سخنگوی قوه قضا:  بحث تولیت رئیسی در آستان قدس جدی است/ روایت‌هایی از قاضی‌پور، حکم‌ اعدام زنجانی و دیه ۱۹۰میلیونی

سخنگوی قوه قضاییه در نشست نود و سوم خود درباره داغترین پرونده های قضایی از جمله رفتن ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور به تولیت آستان قدس رضوی و حکم اعدام بابک زنجانی و پرونده فساد ارزی توضیح داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول دستگاه قضا و سخنگوی این قوه در نشست خبری شماره 93 خود که امروز تشکیل شده بود، ترجیح داد پس از گرامی داشت ایام فاطمیه درباره حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد مالی صحبت کند. او در این باره گفت: دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. همچنین به ردمال به شاکی، شرکت نفت ایران و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی محکوم کرده است. همچنین محاکمه پرونده ارزی نیز تمام شده و 181 میلیارد تومان درآمد از غیرحق و نامشروع در این پرونده برآورد شده و این پرونده 10 متهم دارد که 6 نفر به صورت حضوری محاکمه شده و 4 نفر متهم فراری به صورت غیابی محاکمه و صدور حکم انجام شده است.

او همچنین درباره شرکت تعاونی اعتبار ثامن الحجج نیز گفت: تاکنون 147 هزار نفر از سپرده گذاران، پول خود را دریافت کرده اند و مجموع این وجوه 380 میلیارد تومان است. اکنون اشخاصی که تا 20 میلیون تومان سپرده دارند، پول خود را دریافت می کنند. امیدواریم با تلاش بانک مرکزی و دادستانی تهران، همه سپرده گذاران به پول خود برسند.

اژه ای درباره پدیده شاندیز نیز گفت: ستادی در استان تشکیل شده و پشتیبانی از تهران انجام می شود. هیات مدیره جدید انتخاب شده و برخی سرمایه گذاران برای تکمیل پروژه اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم این پروژه نیز ادامه یابد تا مردم به حق خود برسند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده 3 هزار میلیاردی نیز گفت: 46 متهم که عمدتا کارمند بانک صادرات هستند، اعم از مدیرعامل سابق و کارمندان، محاکمه شده اند و به زودی ظرف همین هفته حکم آنها صادر می شود.

معاون اول قوه قضاییه درباره حمله به عزاداران حسینی در دزفول گفت: برای متهمان کیفرخواست صادر شده و به دادگاه معرفی شده اند.

اژه ای در خصوص قیمت دیه سال 1395 هم گفت: با بررسی های قوه قضاییه، در جلسه مسئولان عالی قوه قضاییه، گزارش هایی عنوان شد و کارشناسی میدانی و نرخ تورم، مبلغ دیه در ماههای غیرحرام 190 میلیون تومان مشخص شد و طبیعی است در ماه های حرام یک سوم به این میزان اضافه می شود.

وزیر اسبق اطلاعات درباره پرونده قتل شهردار سابق مهاباد واقع در استان اصفهان گفت: قاتلان دستگیر شده اند و مشخص شده قتل شخصی و خانوادگی است و پرونده در مرحله تحقیقات قرار دارد.

او همچنین درباره کشفیات عمده مواد مخدر در 3ماهه اخیر نیز توضیح داد: در کرج 1300 کیلوگرم تریاک، مرفین و حشیش از یک محموله کشف شده. همچنین در جاسک 1929 کیلوگرم تریاک کشف و ضبط شد. در 275 کیلوگرم هروئین در شهرستان بم در یک کامیون که به ظاهر میوه حمل می کرده، کشف شد. در رودبار کرمان نیز روز گذشته 1345 کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف و ضبط شد.

جدول خلاصه نشست خبری نود و سوم سخنگوی قوه قضاییه

خلاصه پرسش

رسانه

خلاصه پاسخ

آیا مسئولان ارشد قوه قضاییه به جای مرحوم آیت الله واعظ طبسی به تولیت آستان قدس رضوی منسوب می شوند؟
آقای متنظری، دادستان کل می شوند؟

خبرآنلاین

بله، صحبت تولیت آقای رئیسی است و این صحبت جدی است. البته هنوز ایشان نرفته اند و درباره آقای تغییر در جایگاه آقای منتظری هم موضوعی طرح نیست.

