70 درصد افراد دچار اختلال شنوایی یا شغل ندارند یا شغلشان مرتبط با تحصیلشان نیست/ 3 تا 5 درصد جمعیت کشور اختلال شنوایی دارند

 رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: سه تا پنج درصد ایرانیان از اختلال شنوایی متوسط تا عمیق رنج می برند.

به گزارش ایسکانیور و به نقل از ایرنا، علیرضا زالی روز شنبه در همایش شکرانه سلامت شنوایی افزود: آخرین مطالعات انجام شده در کشور نشان می دهد که 4.7 تا پنج تن در هر یک هزار تن از جمعیت، درجاتی از اختلال شنوایی را در بدو تولد دارند و 1.1 تن به ازای هر یک هزار تن در کشور در بدو تولد دچار کم شنوایی عمیقند.
او ادامه داد: میانگین میزان اختلالات کم شنوایی در برخی استان ها مانند چهارمحال و بختیاری و یزد، بیشتر و در برخی استان ها مانند همدان کمتر از سایر نقاط کشور است که این مساله نیاز به کارهای پژوهشی بیشتری دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: کم شنوایی در کودکان شایع تر از 9 بیماری متابولیک دوران کودکی است؛ اختلالات شنوایی در کودکان باید تا 6 ماهگی تشخیص داده شود و مداخلات درمانی برای آن انجام شود تا کودک به جامعه بازگردد.
زالی افزود: تردید والدین در شناسایی مشکل شنوایی کودکان یکی از مشکلات این حوزه است و موجب می شود که کم شنوایی کودکان، دیر تشخیص داده شود؛ این اختلالات باید حداکثر تا 30 ماهگی تشخیص داده شود؛ اگر غربالگری هوشمندانه ای برای اختلالات شنوایی کودکان طراحی نشده باشد، این اختلالات، دیر تشخیص داده خواهند شد.
او گفت: مشکلات شنوایی به شدت بر فعالیت های اجتماعی، زبان آموزی و امنیت شغلی افراد تاثیر می گذارند؛ اگر کودکی مبتلا به کم شنوایی عمیق باقی بماند، مولفه ارتباط اجتماعی را نیز از دست می دهد .
به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی 70 درصد افراد دچار اختلال شنوایی یا شغلی ندارند یا اینکه شغل آنان مرتبط با رشته تحصیلی شان نیست.مطالعات نشان می دهد که شانس شاغل شدن دانش آموختگان کم شنوای دبیرستان، یک سوم کمتر از همسالان خود است که مشکل هنجار دارند.
او ادامه داد: اگر بیمه ها هزینه کاشت پروتز حلزون گوش را متقبل شوند تا 9 برابر در منابع بیمه ای، صرفه جویی خواهیم داشت.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت عفونت گوش میانی گفت: بسیاری از مشکلات شنوایی به دلیل عفونت ها و آلودگی های صوتی است که در سنین سه تا 6 سالگی بروز پیدا می کنند.
زالی تاکید کرد: موثرترین روش برای کاهش بار ناشنوایی در کشور ،اجرای برنامه های غربالگری شنوایی سنجی است.
همایش شکرانه سلامت شنوایی روز شنبه در در مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش تهران برگزار شد.

105105

کد خبر: 605596

وب گردی

وب گردی