دادکان:  گودرزی را با علی آبادی مقایسه نکنید/ آن آقا فوتبال را 12 نفره می چید!

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: شرایط مهیا باشد کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شوم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد دادکان در خصوص اینکه آیا برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا خواهد شد، گفت: من نمی‌دانم در انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است چه کسانی نامزد شوند. فکر می‌کنم کاندیدا شدن به تنهایی ملاک نیست و اگر بخواهد شرایط همین باشد که خود کفاشیان هست اما دوستانی که می‌خواهند کاندیدا شوند این نکته را در نظر بگیرند که حمایت مسئولان، مردم و رسانه‌ها را داشته باشند.

وی افزود: آنها باید حمایت مردم را داشته باشند تا در صورت انتخاب شدن باعث شعف و غرور مردم شوند و رسانه‌ها نیز حمایت کنند. اگر این اتفاقات توام رخ دهد تعداد شرکت‌کنندگان کم شده و انگیزه شرکت کنندگان هم بیشتر می‌شود. اگر این شرایط مهیا باشد من هم کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شوم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا کفاشیان توانسته در فوتبال به خوبی عمل کند یا نه و اکنون بحث جلوگیری از حضور او در انتخابات است، گفت: کفاشیان در حد بضاعت خودش تلاش کرده است. اینکه مسئولان بازرسی و... بخواهند به برخی مسائل دیگر بپردازند چیزی را ثابت نمی‌کند، اما امیدوارم اگر مشکلی وجود دارد، حل شود. صلاح نیست که من بگویم کفاشیان باشد یا نه و در این خصوص خودش باید تصمیم بگیرد، اما اگر من جای کفاشیان بودم وقتی می‌بینم از نظر رسانه‌ای، مسئولان و مردم شرایط دیگر مثل گذشته نیست، قطعاً به یک نفر دیگر فرصت می‌دادم.

دادکان درباره حضور خودش در انتخابات خاطرنشان کرد: روزی که من گفتم اگر دولت حمایت کند به انتخابات می‌آیم، خواستم شرایط مهیا باشد تا برگردم. این را هم بگویم که از دولت با من تماس گرفتند و قول‌هایی دادند، اما با توجه به مراسم‌های 22 بهمن و بعد از آن هم انتخابات مجلس، دیگر محقق نشد تماس دیگری صورت بگیرد.

وی درباره دو دل بودن کفاشیان برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال و اینکه گفته می‌شود روش اداره این فدراسیون در حال حاضر سنتی است، اظهار داشت: کفاشیان دو دل است؟ ان‌شاالله درست می‌شود. اگر واقعاً شرایط خدمت کردن مهیا باشد او می‌آید، اما درباره اینکه روش کار در فدراسیون فوتبال سنتی است یا نه، گاهی اتفاق می‌افتد که شرایط به این شکل باشد. شاید زمان من هم در بخش‌هایی کار سنتی بود و می‌گفتند دادکان از بازاری‌ها پول می‌گیرد و خرج ورزش می‌کند، به این دلیل که مدرنیزه در کشور ما نیست. امیدوارم روزی این مسائل هم حل شود، اما نیاز است که مدیر یکسری ارتباط داشته باشد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره رایگان شدن بلیت بازی‌ها، ساندویچ دادن به تماشاگران و اینکه AFC تماشای بازی از طبقه دوم ورزشگاه آزادی ممنوع کرده و شاید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانند بلیت فروشی کنند و منت آن را روی سر تماشاگران می‌گذارند، گفت: وقتی مردم از فوتبال استقبال نمی‌کنند، تماشای بازی‌ها برای آنها رایگان می‌شود. این اتفاق هم از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ رخ نداده، بلکه باشگاه‌ها بلیت‌ها را رایگان کردند. با این کار بخشی از مردم که علاقه‌مند به دیدن بازی‌ها بودند به ورزشگاه آمدند. اینکه ساندویچ رایگان می‌دهند یا نه، وقتی همه چیز درست باشد، چنین اتفاقاتی هم رخ نمی‌دهد. خودتان نگاه کنید که یک قاچاق میوه تیتر درشت می‌شود، اما درباره قاچاق مواد مخدر چیزی گفته نمی‌شود.

