اژه ای: رسیدگی به پرونده متهمان نفتی ادامه دارد/توقف حکم اعدام ۳ متهم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی/ادعای وکیل زنجانی صحت ندارد

سخنگوی قوه قضائیه گفت‌:رسیدگی دادسرایی در این پرونده ادامه دارد و از افراد زیادی به عنوان مطلع و متهم سوال شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، حجةالاسلام محسنی‌اژه‌ای در نود و سومین نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این پرسش که فاز دوم پرونده نفتی (میلیارد نفتی) به کجا رسید، گفت:‌ رسیدگی در دادسرا ادامه دارد هر پرونده که ارسال شود به دادگاه ارسال می‌شود و رسیدگی به این پرونده راکد نیست و در جریان است. هر زمانی که تحقیق به اتمام برسد کیفرخواست صادر می‌شود و به دادگاه ارسال می‌شود.

او درباره احضار خانم هاشمی به دادگاه گفت: این موضوع صحت دارد اما مربوط به پرونده سابق او است و احضار خانم هاشمی مربوط به موضوعات اخیر نیست.

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره اخباری مبنی بر اینکه یکی از مسئولان قوه قضائیه جایگزین آیت‌الله طبسی خواهد شد و تغییراتی در این قوه رخ می‌دهد گفت: بله حجةالاسلام رئیسی به عنوان گزینه مطرح و جدی است.

او درباره اظهارات بابک زنجانی و وکیل وی درباره دو میلیارد یورو گفت: باید این پول پرداخت شود؛ تلاش شده اموال وی در داخل و خارج شناسایی شود و از طرف او نیز اختیارات لازم داده شده است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: بخشی از اموال او شناسایی شده و قرار شده طبق توافقنامه شرکت نفت تعیین رقم کند.

او افزود: اگر فرد متهم توانست مبلغ مورد نظر را تامین کند که هیچ وگرنه تلاش برای شناسایی اموال وی انجام می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که وزیر کشور گفته است از سال 86 تا 93 مسئولانی درباره پرونده شاندیز کوتاهی کردند و به مراجع قضایی معرفی شدند، گفت: چنین شکایتی صورت نگرفته است و از دادستان مشهد نیز در این باره سوال کردند که او نیز تأکید کرد صحت ندارد که 14 دستگاه دولتی شکایت کرده‌اند و یا مسئول متخلفان معرفی شده است.

محسنی‌اژه‌ای دلایل توقف حکم اعدام ۳ متهم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی را توضیح داد.

محسنی‌اژه‌ای درباره چرایی عدم اجرای حکم اعدام 3 متهم پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: متهمان این پرونده پس از اتمام بررسی‌های دادگاه درخواست اعاده دادرسی کردند که این درخواست آنها رد شد و در ادامه تقاضای اعمال ماده 18 را داشتند لذا با توجه به بررسی درخواست آنها حکم صادر شده اجرایی نخواهد شد و احکام مربوطه تا پایان بررسی اجرا نمی‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اختصاص اعتبار 100 میلیاردی توسط وزارت ارتباطات برای اجرای فیلترینگ هوشمند برخی شبکه‌های اجتماعی و عدم اجرای این فیلترینگ هوشمند، افزود: اینکه چرا فیلترینگ هوشمند انجام نمی‌شود و این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد نمی‌توانم اظهارنظری بکنم چرا که من در جریان این موضوع نیستم و باید این سوال را از وزیر مربوطه یا کارگروه مخصوص این امر جویا شد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در خصوص شبکه‌های اجتماعی دو دیدگاه متفاوت وجود دارد؛ اول آنکه برخی معتقدند به دلیل عدم توان کنترل صددرصدی موارد مجرمانه در این شبکه‌های اجتماعی باید موضوع را رها کرد که البته این نظر از منظر ما کاملا غیرقابل پذیرش است چرا که در مرحله اول باید تلاش کرد تا بتوان جلوی مفاسد رخ داده در این شبکه‌ها را گرفت و در ثانی نباید اجازه دهیم مفاسد و اعمال مجرمانه آزادانه در این شبکه‌ها انجام شود و باید به هر میزان که می‌توانیم جلوی این اقدامات مجرمانه را بگیریم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: از سوی دیگر نظر دیگری در این خصوص وجود دارد و دیدگاه این افراد آن است که باید زیرساخت‌های بومی برای شبکه‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و البته با کمترین هزینه محدودیت‌های خاصی را برای جلوگیری از اعمال مجرمانه در این شبکه‌های اجتماعی اعمال کرد.

او افزود: البته در شرایط فعلی نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی اعمال مجرمانه در این شبکه‌ها را رصد می‌کنند و مجرمان مذکور را تحت تعقیب قرار می‌دهند.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به بازداشت چند مدل که در شبکه های اجتماعی فعالیت داشتند نیز گفت: مدتی پیش 8 نفر که به عنوان مدل در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند بازداشت شدند و باید توجه داشت که اعمال مجرمانه در فضای مجازی همچون فضای حقیقی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در میان این افراد اشخاصی وجود داشتند که بعضا جرم‌های سنگینی همچون اشاعه فحشا و ترویج فساد داشتند و در برخی مواقع به صورت شبکه‌‌ای اقدامات فسادگونه خود را دنبال می‌کردند.

او گفت: در بررسی‌های انجام شده تعدادی از این افراد بازداشت شدند و تعدادی دیگر نیز تنها احضار شده و با توجه به آنکه از اقدامات خود و نتایج آنها اطلاع کاملی نداشتند با تذکر آزاد شدند ولی سرشبکه‌های این افراد پس از بازداشت با قرار وثیقه مناسب آزاد شده و منتظر برگزاری دادگاه خود هستند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قاچاق کالا و میوه در روزهای پایان سال و واکنش دستگاه‌ قضایی به این موضوع گفت: دو بخش کنترل بازار در تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ستاد ریاست جمهوری در این زمینه دارای مسئولیت هستند ولی با توجه به حساسیت موضوع اگر دستگاه قضایی نیز از محموله‌های عمده قاچاق اطلاع حاصل کند حتما با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برخورد لازم را خواهیم داشت.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: من همین‌جا از دادستان‌های سراسر کشور نیز می‌خواهم که در مواجهه با چنین مواردی حتما ورود کرده و دستگاه‌های متولی را کمک کنند و از زیر بار این مسئولیت‌ خدایی ناکرده شانه خالی نکنند.

او همچنین با اعلام بی‌خبری از آخرین وضعیت پرونده مدیر بازداشتی شرکت پتروپارس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران نسبت به ادعای وکیل بابک زنجانی مبنی بر عدم پذیرش پول بابک زنجانی از سوی بانک خارجی معرفی شده برای بازپرداخت بدهی‌هایش گفت: مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و در جریان بررسی پرونده وی در دادسرا و دادگاه بارها فرجه‌ها و مهلت‌های متعددی برای بازپرداخت بدهی‌های او به این فرد داده شد که البته تا امروز برای بانک مرکزی، وزارت نفت و دستگاه قضایی، توان بازپرداخت بدهی محرز نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پایان تاکید کرد: البته امروز هم دیر نشده و اگر این فرد می‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت کند مانعی بر سر راهش وجود ندارد.

20106

کد خبر: 605599

وب گردی

وب گردی