سرنوشت حضور مقام قضایی در پلمب مرکز تجارت جهانی فردوسی طبق درخواست سازمان نظام مهندسی چه شد؟

خبرآنلاین

این را باید قبلا می پرسیدید تا تحقیق کنیم. در سال 94، 433 سئوال در این جلسات عنوان شده. این مطلب را خبر ندارم. نمی دانم آقایان گزارش داده اند و یا چرا شهرداری ممانعت می کند. این کارها مربوط به کارشناسی است و برخی مواقع کارشناسان نظرات متفاوتی با همدیگر دارند. بعضا تا هیات کارشناسی 9 نفره این مسایل وارد می شود. قاضی نیز خیلی نمی تواند دخالت کند. درباره برخی مسایل نیز استاندارد وجود ندارد. البته کارشناسی ها مبانی دارد و بر این اساس، قاعدتا اختلاف نظر کارشناسی است

پرونده بحث خرید و فروش رای در انتخابات اخیر چه شد؟

آنا

هنوز 5 استان خبرتکمیلی نداده اند. 206 پرونده تخلفات انتخاباتی ریز و درشت در استانها تشکیل شده. به نظر می رسد تخلفات از سالهای گذشته کمتر باشد. برای درگیری های انتخاباتی و دعوای افراد طرفداران نامزدها، پرونده هایی تشکیل شده و دستگیری داشته ایم. درباره رای خرید و مانند آن، چون مراجع نظارتی درگیرند، ما خبر دقیقی نداریم. یکی دو مورد گزارش خرید رای داشتیم.

دو نماینده مجلس درباره پولهای کثیف گفته بودند 100 میلیون تومان به آقای نوبخت داده شده. پرونده ای در این باره تشکیل شده؟

اطلاعات

چنین چیزی مربوط به شخص آقای نوبخت نبوده، بلکه مربوط به حزب ایشان است و مدتها پیش یک نفر کمک به حزب کرده بود و گزارش شده بود و پرونده نیز بر اساس شنیده ها، مختومه شده و برای کسی جرمی احراز نشده. برخی افراد به احزاب کمک می کنند و در اسناد و مدارک نیز روشن بوده کمکها ثبت شده و موضوع جدیدی وجود ندارد.

درباره توهین های آقای قاضی پور، دادستانی ورود کرده؟

قانون/ راه مردم

نمی دانم. این را نپرسیده ام. اگر کسی مستقیم مورد اهانت قرار گرفته، طبیعی است شکایت کند و متهم تعقیب شود.

در اجرای مجازاتهای جایگزین حبس، قضات با مشکل روبرو هستند چون ابزار نظارتی ندارند و به سراغ مجازاتهای نقدی می روند. برای رفع این مشکل چه کرده اید؟

همشهری

مجازاتهای جایگزین بخشی باید زمینه سازی شده باشد تا در دستگاه ها، متهم برای کارکردن پذیرفته شود. شهرداری ها، برخی وزارتخانه ها و مراکز عمومی و دولتی در قانون پیش بینی شده و بعضا آیین نامه ها نوشته ولی ابلاغ نشده. آمادگی مراکز پذیرش متهم شرط است. اگر آمادگی نباشد، امکان اعمال مجازاتهای جایگزین نیست. همچنین برخی محرومیتها در مجازاتهای جایگزین به نفع متهم نیست. مثلا فردی راننده است. اگر به جای حبس یا جریمه، گواهینامه او باطل شود، از شغل اصلی خود دور می شود و برای او مجازات سنگینی است. مشکل دیگر نیز عدم امکان معرفی محکومان برای مجازاتهای جایگزین در شهر محل زندگی آنهاست. سیاست ما کاهش جمعیت زندانیان است. تا جایی که مقدور است مجازاتهای بازدارنده را جای حبس اعمال می کنیم. البته حبس کلا حذف شدنی نیست.

پرونده ای برای شایع شدن مصرف مخدرهای صوتی وموسیقی های اعتیاد آور تشکیل شده؟

باشگاه خبرنگاران

کارشناسان می گویند اصلا ما مواد مخدر صوتی نداریم. یا حداقل در ایران نداریم. البته ممکن است برخی اصوات مضر باشد، تا الان در این خصوص پرونده ای تشکیل نشده. تاکنون کارشناسی که مدعی است مخدرهای صوتی وجود دارد، به قوه قضاییه ارجاع نشده.