دادکان در خصوص مناقشه فوتبال ایران و عربستان تصریح کرد: کوتاهی از خودمان بود. زمانی که من رئیس فدراسیون فوتبال بودم، در جام ملت‌ها و در بازی با ژاپن باید برنده می‌شدیم، اما داور عربستانی بازی را درآورد. گل سالم زدیم و قبول نکرد. بروید و ببینید که من آن زمان چه صحبت‌هایی کردم. یک داور عرب بازی ما را مساوی کرد و همان موقع آنقدر ناراحت بودم که ابتدا در میکسدزون به داور عرب انتقاد کردم و بعد از آن هم گفتم اجازه نمی‌دهم در بازی‌های بعدی داور عرب برای ایران قضاوت کند.

وی اضافه کرد: در آن بازی کعبی پاس داده بود و نکونام گل زدم که گل ما را ندیدند و من به صراحت و قاطعانه گفتم دیگر اجازه نمی‌دهم داور عرب برای ما سوت بزند. ما آمدیم سفت و سخت ایستادیم و آن زمان هم خودم گفتم بن‌همام خودش آدم خوبی است، اما نمی‌دانم چه کسانی این کارها را می‌کنند. بعد از آن بن‌همام من را صدا زد و گفت که بهتر بود این حرف‌ها را به خودم می‌زدی، اما من گفتم مقابل رسانه‌ها این حرف‌ها را زدم تا به 75 میلیون نفر جواب بدهم. بعد از آن AFC را وادار کردم در بازی بعدی که با اردن و قطر داشتیم داور بازی ما را عوض کنند و داور کره‌ای را گذاشتند. همان بازی را بردیم. در ادامه بازی ایران و آلمان همان داور عربستانی را آوردیم تا بازی ما را سوت بزند و ذهنیت‌ها نیز از بین رفت. جایی که لازم بود، اعتراض کردیم و اقدام لازم صورت گرفت.

دادکان اظهار داشت: اکنون هم وقتی عربستان می‌گوید بازی نمی‌کند، مقصر خودمان هستیم. این مسائل نیازی به AFC رفتن و این مسائل ندارد. آنها می‌گویند به ما ویزا نمی‌دهند، این به ضرر خودشان است و کوتاهی از ما بوده است. وقتی اول می‌رویم دبی و عمان را به عنوان کشور میزبان پیشنهاد می‌دهیم، مشخص است که چنین اتفاقاتی هم می‌افتد. پرداختن به این مسائل نه نیاز به وزارت امور خارجه داشت و نه چیز دیگری، این مسئله باید ورزشی حل می‌شد و در فوتبال آن را حل می‌کردیم.

وی افزود: در حال حاضر نایب رئیس فدراسیون توسط یک نفر و دبیرکل توسط فرد دیگر انتخاب می‌شود. هدف من از مطرح کردن این موضوع این نیست که بخواهم کفاشیان را زیر سؤال ببرم. به کفاشیان این موضوع را گفتم که او گفت تحت فشار هستم. من نامه‌ای به کیومرث هاشمی زدم و او را قسم دادم که نگذارد به دو چیز در فدراسیون فوتبال خدشه وارد شود؛ اول استقلال فدراسیون و بعد تیم‌های پایه. متاسفانه در بحث استقلال فدراسیون دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم و همه به آن چنگ می‌اندازند.

