سیدمهدی شجاعی:کتابخوان‌های ما هم گرفتار فضای مجازی شده‌اند/فعالیت در حوزه نویسندگی و فرهنگی بسیار سخت است!

آیین رونمایی از کتاب صوتی "دموکراسی یا دموقراضه" نوشته سیدمهدی شجاعی با حضور علی مرادخانی و حسین انتظامی معاونان هنری و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه 15 اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم داریوش کاردان مجری برنامه با اعلام این مطلب که برگزاری چنین مراسمی باعث می‌شود تا با مباحث جدیدی آشنا شویم از علیرضا رضاداد مشاور رئیس سازمان سینمایی به عنوان اولین سخنران دعوت کرد تا در جایگاه حضور یابد.

رضاداد در صحبت‌هایی کتاب " دموکراسی یا دموقراضه" را اثری ماندگار توصیف و اظهار کرد: چند نکته در این اثر حائز اهمیت است، شخصیت‌های آن برای مخاطب آشنا است و نویسنده گویی بخشی از درون ما آدم‌ها را می کاود و اخلاقیات ما را به چالش می‌کشد. از این رو این کتاب بسیار تاثیرگذار است. ویژگی دیگر این کتاب مستندنمایی آن است.

حسین انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صحبت‌هایی با اشاره به رونمایی نسخه مکتوب کتاب "دموکراسی یا دموقراضه" در نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: کتاب در فروردین 88 اعلام وصول شد اما بنا به دلایلی منتشر نشد و اگر در آن بازه زمانی منتشر می‌شد به دلیل شرایط موجود طبعاَ پرفروش می‌شد.

وی ادامه داد: اگر چه واقعیت محتوای کتاب کلی است و اشاره به هیچ شخصیتی ندارد اما شباهت‌هایی که به تدریج عیان می‌شود ناخواسته برای شخصیت اصلی داستان مرجع پیدا می‌کند.

انتظامی سیدمهدی شجاعی را یک نویسنده انقلابی دانست و افزود: نماد نویسندگان متعهد ارائه آثاری در زمینه ادبیات مذهبی و انقلابی است. شاخک هنرمندان حساس‌تر است و با وجودی که سیاست دغدغه اول آنها نیست اما این بی‌خبری مساوی غفلت محض نیست و آنها مسئولاَنه‌تر عمل می‌کنند. از این رو شجاعی شخصیتی چندوجهی در حوزه نگارش دارد. در حوزه ادبیات نقش پررنگی داشته است. آثار او نشان می‌دهد یک نویسنده اجتماعی است. هرچند ایشان رندانه این کتاب را در بخش ادبیات نوجوانان فهرست‌بندی کرده ولی واقعیت این است که مخاطب بزرگسال تعابیر و اصطلاحات را درک می‌کند.

علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صحبت‌هایی با اشاره به "قلم جادویی" سیدمهدی شجاعی ابراز کرد: نگاه سیدمهدی شجاعی در آثارش در حوزه کارهای تصویری قرار می‌گیرد. از این رو خواننده با نویسنده حرکت می‌کند. در دنیای امروز مخاطب با کتاب خیلی سخت ارتباط برقرار می‌کند. با این همه کتاب " دموکراسی یا دموقراضه " علی‌رغم اینکه یک بحث سیاسی اجتماعی است تصویری برای مخاطب می‌سازد که به مباحث روز نزدیک است .

وی در ادامه افزود: خوانندگان این اثر به دیدن موضوعات کتاب در حوزه سینما و تئاتر علاقه‌مند هستند از این رو به سیدمهدی شجاعی پیشنهاد دادم که بعضی از موضوعات کتابش را می‌تواند در حوزه تئاتر به روی صحنه ببرد. امیدوارم این کار به زودی با آثار این نویسنده خوش‌ذوق در این حوزه‌ها نیز انجام پذیرد.

مرادخانی اتفاقی از این دست را در بخش اقتصاد هنر بسیار اثرگذار عنوان کرد و گفت : با وجود چنین آثاری می‌توانیم سریال تئاتری درست کنیم و این کار می تواند در حوزه بخش اقتصاد هنر موثر باشد. با شرایطی که در حوزه تئاتر داریم نیاز به متون به روز بیشتر از همیشه احساس می‌شود تا برای جامعه مفید باشد. این کتاب از شرایط و ملزومات دوران معاصر است و باید به آن توجه شود.

سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرنیش‌های هنری نیاوران نیز پیام ابوالفضل زرویی نصرآباد چهره طنزپرداز را خواند. در بخشی از این پیام آمده بود:س یدمهدی شجاعی قلب و قلم خود را وقف ادبیات آیینی کرده است اما به گواهی آثار انتشاریافته از او بیش از غالب طنزآوران معاصر بر غنای کمی و کیفی طنز فارسی افزوده است. ترغیب و تشویش دیگران در نوشتن طنز و امکان انتشار آثار طنزپردازان ایران از خدمات ماندگار وی به طنز پارسی است. رمان "دموکراسی یا دموقراضه" را یگانه رومان کاملا طنز پارسی می‌دانم که با نگاهی جهانی به نقد تاریخی سیاسی بشر پرداخته است .

سیدمهدی شجاعی نیز در پایان این مراسم با بیان این مطلب که نویسند گان کتاب‌هایی از این دست در ابتدای آثارشان ذکر می‌کنند "هرگونه تشابه میان شخصیت‌ها و حوادث این کتاب با بیرون کاملا تصادفی است" و بدین روش موضوع تمام می‌شود گفت: در ارتباط با کتاب "دموکراسی یا دموقراضه " باید مرتب این مورد را تذکر می‌دادیم چرا که شخصیت و موضوعات کتاب در هر دوره‌ای نمونه بیرونی پیدا می‌کرد و این به هیچ عنوان نظر ما نبوده است .

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: در فضای امروز مطالعه و سرانه مطالعه کتاب روز به روز در ایران کم می‌شود. متأسفانه کتابخوان‌های ما هم گرفتار فضای مجازی شده‌اند و برای مطالعه کتاب وقت نمی‌گذارند . در این شرایط فعالیت در حوزه نویسندگی و فرهنگی بسیار سخت است.

در پایان این مراسم با حضور مسئولان و جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر از کتاب صوتی "دموکراسی یا دموقراضه" به روایت سیدمهدی شجاعی و شاهین علایی‌نژاد با آهنگسازی ناصر چشم‌آذر رونمایی شد.

502502

کد خبر: 605605

وب گردی

وب گردی