وضعیت متهمان حمله به سفارت عربستان چه شد؟ عامل اصلی آزاد شده؟

ایران

3-4 نفر در بازداشت دادسرای ویژه روحانیت هستند از جمله همین فردی که اشاره شد. هنوز دادسرای ویژه روحانیت جواب نداده اینها آزاد شده اند یا نه. برخی افراد که در بازداشت دادسرای تهران بودند تا روز دادگاه با قرار آزاد شده اند.

اظهارات خانم مولاوردی درباره اعدام اهالی یک روستا به جرم مواد مخدر را تعقیب می کنید؟

حزب الله

بله، چنین ادعایی از سوی ایشان نقل قول شده. اگر چنین حرفی را گفته باشد، همانطور که مقامات قضایی زاهدان تکذیب کردند، صحت نداردو دادستان زاهدان نیز شکایتی تقدیم کرده که رسیدگی می شود.

پرونده فساد 12هزار میلیاردی کرمان چه شد؟

دانا

صرف نظر از مبلغ، پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است. به زودی کیفرخواست صادر می شود.

نامه 4 نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره رانتخواری یکی از نزدیکان دولت، پیگیری قضایی شده؟

تسنیم

این نمایندگان رونوشتی از نامه را به دستگاه قضایی نداده اند. درباره صحت یا سقم این اظهارات نیز اظهارنظر نمی شود کرد. از سوی دولت نسبت به برخی افراد و نمایندگان شکایت شده، ولی نمی دانم درباره این نامه بوده یا نه. برخی نمایندگان اظهاراتی داشته اند و دولت شکایت کرده. اما نمی دانم درباره این نامه است یا اظهارات شفاهی نمایندگان عامل شکایت بوده.

چرا دادستانی تهران اجازه حضور به رئیس دولت اصلاحات نداده؟ آیا ایشان در حصر هستند؟

برنا

حصر صحت ندارد. بله، مورد ورود ایشان به حکم دادستان گرفته شده و در موارد بعدی نیز در خصوص موارد تصمیم گرفته می شود.

آخرین وضعیت پرونده های فاضل لاریجانی، بقایی، احمدی نژاد، سعید مرتضوی، اعدام متهمان 3هزار میلیاردی و جهرمی و 45 متهم بانک صادرات چه شد؟

مهر

46 متهم پرونده 3هزار میلیاردی که کارمند بانک صادرات و مدیرعامل سابق این بانک بودند، به زودی حکم بدوی می گیرند. درباره پرونده آقای خاوری نیز اینترپل دنبال موضوع است و تاکنون روزنه امیدی برای این پرونده وجود ندارد. پرونده سعید مرتضوی نیز نکته جدیدی ندارد. آقای بقایی نیز آزاد شده و پرونده در حال تکمیل تحقیقات است. هم سیستم اطلاعاتی و هم بازپرس کار کرده. گزارش نهایی سیستم اطلاعاتی داده شده و بازپرس باید با توجه به تحقیقات اقدام برای مرحله بعدی می کند. درباره پرونده آقای احمدی نژاد نیز ایشان در برخی جاها، شاکی است و برخی جاها متهم است. در مواردی که متهم است، همچنان پرونده در دادگاه است. برخی شکایت ها نیز جزئی بود، فرضا در یک استانی که رفته بود، صحبتی در سخنرانی عمومی داشت و یکی از آقایان گفته بود به استان ما توهین شده و شکایت بر این اساس بود. شکایت دیگر در سفر استانی بود که شاکی گفته ماشین ایشان پای من را له کرده. برخی گزارشهای مجلس از ایشان نیز در حال تحقیق است. در پرونده ای ایشان علیه آقای جهانگیری شاکی بود که بازپرس قرار منع تعقیب صادر کرد. وکیل آقای احمدی نژاد نسبت به نحوه رسیدگی بازپرس اعتراض کرده اند و گفته اند چون ما نسبت به نحوه رسیدگی اعتراض داریم، به خود قرار اعتراض نمی کنیم و قرار قطعی شده. 3 متهم اعدامی درخواست اعاده دادرسی کرده اند.

