مدیرعامل بورس کالا : راه‌اندازی بازار مشتقات ارز در انتظار اعلام بانک‌مرکزی

مدیرعامل بورس کالا از تقویت رینگ صادراتی و تسویه معاملات با ارزهای خارجی خبر داد و گفت: معاملات آنلاین قرارداد آتی سکه تقویت می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، حامد سلطانی نژاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت : باید بازاری برای پوشش نوسان نرخ ارز ایجاد شود تا در شرایط پسابرجام و برای جذب سرمایه گذاران خارجی با بورس های بین المللی ارتباط نزدیک تری داشته باشیم.

سلطانی نژاد، ادامه داد: در صورت اعلام دستور نهایی بانک مرکزی برای راه اندازی بورس ارز در عرض یک هفته ایجاد می کنیم.

وی افزود: راه اندازی قرارداد آتی ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده و منتظر اعلام نظر بانک مرکزی است و باید مشخص شود آیا این قرارداد پس از یکسان سازی نرخ ارز اجرایی خواهد شد یا خیر و با اعلام آمادگی بانک مرکزی، این بازار قابلیت راه اندازی دارد.

مدیر عامل بورس کالا گفت: در مصوبه های کمیته فقهی بورس ، ارز یک نوع کالا در نظر گرفته شده و بورس کالا زیرساخت های لازم را فراهم کرده است.

وی یکی از برنامه های بورس کالا را انجام آنلاین معاملات قرارداد آتی سکه اعلام کرد و افزود: تاکنون دو شرکت مجوز انجام این کار را از سازمان بورس دریافت کرده و سه شرکت دیگر باقی مانده است.

سلطانی نژاد گفت: برنامه ای برای ورود به معاملات مسکن در بورس کالا نداریم اما ارائه اوراق بهادار مبتنی بر دین را که پشتوانه اش وام های بانکی است در دستور کار داریم.

وی ادامه داد : بورس کالا می تواند جایگاه خوبی برای اوراقی باشد که پشتوانه آن به بخش مسکن اهدا شده یا اوراق مبتنی بر دین برای فروش محصولات است؛بنابراین قصد داریم این موضوع را نهایی کنیم.

سلطانی نژاد ادامه داد: در بخش مسکن وام هایی که باقیمانده و راکد شده است می تواند به اوراق دین مبتنی بر مسکن در بورس کالا تبدیل شود.

سلطانی نژاد درباره برنامه های بورس کالا گفت: تقویت حلقه صادراتی مهم است تا معاملات را با ارزهای خارجی تسویه کنیم و حجم خرید خارجی را بالا ببریم.

وی گسترش بازار آتی ، گسترش معاملات آنلاین ، 24 ساعته شدن معاملات آتی سکه ، راه اندازی صندوق کالایی و ارزی را از برنامه های بورس کالا دانست.

مدیرعامل شرکت بورس کالا درباره فضای کسب و کار ایران در سال 94 اظهار داشت: ثبات نسبی در بازار ارز و همچنین در اقتصاد کشور را در سال جاری شاهد بودیم ، نرخ تورم کاهش قابل توجهی داشت ، اما رشد تولید ناخالصی داخلی به دلیل رکود حاکم در اقتصاد به صفر نزدیک شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین از راه اندازی صندوق های جدید در بخش کشاورزی و طلا در بازار مالی خبر داد و گفت: قرار است با تقویت رینگ صادراتی و تسویه معاملات با ارزهای خارجی حجم خریداران افزایش یابد.

سلطانی نژاد با بیان اینکه «صندوق های کالایی» را به عنوان یکی از ارکان بورس های کالایی راه اندازی خواهیم کرد، افزود: قرارداد آتی ارز از پروژه هایی بود که به عنوان بورس کالا در بخش نرم افزار و تدوین مقررات در حوزه زیرساخت ها انجام شده است.

وی گفت: درصددیم بورس کالا را مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی معرفی کنیم تا تجار برای قیمت گذاری و تامین نیازها از بورس کالا استفاده کنند ، ضمن آنکه کشف نرخ کالاهای اساسی را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا اجرایی خواهیم کرد.

سلطانی نژاد درباره پرونده خروج پتروشیمی ها از بورس گفت: به این نتیجه رسیدیم که سیاست ها تقویت بورس کالاست و سیر تکاملی همه بورس های کالایی از بازار فیزیکی به سمت بازار مالی بوده است و به نظر نمی رسد کسی بخواهد بورس کالا را تضعیف کند.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره فروش اموال مازاد بانک ها در این بازار گفت: مشغول بازاریابی برای املاک و مستغلات مازاد بانک ها هستیم و اگر تا پایان سال برنامه فروش اموال مازاد بانک ها اجرایی نشود به طور قطع در سال 95 عملیاتی خواهد شد.