دادکان در پاسخ به این پرسش که شما همیشه به دخالت دولت در فدراسیون فوتبال انتقاد می‌کردید و آیا حالا موافق دخالت دولت در فدراسیون هستید یا خیر، گفت: تغییرات در اساسنامه طبق قانون باید به تصویب دولت برسد. در اساسنامه قبلی که به تصویب دولت رسید از من خواسته بودند که در مورد آن نظر بدهم. من هم گروهی را در دفتر خود تشکیل داده و نظراتمان را به صورت مکتوب در آورده و در اختیارشان قرار دادیم و در آن نظرات نوشتیم که چه اتفاقی باید بیفتد و چه چیزهایی نباید بیفتد. متاسفانه مسئول وقت سازمان تربیت بدنی علاقه نداشت و نگذاشت که این نظرات اعمال شود. این اتفاقاتی که امروز در اساسنامه شاهد هستیم به دلیل آن است که در آن زمان به آن نکات توجه نشد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: من هیچ‌گاه نگفتم دولت دخالت کند یا نکند. اگر دولت حرف‌های ما را گوش کرده و متوجه شود که اشکال کار کجاست خودم یکی از کاندیداها خواهم شد اما اگر دولت نخواهد، مردم نخواهند و رسانه‌ها حمایت نکنند هیچ کس موفق نخواهد شد. زمانی که من رئیس فدراسیون فوتبال بودم رئیس دولت اصلاحات از من حمایت می‌کرد و هنگامی که به من وقت ملاقات نیم‌ساعته می‌داد کل فوتبال را برای او توضیح می‌دادم. با وجود چنین حمایتی من حتی یک ریال هم از دولت نگرفتم و هنگام رفتن 5.5 میلیارد تومان از خودم در فدراسیون فوتبال باقی گذاشتم.

وی یادآور شد: در آن زمان فدراسیون فوتبال کرواسی برای یک بازی دوستانه ما را دعوت کرده بود که من در پاسخ به آنها نوشتم تسهیلات مورد نظر ما را بدهید تا بیاییم و با شما بازی کنیم. آنها انتظار این جواب را از ما نداشتند اما در نهایت پول پرواز و هتل را پرداخت کردند تا ما با این تیم بازی کردیم. کره‌ جنوبی در حالی که تیم چهارم دنیا بود از ما دعوت کرد و ما در ازای دریافت پول خوب با آنها بازی کردیم. هنگامی که دعوتنامه فدراسیون فوتبال کرواسی را دریافت کردیم یکی از دوستان یعنی برانکو از ما خواست که به آنها تخفیف بدهیم من هم گفتم مشکلی نیست تخفیف می‌دهم اما از حقوق خودت کم می‌کنم که برانکو در جوابم گفت این کار را نکن و هر چقدر می‌توانی از آنها پول بگیر. این موضوع نشان می‌دهد که فوتبال یک ورزش درآمدزاست.

مدیر ورزش دانشگاه آزاد ادامه داد: به کفاشیان در یک برنامه تلویزیونی گفتم در حد بضاعت خودش تلاش و منابع مالی را برای تیم تهیه کند. الان در دانشگاه آزاد می‌گویند ما نام تیم خودمان را بر روی پیراهن بازیکنان بزنیم در صورتی که من می‌توانم اسپانسرهایی را برای تیم بیاورم که هزینه‌ها را تقبل کند اما مسئولان دانشگاه می‌گویند نام دانشگاه آزاد را بزنید ما خودمان پول می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر دولتی‌ها بخواهند، می‌آیم و حمایت مسئولان را می‌خواهم. فوتبال شرایط خوبی دارد و می‌توان هزینه‌های آن را از خودش تهیه کرد. شرایط مهیا باشد با افتخار می‌آیم و کاربلد هم هستم.

دادکان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نیامدن شما در انتخابات به دلیل مهیا نبودن شرایط و عدم شناخت از مجمع نیست، گفت: بحث اینها نیست. برای حضور در انتخابات نیاز به جمع‌آوری 10 امضا است که آن 10 امضا را من دارم. خود افراد به من زنگ زده‌اند و خواسته‌اند که وارد انتخابات شوم، یکی مثل آقای مسعود رضاییان که در مطبوعات گفته ما از آقای دادکان حمایت می‌کنیم. کاندیدا شدن مهم نیست، مهم این است که آیا من می‌توانم در این فضا کار کنم؟

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تصریح کرد: دولت قبلی مرا از 3 کمیته که عضو آن در فیفا و AFC بودم کنار گذاشت، آیا بعد از آن توانستند آن کمیته‌ها را پس بگیرند؟ در کمیته انتقالی نامه زده بودند دادکان، نوآموز و پهلوان از ایران رفته‌اند اما فیفا در جواب زده بود که رئیس قانونی فدراسیون فوتبال ایران فقط دادکان است و ما فقط او را می‌شناسیم، بعد رفتند در کمیته‌هایی عضو شدند که هیچ سودی نداشت.