پرونده فیلترینگ هوشمند شبکه های اجتماعی و اعتبار 100 میلیاردی چه شد؟ فیلتر شبکه های اجتماعی چه شد؟ سرنوشت افراد مدل های بازداشت شده چه شد؟

فارس

درباره اینکه چرا فیلترینگ انجام نشده، از وزیریا دبیرخانه کارگروه مربوطه بپرسید. درباره بازداشت کسانی که در فضای مجازی جرم مرتکب شوند، مانند فضای حقیقی رفتار می شود. به مردم توصیه می کنیم از شبکه های مجازی استفاده بهینه داشته باشند.مدتی پیش 8 نفر در این رابطه دستگیر شدند و برخی نیز جرایم سنگین دارند و اشاعه فحشا و ترویج فساد و اقدام علیه اعراض مردم است که در صورت اثبات دارای مجازاتهای سنگینی است. هنوز این پرنده ها به دادگاه نرفته. این افراد بازداشت شده اند ولی بعدا با قرار آزاد شدند. برخی نیز توجیه شدند و گفتند ندانسته وارد شبکه شده ام. دو دیدگاه دراین باره در کارگروه مربوطه وجود دارد. یک دیدگاه می گوید باید کار را رها کنیم و از نظر شخصی من این کار بسیار غلط است. ما می توانیم و اگر نتوانستیم جلوگیری 100 درصدی کنیم هر مقداری که می توانیم جلوگیری کنیم. باید زیرساختها بومی و مردم توجیه شوند. جایی هم که لازم است فیلتر و مسدودسازی انجام گیرد.

قاچاق میوه در شب عید چه شد؟

دانشجو

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر نظر دولت فعالیت می کند. بخشی نیز کنترل بازار است و مربوط به تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری است. اگر چنانچه قوه قضاییه نیز اطلاع از قاچاق عمده کالا پیدا کند، پیگیری و برخورد می کنیم. از دادستانها می خواهم کمک کنند تا ستاد مبارزه با قاچاق و تعزیرات حکومتی بتوانند بهتر انجام وظیفه کنند. مواردی هم که به خصوص در شب عید مشاهده می شود، برخورد توسط مدعی العموم صورت گیرد.

پرونده مدیربازداشتی شرکت پتروپارس چه شد؟

میزان

خبر ندارم!

وکیل بابک زنجانی می گوید بانک معرفی شده، از دریافت پول خودداری می کند. چرا اینطور است؟

میزان

مطلقا اینطور نیست. به ایشان فرجه زیادی داده شد و مکرر از او خواسته شد اگر این پول را برگردانید در مجازات شما تاثیر می گذارد. تا الان برای بانک مرکزی و وزارت نفت و دادگاه و دادسرا احراز نشده که ایشان بتواند یا داشته باشد این پول را پرداخت کند. امروز هم دیر نشده، اگر ایشان می تواند اقدام کند، پول را پرداخت کند.

وزیرکشور درباره پدیده شاندیز گفته بود همه مسئولان متخلف به دادگاه فراخوانده می شوند. متهمان جدیدی افزوده شده؟

صدا و سیما

بله، از قول ایشان نقل شده 14 دستگاه دولتی در این پرونده شکایت کرده اند. دادستان مشهد امروز به من گفت تاکنون مسئولان متخلف معرفی نشده اند و 14 دستگاه دولتی شکایت نکرده اند. این موضوع صحت ندارد.

پرونده ای درباره قطع درختان در لواسانات صحت دارد؟

ایلنا

بی اطلاع هستم.

فاز دوم رسیدگی به پرونده متهم نفتی چه زمانی شروع می شود؟

شبکه خبر

اینها متهمان زیادی داشتند و از افراد زیادی نیز به عنوان مطلع سئوال شده. پرونده هر کدام تکمیل شود به دادگاه می آید. تاریخ نمی توان در این باره تعیین کرد. این پرونده متهمان دیگری دارد که به دادگاه می آیند. پرونده راکد نیست.

خانم فائزه هاشمی به دادگاه احضار شده؟

ایسنا

بله، این مربوط به پرونده سابق است وپرونده جدیدی نیست. اصل احضار صحیح است.

آقای خاتمی ممنوع التصویر شد ولی پیامی داد و سرنوشت انتخابات رقم خورد. در این دستور تغییری صورت گرفته؟

فرهیختگان

فعلا تجدید نظری نشده است.

اجرای حکم اعدام آقای طاهری، رئیس عرفان حلقه چه شد؟

حزب الله

آن موقع حبس گرفتند و پرونده به دادگاه بازگشت.

105105
کد خبر: 605631

وب گردی

وب گردی