مدیر عامل بورس کالای ایران گفت : ارتباط با نهادهای مالی بین المللی این امکان را در پسابرجام فراهم کرده است که سرمایه گذاران و خریداران خارجی را به شیوه بهتری پذیرا باشیم ضمن اینکه باز شدن مسیرهای پرداخت و تبادل مالی، زمینه پرداخت های ارزی را فراهم خواهد کرد.

سلطانی نژاد با اشاره به تحولات مثبت پسابرجام، اظهار داشت: بورس کالای ایران با ایجاد بازار شفاف برای کشف نرخ قیمت کالاهای اساسی در راهبردهای سال آینده بازنگری خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: انتظار داریم در سال 95 با گشایش های ناشی از پسابرجام حجم معاملات در رینگ صادراتی و در داخل افزایش یابد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به آمار معاملات بورس کالا در 11ماه سال جاری گفت : در حوزه بازار فیزیکی (نقدی)، ارزش کل معاملات محصولات صنعتی و معدنی به 111 هزار میلیارد ریال بالغ شد که ناشی از معامله 8.6 میلیون تن انواع کالا بوده است.

این حجم از معاملات به لحاظ مقداری با کاهش 20درصدی و به لحاظ ارزش با کاهش 37 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز ارزش معاملات به 9 هزار میلیارد ریال در بورس کالا رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به لحاظ مقداری و ارزشی به ترتیب با رشد 600 درصدی و 922 درصدی مواجه بود.

مدیرعامل بورس کالا گفت: در حوزه محصولات پتروشیمی ارزش معاملات این بازار تا پایان بهمن امسال بیش از 76 هزار میلیارد ریال بالغ شد که ناشی از داد و ستد2.5 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی بود و به لحاظ مقدار و ارزش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با کاهش14 و 22 درصدی مواجه شد.

وی ارزش کل معاملات صورت گرفته در بازار نقدی و فیزیکی بورس کالا را در 11 ماه امسال 264 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم به لحاظ مقداری با کاهش3 درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال مواجه بوده، اما به لحاظ ارزش نیز این رقم 27 درصد کاهش را تجربه کرده است. کاهش معاملات بورس کالا بیش از آنکه ناشی از حجم معاملات باشد ناشی از قیمت‌های جهانی بوده است.

وی به معاملات بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا نیز اشاره کرد و گفت: امسال بازار قراردادهای آتی سکه با ارزش معاملاتی 132 هزار میلیارد ریال روبه‌رو بود که در مقایسه با 11 ماهه سال قبل کاهش 15 درصدی را تجربه می‌کند و انتظار میُ‌رود تا پایان امسال به دلیل نوسان قیمت سکه از رکود سال قبل خود عبور کند.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه ارزش کل معاملات بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تالار نقره‌ای به 137 هزار میلیارد ریال تا پایان بهمن امسال رسیده است، افزود: در مجموع ارزش کل معاملات بورس کالا به 401 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل کاهش23 درصدی را تجربه کرده و سهم کاهش قیمت‌ها نسبت به حجم معاملات صورت گرفته در این بازار نسبت بالایی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول از صدور 5.6 میلیون تن کالا در 11 ماهه امسال از طریق تابلوی صادراتی بورس کالا به آن سوی مرزها خبر داد و گفت:‌ ارزش معاملات رینگ صادراتی بورس کالا به بیش از 27 هزار میلیارد ریال بالغ شده است.

وی از پایان اجرای موفقیت‌آمیز طرح نمونه گواهی سپرده کالایی ذرت خوزستان در روز چهارشنبه هفته جاری سخن گفت و افزود: به زودی این طرح در چند استان دیگر نیز به اجرا خواهد گذاشته شد.

مدیر عامل بورس کالا یادآور شد: در این طرح با تکیه بر ماده 33 قانون حمایت از کشاورزی 190 هزار تن ذرت خوزستان به ارزش 1192 میلیارد ریال معامله شد که از طریق آن بورس کالا توانست بار مالی تحمیل شده سالانه دولت را کاهش دهد.

وی از تلاش بورس کالا برای راه‌اندازی قراردادهای آتی ذرت، زعفران، قیر و سایر محصولات برخوردار از قابلیت استاندارد در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم با واگذاری مدیریت حساب مشتریان و پایاپای به کارگزاران، بورس کالا را به سمت کارگزار محور شدن حرکت دهد.

401/602

کد خبر: 605627

وب گردی

وب گردی