش قیمت آب نداریم

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور، گفت: فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت آب نداریم.

به گزارش ایسکانیوز، حمیدرضا جانباز در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فاصله قیمت تمام شده تامین آب آشامیدنی و قیمت فروش آن زیاد است، افزود: به طور میانگین برای تولید هر متر مکعب آب تصفیه شده آب شرب هزار تومان هزینه می شود و کمتر از 500 تومان به فروش می رسد که چالش اساسی در صنعت آب است.

وی گفت:‌ تعیین تعرفه آب وظیفه شورای اقتصاد است ولی وزارت نیرو فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت ندارد، اما اگر پایداری شبکه آب و آب مطمئن بخواهیم باید به سمت تعرفه واقعی آب برویم.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور درباره طرح اصلاح الگوی مصرف آب که به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: کلیات این طرح تایید اما جریمه مشترکان پر مصرف حذف شد و البته در صورتی که این طرح به تصویب برسد نحوه برخورد با مشترکان پرمصرف هم در آن لحاظ شده است که اگر مشترکی سهم بیشتری از آنچه تعیین شده است مصرف کند انشعاب آب مشترک قطع می شود.

حمیدرضا جانباز درباره آب مورد مصرف در کارواش ها و قالی شویی ها گفت: قرارداد معین با شرکت های آب و فاضلاب دارند و‌ اگر به دوره کم آبی برسیم این انشعاب ها را قطع می کنیم.

وی ادامه داد: در شهر تهران نیز با شهرداری تهران وارد مذاکره شدیم تا کمترین مصرف آب شرب در فضای سبز داشته باشند.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور گفت: در مورد مصرف آب قالیشویی و کارواش ها نیز استفاده از آب تصفیه نشده‌ (چاه) و پساب تصفیه شده در دستور کار وزارت نیروست.

حمیدرضا جانباز درباره انتقال آب از سواحل جنوبی به مناطق مرکزی کشور نیز گفت :‌ 17 استان کشور با جمعیت 47 میلیون هدف گذاری شدند که در مرحله نخست سالانه 2 میلیون متر مکعب برای تامین آب این 17 استان فلات مرکزی از آب شیرین کن ها تامین می شود.

وی همچنین از قطع انشعاب 698 مشترک در کشور خبر داد و گفت :‌ این تعداد از آب شرب برای فضای سبز استفاده می کردند.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور، در زمینه هدر رفت آب نیز گفت: هدررفت آب به عنوان شاخص آب بدون درآمد در کشور 26 درصد است، اما به طور واقعی هدررفت آب در شبکه آب 14 درصد است.

حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه باید هر سال یک درصد از تلفات آب کاهش می یافت ، گفت: این موضوع به دلیل کمبود منابع مالی تحقق نیافته و در برنامه ششم توسعه قرار است هر سال نیم درصد از میزان هدررفت آب کاسته شود.

وی گفت:‌ برای کاهش هدررفت ، استفاده از شبکه های هوشمند که میزان اندازه‌گیری و هدررفت آب را محاسبه می کند ، مدنظر است.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور گفت: بطور مثال یک شرکت فرانسوی به نام سوئز تفاهم نامه ای با شرکت آب و فاضلاب امضا کرده است که تلفات آب را در شهر تهران با استفاده از شبکه هوشمند از 24 به 15 درصد برساند.

حمیدرضا جانباز با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب کشور 15 و نیم میلیون مشترک در 1130 شهر دارد، گفت: برای تصفیه آب این مشترکان 130 تصفیه خانه آب در مدار است و 427 آزمایشگاه آب در کشور داریم.

وی،گفت:‌ 74 درصد مشترکین بخش روستایی نیز از آب آشامیدنی برخوردارند و 5 میلیون و 400 هزار انشعاب روستایی آب در کشور داریم که در کنار آن 183 تصفیه خانه آب روستایی فعال است.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور، با اشاره به اینکه 42 و 6 دهم درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب هستند،گفت: در 282 شهر کشور شبکه فاضلاب در حال اجرا و 163 تصفیه خانه فاضلاب روستایی نیز در مدار است.

حمیدرضا جانباز، تاکیدکرد: در شهرها و استان های مهمان پذیر در ایام نوروز کشیک های نوروزی در بخش آب و فاضلاب این شهرها پیش بینی شده است تا خدمات مناسبی به مهمانان نوروزی بدهند.

وی گفت:‌ در استان های شمالی و جنوبی کشور به خصوص بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان و مراکز استان ها گروه های نوروزی مستقر می شوند.

401/602

کد خبر: 605590

وب گردی

وب گردی