وی ادامه داد: بعضی‌ها کاندیدا می‌شوند و برای معروف شدن می‌آیند؛ آنها تا حالا کجا بوده‌اند، آیا مدیر بوده‌اند؟ فرج‌الله سلحشور چند روز قبل از فوتش در یک برنامه تلویزیونی گفت از خدا یک خواسته دارم که عمر بیشتری به من بدهد تا این فیلم آخری‌ام را هم بسازم اما نشد. من هم می‌گویم از خدا می‌خواهم روزی را ببینم که کسی می‌آید جلو و کار می‌کند.

دادکان اظهار داشت: هاشمی‌طبا در برنامه تلویزیونی گفت بعد از 4 تا 6 ماه اگر دیدم نتوانستم کاری انجام بدهم خودم می‌روم. من هم می‌گویم اگر از خودم یادگاری گذاشته‌ام می‌مانم و کار می‌کنم. مسئولان باید بدانند تحصیلکرده‌های ورزشی که مدیریت نمی‌دانند را سر کار نگذارند و صندلی‌ها را اشغال نکنند. بروند کسانی را بیاورند که کاربلدند، شما بروید یک آدم تحصیلکرده و کاربلد را بیاورید. افرادی مثل یعقوبی و داورزنی که نظامی بودند کاربلد هستند و دستشان را می‌بوسم، اما اینها که کاربلد نیستند همه جا کاندیدا می‌شوند. به تحصیلکرده‌هایی که مدیریت نمی‌دانند و 30 سال یک صندلی را اشغال می‌کنند و هر مدیری می‌آید جلوی در اتاقشان صف می‌کشند، کار ندهید. من هر زمان که به ورزش برگردم یک نفر از اینها را نمی‌آورم، آنها نمی‌آیند که مدیریت کنند. این را هم بنویسید و نگذارید مسئولان گول بخورند. اگر اینها کاربلد بودند سراغ آن افراد نمی‌رفتند. من اینها را می‌گویم، شما بنویسید و هرچه ترکش دارد به من بخورد.

دادکان اضافه کرد: دولت با من تماس گرفت اما کار دولت به ماجرای برجام‌ رسید و دیگر خبری نشد. مردم دوست دارند فوتبال از این وضعیت درآید. بعد از شکست مقابل عراق، گفتند بازیکن عراق دوپینگی است و به دنبال تغییر نتیجه آن هستیم. یا حالا می‌گویند عربستان بازی نمی‌کند و ایران نمی‌آید، شما بروید ویزا بگیرید و آنها ویزا ندهند و نتیجه بازی 3 بر صفر به نفع شما خواهد شد.

وی گفت: کیومرث هاشمی که تا چند وقت پیش هم با او مشکل داشتم، مدتی است که یک نفر را فرستاده و گفته من تحت فشار مسئول تربیت بدنی بودم که آن حرف‌ها را زدم و حالا درست می‌گوید که وزارت ورزش نمی‌تواند در این چیزها دخالت کند. وزارت ورزش مگر خانه خاله است؟ فردا شما می‌روید و فرد دیگری می‌آید. آموزش و پرورش چند بار کلاس پنجم را برداشته و کلاس ششم را گذاشته یا کلاس ششم را برداشته کلاس پنجم را گذاشته، همه چیزمان به هم می‌خورد. در این مملکت تریلی تریلی مواد مخدر جابه‌جا می‌شود اما تیتر روزنامه می‌کنند که میوه قاچاق وارد شده است.

دادکان خاطرنشان کرد: 4 سال پیش نمی‌توانستم شرکت کنم نوشتند با توجه به اینکه دادکان برکنار شده نمی‌تواند شرکت کند. من سؤال دارم کسی که قبل از اینکه در فوتبال بیاید، یک عکس 3 در 4 نداشته چطور می‌تواند مدیریت کند؟ قهرمانی‌ها را به حساب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگذارید، کار کارشناسی کنید. بهداد سلیمی مادرزادی این ژن را در وجودش دارد ولی من باید چه کار کنم؟ من باید انگیزه‌هایش را افزایش دهم چرا که نمی‌توانم توانش را زیاد کنم و اگر نابسامانی هم به وجود آید بدانید ما نتوانستیم خوب هندلش کنیم. مثال این موضوع این است که تیم واترپلوی ما در نیمه‌نهایی بازی رفت را باخت، ما آمدیم برای باخت آنها هم پاداش دادیم و آنها رفتند قهرمان شدند.

وی گفت: چرا نظرسنجی نمی‌گذارند چه کسی رئیس فدراسیون شود؟ برای فلان بازیکن نظرسنجی می‌گذارند اما برای رئیس فدراسیون نمی‌گذارند. چرا نظرسنجی نمی‌گذارند، ببینند مردم چه کسی را می‌خواهند؟ هر مدیر رسانه ملی خواست می‌روم و به او می‌گویم برخی افراد پول می‌گیرند. من سال 88 به برنامه 90 رفتم، الان سال 94 تمام شده و 95 از راه می‌رسد؛ چرا 6 سال است نمی‌گذارند من دوباره بروم برنامه نود؟ خود عادل هم گفته که تحت فشار هستیم و شما را مردم برای صحبت کردن می‌خواهند. بعضی‌ها دوست ندارند من بیایم.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره استعفای کی‌روش گفت: شما در کجای دنیا دیدید که یک مربی برای دو ماه بعد استعفا و چند بار این کار را انجام دهد؟ کی‌روش مربی کاربلدی است اما اختیاری به او داده‌اند که شرح وظایفش نیست و او هم از آن سوءاستفاده می‌کند. زمانی که گفتند برانکو به ایران نیاید و در آلمان بماند، گفتم او کاربلد است و حالا مردم به خاطر بازی تیمش به استادیوم می‌رود. در خارجی‌ها کی‌روش خوب است و کاربلد، نمی‌توانم بگویم که دانش فنی‌ او خوب نیست اما قبول کنیم اختیاراتی به او داده‌ایم و حالا که می‌خواهیم از او بگیریم، او قبول نمی‌کند. زمانی که با برانکو قرارداد بستیم به او گفتیم فقط یک نفر کادرفنی با تو است و بقیه‌اش از ایران است، ما این مسئله را در قراردادش قید کرده بودیم، برانکو می‌دانست که باید برای اردوها 5 کشور را نام ببرد و ما از بین آنها یک کشور را انتخاب کنیم اما حالا کی‌روش می‌نویسد آفریقا و پرتغال و یک کشور را انتخاب می‌کند و هر بار به آنجا می‌رود.

وی بار دیگر با اشاره به فدراسیون فوتبال کنونی عنوان کرد: وزارت ورزش در کار فدراسیون دخالت کرده و وقتی فدراسیون اجازه داد دبیرکلش عوض شود بقیه زیردستی‌ها هم عوض می‌شوند.

دادکان در پاسخ این سوال که شما در دولت قبل و با علی‌آبادی به مشکل برخوردید و آیا می‌توانید در این دولت با گودرزی کار کنید، گفت: گودرزی را با آن مسئولی که من داشتم مقایسه نکنید، مسئولی که من با او کار می‌کردم فوتبال را 12 نفره ارنج می‌کرد، آن فرد را با گودرزی مقایسه نکنید، آنها تفاوت زیادی با هم دارند. گودرزی دانشگاهی است و ورزش کرده، البته مثل من خصوصیات بد زیادی هم دارد. من مگر با مهرعلیزاده مشکل داشتم؟ با هاشمی طبا هم کار کردم، من با مدیرانم تعامل دارم ولی اگر کسی بخواهد با زور دخالت کند قبول نمی‌کنم.

دادکان در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: باید شرایط برای آمدن مهیا باشد یعنی هم دولت و هم مردم بخواهند تا من برای انتخابات بیایم.

604/602

کد خبر: 605595

وب گردی

وب گردی